صرفه‌جویی ۵۰ درصدی گاز با تعویض بخاری‌های فرسوده

کارشناس انرژی به بیان توضیحاتی درباره هدررفت ۷۵ درصد گاز در بخاری‌های فرسوده منازل پرداخت و گفت: با جایگزینی این بخاری‌ها با بخاری‌های هرمتیک می‌توان جلوی هدررفت ۵۰ درصدی گاز را گرفت.

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره طرح تعویض بخاری‌های فرسوده منازل با بخاری‌های پربازده هرمتیک اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در زمستان‌ها همیشه درگیر آن هستیم ناترازی در حوزه گاز است، در این فصل به علت برودت هوا مصرف گاز در بخش خانگی فوق‌العاده بالا می‌رود.

وی افزود: اما عمده‌ترین دلیل این بالا رفتن مصرف استاندارد نبودن وسایل گرمایشی است. بخاری‌های فرسوده موجود در منازل ما حدود ۷۵ درصد از سوخت مصرف را بدون اینکه بسوزانند و تبدیل به گرما کنند هدر می‌دهند و فقط ۲۵ درصد گاز مصرفی این بخاری‌ها تبدیل به گرما می‌شود.

کارشناس انرژی ادامه داد: حجم اتلاف انرژی در این بخاری‌ها خیلی بالا است و دولت یازدهم و دوازدهم هم اعلام کرده بود که ۲۰ تا ۲۵ میلیون بخاری فرسوده داریم که نتوانستند اقدام مؤثری برای جایگزینی این بخاری‌ها انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم قول داده است که این بخاری‌ها را تعویض کند، اما کار بسیار هزینه‌بر و در مقابل ارزشمندی است.

مرادی گفت: در برنامه هفتم در نظر گرفته شده که پنج میلیون بخاری فرسوده با پنج میلیون بخاری هرمتیک در طی مدت برنامه تعویض شود، اما این میزان کم است و حداقل باید ۱۰ میلیون در نظر گرفته می‌شد، این اقدام نیازمند سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری دولت است، اما در همان سال اول با صرفه‌جویی در گاز ۳ میلیارد دلار به جیب دولت برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن آن به همت دولت و بخش‌های خصوصی نیاز دارد. این بخاری‌ها در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بخاری‌های هرمتیک به‌طور قطع ۵۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

این کارشناس انرژی افزود: جایگزینی و نوسازی بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های نسل جدید در پایان پنج‌ساله برنامه هفتم توسعه پتانسیل صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در کل مصرف گاز کشور در ایام پیک را دارد. با این جایگزینی سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب مصرف گاز در اوج تقاضای گاز صرفه‌جویی می‌شود و به‌طور کامل ناترازی گاز زمستانی صنایع را برطرف می‌کند.

مرادی بیان کرد: با این اقدام ۱۰ میلیارد متر مکعب در اوج ناترازی مقطعی گاز ایران صرفه‌جویی خواهد شد که حدود ۳ ماه است و معادل تقریباً روزی ۱۰۰ میلیون متر مکعب جلوگیری از هدررفت گاز خواهیم داشت که به اندازه کل نیاز سوخت و خوراک گازی صنعت کشور است.

کد خبر 704274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.