تشکیل ۲ کمیته در دادستانی کل کشور برای رصد و پیشگیری از جرایم انتخاباتی

دادستان کل کشور در جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور گفت: در راستای انجام بهتر مأموریت‌ها لازم است دو کمیته تخصصی فضای مجازی و تبادل اطلاعات انتخاباتی در ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام محمد موحدی در ابتدای سومین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور با اشاره به جنایات بی‌حد و حصر رژیم غاصب اسرائیل علیه مردم مظلوم و بی‌گناه غزه اظهار کرد: رژیم کودک‌کش اسرائیل با این جنایات فجیع به دنبال از بین بردن حماس و ضربه زدن به محور مقاومت است، این در حالی است که حماس صرفاً یک گروه یا یک جریان سیاسی نیست، بلکه تفکری است که در جان و قلب جوانان و کودکان فلسطینی ریشه دوانیده و نتیجه این تفکر همانا پیروزی و آزادی فلسطین خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظیفه و رسالت اصلی ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی اظهار کرد: همان‌گونه که در عنوان این ستاد مشخص است یکی از وظایف اصلی ما پیشگیری نمودن از بروز تخلفات و جرایم انتخاباتی است، اقدام اصلی ما کاهش و سپس جلوگیری از وقوع جرایم است، در این راستا باید ستادهای استانی و شهرستانی با ستاد مرکزی هماهنگ بوده و مصوبات ابلاغی را به‌درستی و در زمان مناسب اجرایی کنند.

ستادهای استانی و شهرستانی به صورت منظم و مستمر تشکیل شود

دادستان کل کشور با تاکید بر تشکیل مستمر و منظم جلسات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در تمام سطوح گفت: برگزاری منظم و نیز ترتیب اثر دادن به مصوبات این ستاد در پیشگیری از تخلفات انتخاباتی مؤثر بوده و در استان‌ها و شهرستان‌هایی که دارای شور و هیجان انتخاباتی بیشتری هستند، باید به‌طور دائم موارد پیشگیرانه رصد و اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی گفت: نکته بعدی که لازم است ستادهای پیشگیری در دستور کار خود داشته باشند تشکیل جلسات توجیهی و آگاهی‌بخشی به تشکل‌ها، گروه‌ها و احزابی است که با هدف فعالیت‌های انتخاباتی ایجاد شده و قصد هواداری از یک کاندید خاص یا یک جریان سیاسی دارند.

موحدی افزود: لازم است این گروه‌ها از اکنون رصد و شناسایی و با دعوت از آن‌ها و مسئولان هیئت‌های اجرایی، قوانین و مقررات انتخاباتی را به اطلاع آن‌ها رسانده شود و نسبت به مسائل پیشگیرانه توجیه شوند.

خط قرمز نظام امنیت و آرامش کشور است

وی با بیان اینکه خط قرمز کشور امنیت و آرامش کشور است، گفت: انتظار این است که همچون گذشته کاندیداها و هواداران از خط قرمز نظام که همانا امنیت و آرامش مردم است عبور نکنند و نسبت به مسائل دیگر از قبیل رعایت قوانین و مقررات و مبانی اخلاق انتخاباتی پایبندی خود را حفظ کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به خطاب به کاندیداهای انتخابات بر لزوم رعایت اخلاق و موازین شرعی گفت: کاندیداها و هواداران آنها همچنان که به الزامات قانونی پایبند هستند، باید نسبت به رعایت موارد اخلاق اسلامی و حدود شرعی هم حساسیت داشته باشند.

وی گفت: این افراد علاوه بر اینکه باید مراقبت کنند که گرفتار آلودگی‌های اخلاقی همچون تهمت، دروغ و افترا نشوند، باید از هواداران خود نیز بخواهند که به دنبال تخریب و تضعیف رقبا نباشند و فقط به معرفی خود و بیان برنامه‌های خود بپردازند.

موحدی ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی سعی کنند با تشریح و تبیین برنامه‌های خود به دنبال آرا سالم مردمی بوده و تلاش کنند که در یک محیط سالم و با یک رقابت درست قدم به عرصه خدمت‌گزاری گذارند.

تاکید بر رصد فعالیت‌های انتخاباتی و برخورد با مرتکبان تخلفات و جرایم

وی با بیان اینکه تخلفات و جرایمی همچون نشر اکاذیب، تهمت، افترا، دروغ، شایعه‌سازی و تخریب و سخنان چالش‌ساز از جمله مواردی است که در این ستاد رصد خواهد شد، گفت: همه باید بدانند که این موارد علاوه بر اینکه آثار وضعی بر فرد مرتکب دارد، بلکه ارتکاب این تخلفات و جرایم مسئولیت قانونی را هم در پی خواهد داشت.

دادستان کل کشور در تکمیل این تذکر خطاب به اعضای ستاد و دستگاه‌های امنیتی-اطلاعاتی و قضایی-انتظامی گفت: تمام دستگاه‌های ذی‌ربط باید ضمن رصد فضای رسانه‌ای کشور هرگونه اخبار مهم و حساس و مرتبط را به ستادهای استانی و شهرستانی منعکس کنند تا این موارد رسیدگی شود و در صورت لازم اقدامات قانونی صورت پذیرد.

وی با اشاره به دستور تشکیل دو کمیته تخصصی گفت: در راستای انجام بهتر مأموریت‌ها لازم است دو کمیته تخصصی فضای مجازی و تبادل اطلاعات انتخاباتی ذیل ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کشور ایجاد شود تا به صورت تخصصی به انجام تکلیف محوله با تشکیل جلسه هفتگی بپردازند، هدف از تشکیل کمیته تبادل اطلاعات رصد، پایش و انعکاس اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات است که تمام دستگاه‌های مسئول باید در این زمینه همکاری مناسب را با ستادهای پیشگیری داشته باشند، همچنین حسب وظیفه اعلام می‌کنم هرگونه تماس با انگیزه همکاری و همنوایی با شبکه‌های معاند ممنوع است و اینگونه اقدامات جرم تلقی می‌شود و قابل تعقیب قضائی است.

بیشتر رد یا احراز نشدن صلاحیت‌ها جنبه شکلی دارد

موحدی با تاکید بر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی اقدامات صورت گرفته توسط متولیان برگزاری انتخابات گفت: تعداد بالای ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی نشان‌دهنده مشارکت بالا در انتخابات اسفندماه است، اما لازم است دستگاه‌های مرتبط با این موضوع با اطلاع‌رسانی به‌موقع در خصوص علت احراز نشدن یا رد صلاحیت‌ها، دلایل آن را به نحو مقتضی و حسب مورد به صورت شفاف به اطلاع عموم مردم و نامزدهای انتخاباتی برسانند، ممکن است احراز نشدن صلاحیت و صلاحیت نداشتن فردی دلایل گوناگون از جمله نقص در مدارک، ثبت‌نام نکردن در موعد مقرر داشته باشد و صرف صلاحیت نداشتن یا احراز نشدن به منزله داشتن پرونده قضائی یا سابقه کیفری و مسائلی از این دست نیست؛ طبق اطلاع بیشتر این موارد جنبه شکلی دارد.

منبع: میزان

کد خبر 704355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.