اهمیت پیشه کردن مهربانی و گذشت / افراد بخشنده زندگی بهتر و آرامش بیشتری دارند

متخصص پزشکی اجتماعی با تاکید بر لزوم پیشه کردن مهربانی و گذشت گفت: به‌طور قطع افرادی که مهربانی و گذشت را پیشه خود کرده‌اند، زندگی بهتر و آرامشی بیشتر دارند.

رضا روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه انسان گاهی خطا می‌کند، اما بخشش و گذشت باید همیشه و در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی سرلوحه قرار گیرد، اظهار کرد: گذشت اطرافیان از اشتباهات فرد در صورتی که زیان زیادی به همراه نداشته باشد، موضوعی پسندیده و مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه گذشت کردن از بعضی اشتباهات به مراتب دشوارتر است، افزود: با بالاتر رفتن صدمات وارد شده در پی اشتباه افراد، گذشت و بخشش همراه با مهربانی کمتر خواهد بود، اما برای اتفاقاتی که به صورت روزمره در زندگی افراد رخ می‌دهد، جای بسیاری برای گذشت وجود دارد و سنتی پسندیده محسوب می‌شود، بنابراین لازم است افراد با تعمق به این موضوع مهم بیندیشند و به آن عمل کنند تا شاهد اثرات مثبت آن در زندگی فردی و اجتماعی خود باشند.

متخصص پزشکی اجتماعی با تاکید بر لزوم وجود مهربانی، گذشت و بخشش در زندگی تصریح کرد: اگر در زندگی متاهلی و ازدواج گذشتی وجود نداشته باشد، به‌طور قطع زندگی‌ای که تحت عنوان زندگی مشترک از آن یاد می‌شود، مقدور نیست، در یک زندگی مشترک و موفق، دو طرف گذشت بسیاری دارند، نقصان یکدیگر را نادیده می‌گیرند و سعی بر یکرنگ کردن خود با دیگری دارند تا مشکلات موجود رفع شود، در این صورت میزان اختلافات نیز در خانواده و بین زوج‌ها کمتر می‌شود و در نهایت بنیان خانواده مستحکم‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به بالا رفتن امکان رخداد مشاجره و بحث با در نظر نگرفتن مهربانی در زندگی مشترک ادامه داد: با افزایش مشاجره در یک زندگی مشترک، انرژی افراد کاهش پیدا می‌کند، آرامش از بین می‌رود و پای سردی به زندگی باز می‌شود، حتی ممکن است گذران عمر و زندگی در کنار یکدیگر هم دشوار شود، بنابراین مهربانی و گذشت باید در جای‌جای زندگی آدمی نقش ببندد تا دلخوشی‌ها و شادی‌ها به ناراحتی، نگرانی، بحث و استرس تبدیل نشود.

روزبهانی با بیان اینکه انتقام‌جویی شاید تنها در طول کوتاه‌مدت احساس خوبی به همراه داشته باشد، گفت: به‌طور قطع افرادی که مهربانی را پیشه می‌کنند و گذشت کرده‌اند، زندگی بهتر و آرامش بیشتری دارند، بخشش، آموختنی است و نمی‌توان گفت فردی به صورت ژنتیکی بخشنده یا انتقام‌جو است.

وی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن بخشش به عنوان یک فرهنگ مهم و اساسی در بستر جامعه اضافه کرد: متون دینی، احادیث، روایات و قرآن کریم سرشار از توصیه به مهربانی و بخشش بوده و در نهادینه شدن این فرهنگ، مسائل آموزشی، اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار است.

کد خبر 703803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.