گسترش پدیده «شرم پرواز» در اروپا

قطارهای شبانه با گسترش پدیده «شرم پرواز» در اروپا پس از دهه‌ها نزول در سراسر این قاره تجدید حیات کرده‌اند و چشم‌انداز بهره‌گیری از راه‌های پایدارتر برای تردد در سطح قاره را افزایش دادند، زیرا مسافران به دنبال یافتن جایگزین‌هایی برای پرواز هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، موج جدید قطارهای شبانه به‌عنوان راهی برای جایگزین شدن با پروازهای کوتاه و حتی متوسط در سراسر اروپا و ایالات متحده شکل گرفته است. انقلاب قطارهای شبانه در دوران پیش از رنسانس نیز به‌عنوان روشی دل‌پذیر و اقتصادی برای تردد در مسیرهای طولانی شکل گرفت، اما این حال افزایش روزافزون کرایه‌ها به‌ویژه در مسیرهای پرتردد شور آن را فرونشاند.

پیچیدگی، فعالیت پیوسته و هزینه بالا در کنار تأخیرهای ساعتی و کیفیت نامناسب تخت‌خواب‌ها و واگن‌های اقامت در طول شب از دلایل اصلی کاهش استفاده از قطارهای شبانه بودند. با این حال قطارهای شبانه به‌واسطه نگرانی‌های زیست‌محیطی فزاینده امروز بار دیگر و این‌بار قوی‌تر از قبل به صحنه سرزمین اصلی اروپا بازگشتند.

گسترش پدیده شرم پرواز در اروپا

تردد قطارهای شبانه در اروپا

پدیده flygskam (شرم پرواز) که از اسکاندیناوی شکل گرفت، به‌سرعت در حال گسترش است و مسافران آگاه به شرایط آب‌وهوایی را تشویق می‌کند به دنبال جایگزین‌هایی برای سفرهای هوایی کوتاه‌مدت باشند. به این ترتیب در کشورهایی با وضعیت مناسب راه‌آهن‌ها، سفرهای طولانی با قطار بین شهرهای بزرگ دوباره رونق می‌گیرد و برای سفرهای طولانی‌تر قطارهای شبانه می‌توانند جایگزینی مناسب برای تجربه ناخوشایند پروازهای صبح زود به‌شمار روند.

همکاری میان سوئیس و آلمان نیز با توسعه مسیرهای ریلی شبانه‌ای همراه بوده است که مراکز اصلی وین و زوریخ را به شهرهای آلمان، اتریش، ایتالیا، مجارستان، لهستان، جمهوری چک و اخیراً پاریس، بروکسل و آمستردام پیوند می‌دهند.

موفقیت این طرح، سایر کشورها، به‌ویژه فرانسه، ایتالیا و سوئد را تشویق کرد تا عملیات سفرهای ریلی شبانه را مورد بررسی مجدد قرار دهند، مسیرهای متروکه خود را احیا کنند و حتی امکانات جدیدی برای بهبود خدمات خود پیشنهاد دهند. مینی‌کابین‌ها (نوعی هتل کپسولی به سبک ژاپنی روی ریل) بزرگ‌ترین نوآوری به‌کار رفته در قطارهای شبانه هستند و به‌طور قطع مورد توجه مسافران جوان دوستدار محیط زیست قرار خواهند گرفت.

به این ترتیب شبکه راه‌آهن فدرال اتریش (ÖBB)، ارتباطات یک‌شبه بین شهرهای بزرگ اروپایی را گسترش داد و روند چندین دهه خدمات رو به کاهش را معکوس کرد. بارزترین نشانه بازگشت سفرهای ریلی شبانه در این کشور، راه‌اندازی ۳۳ قطار جدید با کابین‌های راحت یک یا دو تخته با سرویس بهداشتی و حمام و امکانات مناسب همچون کاناپه‌های مشترک و دسترسی آسان است. بنابراین اتریش دسامبر امسال شاهد تردد مجدد قطارهای مجلل بین وین و هامبورگ خواهد بود.

گسترش پدیده شرم پرواز در اروپا

راه‌آهن دولتی ایتالیا نیز به‌تازگی متعهد شده است ۷۰ واگن جدید برای قطارهای شبانه بخرد که دارای کابین‌های باکیفیت به همراه سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی، با تخت‌های یک و دونفره هستند. اولین قطار در مسیر طولانی میلان به سیسیل مستقر خواهند شد. قرارداد ۷۷۰ میلیون دلاری در نهایت می‌تواند تا ۳۷۰ واگن جدید شبانه را برای به‌روزرسانی کل ناوگان ریلی شبانه ایتالیا معرفی کند.

فرانسه و اسپانیا نیز در حال توسعه امکانات خود در این بخش هستند و در نظر دارند هر سال یک مسیر جدید اضافه کنند. تاکنون به مسیرهای بروکسل-کپنهاگ-استکهلم و بروکسل-بارسلون اشاره شده است.

فرانسه همچنین در تلاش است از سال ۲۰۲۵ یک هتل روی ریل مجلل در مسیر بین پاریس و بارسلونا توسعه دهد و در درازمدت به ۱۰ مقصدی که قطارهای شبانه از پاریس به‌سمت آن‌ها حرکت می‌کنند خدمات‌رسانی کند. البته مسیر پاریس-ادینبورگ مستلزم قطارهای جدیدی است که برای عبور از تونل‌ها، پل‌ها و سکوهای بریتانیایی کوچک‌تر ساخته شده و مقررات دقیق آتش‌سوزی تونل کانال را رعایت کنند.

چندین استارت‌آپ خصوصی نیز برای ورود به بازار قطارهای شبانه اروپا اعلام آمادگی کرده و وعده‌های مسیرهای جدید، کرایه‌های پایین‌تر یا اقامتگاه‌های مجلل‌تر برای بخش‌های مختلف بازار سفر را داده‌اند.

قابل توجه این‌که بدون حمایت دولت به دست آوردن بودجه لازم برای خرید و تأیید قطارهای شبانه جدید در اروپا بسیار دشوار و به‌منظور شکست نخوردن پروژه فعلی همچون پروژه‌های مشابه گذشته برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری موردنیاز است، با این حال با توجه به شرایط مناسب و حمایت مالی و سیاسی با دقت هدف‌گذاری شده فعلی، به‌نظر می‌رسد قطارهای شبانه می‌توانند نقش مهمی را در مسیرهای طولانی بین ۵۰۰ تا هزار مایل در دهه‌های آینده ایفا کنند.

گسترش پدیده شرم پرواز در اروپا

کد خبر 704278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.