رقابت ۴۰ قصه‌گو در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کردستان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان از رقابت ۴۰ قصه‌گو در مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خبر داد و گفت: مرحله استانی این جشنواره ملی از امروز آغاز شد و تا فردا (پنجشنبه) ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سنندج و به نقل از روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کردستان، حمیدرضا گوهری امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم آبان_ در آئین افتتاح مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در شهر سنندج اظهار کرد: پس از اعلام فراخوان برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کردستان، ۱۴۰ اثر در بخش کتابخانه‌ای به دبیرخانه استانی این جشنواره ارسال شد که پس از بررسی‌های کارشناسی آثار رسیده به دبیرخانه استان، ۴۰ قصه‌گو برای رقابت در مرحله استانی دعوت شدند.

وی افزود: از این تعداد ۱۸ نفر در بخش ملی، مدرن، کلاسیک و بخش بزرگسال، ۱۵ نفر در بخش دختران و پسران، سه نفر در بخش زبان اشاره، سه نفر در بخش پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و یک نفر در بخش غزه، به رقابت می‌پردازند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با اشاره به اهمیت دوره کودکی و تأثیر این سنین در شکل‌گیری فرهنگ‌سازی درست گفت: هر زمانی که ما بخواهیم فرهنگی را در جامعه نهادینه کنیم باید از بچه‌ها و نسل کودک شروع کنیم. اگر قرار است بگوییم تولید داخلی خوب است، باید از همین کودکی شروع کنیم تا بچه‌ها یاد بگیرند به تولیدات و صنایع داخلی احترام بگذارند.

گوهری استفاده از زبان قصه‌گویی را موجب نهادینه شدن فرهنگ در سنین پایین دانست و اضافه کرد: قصه‌های زیادی وجود دارد که باید برای بچه‌ها روایت شود تا فرهنگ‌سازی شود. اگر ما درس زندگی را به بچه‌هایمان یاد ندهیم در پایان یک متخصص، دانشمند یا مهندس بدون تعهد می‌شوند. اگر قرار است به نیکی از مفاخرمان یاد شود و بچه‌ها آنها را بشناسند، باید با زبان قصه با کودکان و نوجوانان صحبت کنیم یا اگر قرار است بچه‌ها اشعار شاعران را بشناسند، باید با زبان ساده برایشان بگوییم.

وی با اشاره امیدواری از فرهنگ‌سازی از طریق جشنواره قصه‌گویی تصریح کرد: امیدواریم جشنواره قصه‌گویی با روندی که آغاز رده است بتواند کارهای خوبی انجام دهد تا بتوانیم قصه‌های خوب را حفظ کنیم و به صورت مکتوب نیز دربیایند و در آینده بچه‌ها از آنها استفاده کنند.

رقابت ۴۰ قصه‌گو در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کردستان

رویکرد جشنواره قصه‌گویی بر مردمی‌سازی است

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان به رویکرد جدید این دوره از جشنواره که همان عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی است پرداخت و گفت: در سال‌های گذشته بیشتر بچه‌های کانون و کسانی که آموزش داده می‌شدند در این جشنواره شرکت می‌کردند، اما سال جاری با توجه به رویکرد عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره، تلاش می‌کنیم تمام نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد و معلمان را درگیر کنیم.

گوهری ادامه داد: همچنین سعی داریم در روستاها به دنبال قصه‌های ناب باشیم، آن پدربزرگ و مادربزرگ روستایی را که قصه‌های خوبی در دل‌شان نهفته است به جشنواره بیاوریم و قصه‌هایشان را جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم قصه‌های جدید از آدم‌های جدید بشنویم؛ قصه‌گویی باید از فضای آمفی‌تئاتری بیرون بیاید و خیابانی شود، قصه‌گویی باید به مکان‌های تاریخی برود و در دل آن مکان‌ها می‌توان قصه‌های تاریخی گفت.

وی اضافه کرد: بسیاری از آداب و رسومی که در قدیم وجود داشته و بسیاری از آئین‌ها و سنت‌ها که در زندگی پدران و مادران ما بوده است اکنون در حال فراموشی است؛ ما باید این‌ها را با قصه‌گویی زنده کنیم.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با تأکید بر رویکرد جدید جشنواره سال جاری خاطرنشان کرد: رویکرد جدید در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی است که امسال با شعار «با قصه لبخند بسازیم» هم‌زمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان کردستان روزهای بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم آبان در سنندج برگزار می‌شود.

کد خبر 704395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.