نیازمند عقلانیت عمومی در جامعه هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از هر چیزی در جامعه نیازمند عقلانیت عمومی هستیم و اگر انتقادی هم مطرح می‌شود، باید مبتنی بر دانش، مهارت و اندیشه باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدباقر قالیباف، صبح امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم آبان_ در آئین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار اظهار کرد: در سال‌های اخیر بارها رهبر انقلاب بر موضوع تحول در کشور تاکید کرده‌اند، اما ما نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید این تحول را به وجود بیاوریم. پس کی می‌خواهیم به این موضوع جامه عمل بپوشانیم؟

وی افزود: ما در ابتدای مجلس یازدهم تلاش خود را اول روی اقتصاد و بعد فرهنگ گذاشتیم، باید اقدامات مجلس در این حوزه‌ها تبیین شود. جامعه باید تحول را مطالبه کند و پیش ببرد. بیش از هر چیزی در جامعه نیازمند عقلانیت عمومی هستیم. اگر منتقدان جدی هم داریم، باید مبتنی بر دانش، مهارت و اندیشه با ما مخالفت و انتقاد کنند که این کار برای ما بسیار بهتر از آن است که با ما همراهی شود، اما اقدامات مبتنی بر دانش و عقلانیت نباشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر کاری اگر در گروی موضوع اعتبار و پول باشد و بگوییم به شرط پول این کار انجام می‌شود، پذیرفتنی نیست. اگر ما فعالیت خود را به‌درستی انجام دهیم و ابعاد ستادی آن را دربیاوریم و با مشورت و خردجمعی تصمیم بگیریم، در آن کار اختیار وجود خواهد داشت. مطمئن باشید که آن کار در خودش ظرفیت مالی هم خواهد داشت؛ اگر کاری را با خرد جمعی و باورهای برخاسته از مباحث دینی، اسلامی و قرآنی انجام دهیم، در آن اختیار و ظرفیت مالی هم مستتر است.

وی اظهار کرد: حتماً باید توجه کنیم که خانواده‌های ما با دو شیفت کار برای نیازهای معیشتی و مسکن دچار مشکل هستند و در این شرایط کمتر به سمت کتاب‌خوانی می‌روند. در همین شهر تهران، کتاب مترو، اتوبوس و تاکسی شکل گرفت و در هر سرای محله‌ای کتابخانه شکل گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در محله‌ها باید بحث مدرسه، مسجد و کتابخانه در کنار هم باشد و توان مالی و امکانات آن هم وجود دارد. در تنظیم لایحه برنامه هفتم توسعه همه این موارد لحاظ خواهد شد و پیگیری می‌کنم. مطمئن هستیم که دولت به موضوعات فرهنگی توجه دارد.

قالیباف بیان کرد: ما گاهی از داشته‌های خود استفاده نمی‌کنیم؛ اولویت اول فرهنگ، کتاب و کتاب‌خوانی است، اما محتوا هم مهم است، در حوزه محتوایی ظرفیت‌های زیادی داریم و باید از داشته‌های خود به‌ خوبی استفاده کنیم.

کد خبر 704328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.