از بین رفتن قدرت زایندگی و رویش خاک در پی فرسایش

کارشناس محیط زیست و بوم‌شناس با تاکید بر اینکه فرسایش خاک قدرت زایندگی و رویش را از آن می‌گیرد و خاک فرسایش یافته می‌میرد، گفت: قسمت اعظم فرسایش خاک بر اثر پدیده جنگل‌زدایی ایجاد می‌شود.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه با پوشش گیاهی مناسب، فرسایش خاک صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: جنگل‌ها را قطع می‌کنیم، لذا خاک از پوشش گیاهی جنگل عریان می‌شود و از بین می‌رود، لذا این پدیده‌ها به صورت متوالی یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد.

وی افزود: زمانی که جنگل‌ها را از بین می‌بریم، جاده و سد درست می‌کنیم و مسیر رودخانه و دریاچه‌ها را خشک می‌کنیم، مثل این است که خانه‌ای را خراب کنیم و تنها با یک سقف و ستون بخواهیم مدیریت بحران کنیم، زیر جنگل‌ها آب‌انباری عظیم وجود دارد که با انقراض آنها علاوه بر نابودی این منبع با ارزش و عظیم، خاک و حیات‌وحش کشور نیز نابود خواهد شد.

این کارشناس محیط زیست و بوم‌شناس تصریح کرد: زیر جنگل‌ها آب انباری عظیم وجود دارد که با نابودی پوشش گیاهی، جنگل‌ها علاوه بر از بین رفتن این منبع با ارزش و عظیم، خاک و حیات‌وحش کشور نیز نابود خواهد شد، از این‌رو باید هرچه سریع‌تر جلوی تخریب این جنگل‌ها گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل ۷.۵ تن ریزگرد را جذب می‌کند، اما وقتی با قطع درختان و ساخت و سازهای غیرقانونی در ارتفاعات بالای ۱۴۰۰ متر باعث نابودی جنگل‌ها می‌شویم، گفت: گردوغبار با عبور از نبود پوشش گیاهی به راحتی وارد شهرها می‌شود، این ارتفاعات باید رها شود تا رستنی‌ها پیش بروند و جلوی ریزگردها را بگیرند.

کهرم با بیان اینکه دست‌درازی انسان‌ها به طبیعت منشأ داخلی ریزگردها است که به‌طور کلی در بروز پدیده‌های طوفان گردوخاک در کشور سهمی دارد، اظهار کرد: با بایر شدن زمین‌ها و بی‌حاصلی خاک از گیاهان، باد و طوفان ریزگردها را به سمت شهرها سوق خواهد داد و سلامتی مردم به دلیل هجوم ریزگردها و آلاینده‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

تأثیر چرای دام بر فرسایش خاک

وی با تاکید بر اینکه جنگل‌های ایران را از هر دیدی که نگاه کنید در حال اضمحلال و اتمام است، افزود: در دهه‌های آینده جنگل‌های کشور به طور کامل نابود و ناپدید می‌شوند، برای مثال درخت اکالیپتوس که گونه‌ای غریبه و غیرایرانی است و به هیچ عنوان برای جنگل‌های ما مناسب نیست را می‌کارند و از نظر ظاهری جنگل‌ها سبز هستند، اما این درختان غیربومی آفت‌های خودش را به همراه دارد.

این کارشناس محیط زیست پیرامون اینکه فرسایش خاک قدرت زایندگی و رویش را از آن می‌گیرد و خاک فرسایش یافته می‌میرد، زیرا قسمت اعظم فرسایش خاک بر اثر پدیده جنگل‌زدایی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: اگر مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در حفظ پوشش‌های گیاهی جنگل‌ها بکوشند، طبیعت به روزهای خوب خود بازخواهد گشت.

وی یکی دیگر از چالش‌های زیست‌محیطی کشور در افزایش ریزگردهای داخلی و فرسایش خاک را نابودی مراتع و پوشش گیاهی در پی ازدیاد سه تا چهار برابری چرای حیوانات دانست و گفت: پوشش گیاهی موجود در مراتع می‌تواند غذای مناسبی برای دام باشد و آنها از علوفه تازه و مقوی تغذیه کنند، اما در حال حاضر علوفه‌ای که توسط باران و برف رشد می‌کند، توسط چهارپایان مصرف می‌شود، این چهارپایان خاک را خالی از پوشش گیاهی می‌کنند و زمینه‌ساز فرسایش می‌شوند، تنها راه کوتاه‌مدت برای کاهش فرسایش خاک این است که باید به خاک استراحت داد تا تقویت شود.

کد خبر 704151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.