سرنوشت کربن در آلاینده‌ترین کشور جهان چه می‌شود؟

انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلاینده‌ترین کشور جهان امسال پس از افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی پاک به اوج خود خواهد رسید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌شده، انتشار گازهای گلخانه‌ای از آلوده‌ترین کشور جهان در سال جاری پس از لغو محدودیت‌های کووید -۱۹ توسط دولت چین در ژانویه افزایش داشته است. انتظار می‌رود انتشار کربن این کشور تا پایان سال جاری به اوج خود برسد. این جهش در تقاضای سوخت فسیلی در کنار گسترش تاریخی منابع انرژی کم‌کربن کشور ظاهر شد که بسیار فراتر از اهداف و انتظارات سیاست‌گذاران بود. اما با افزایش بی‌سابقه سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک توسط این کشور دچار افت ساختاری خواهد شد.

توسعه انرژی‌های پاک در چین

طبق گزارش‌ها اهداف تأسیسات خورشیدی و بادی پکن برای سال جاری تا سپتامبر محقق شد و سهم بازار خودروهای الکتریکی در حال حاضر بسیار جلوتر از هدف ۲۰ درصدی دولت برای سال ۲۰۲۵ است.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که چشمگیرترین رشد انرژی پاک چین در انرژی خورشیدی بوده است. تأسیسات خورشیدی این کشور تنها در سال جاری ۲۱۰ گیگاوات (GW) افزایش داشته است که دو برابر کل ظرفیت خورشیدی ایالات متحده و چهار برابر آنچه است که چین در سال ۲۰۲۰ اضافه کرد.

بر اساس ارقام رسمی و داده‌های تجاری این گزارش، چین در سال جاری به بیش از ۷۰ گیگاوات برق بادی مجهز شده که بیش از کل ظرفیت تولید برق بریتانیا است. در این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌شود امسال هفت گیگاوات به ظرفیت برق آبی و سه گیگاوات به ظرفیت انرژی هسته‌ای کشور اضافه شود.

سرنوشت کربن در آلاینده‌ترین کشور جهان چه می‌شود؟

این رکوردها کاملاً تضمین می‌کند که تولید برق با سوخت فسیلی و انتشار کربن‌دی‌اکسید چین تا سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا خواهد کرد و رونق تولید انرژی پاک باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای چین از سال آینده می‌شود، چراکه نرخ گسترش انرژی کم‌کربن این کشور اکنون نه‌تنها برای پاسخ‌گویی به نیازهای فعلی، بلکه برای برآورده کردن افزایش میانگین سالانه تقاضای برق چین نیز کافی است.

اگر این سرعت حفظ یا تسریع شود، تولید برق چین از سوخت‌های فسیلی وارد دوره‌ای از افت ساختاری خواهد شد که این اولین دوره نیز خواهد بود.

کاهش استفاده از زغال‌سنگ در چین

چین در پایان ژوئن ۱۳۶ گیگاوات ظرفیت زغال‌سنگ داشت و ۹۹ گیگاوات دیگر با مجوزهای برنامه‌ریزی در دست ساخت بود. از آن زمان به بعد افزایش ۲۵ گیگاوات دیگر مجاز بود، اما این امر ناقض تعهد سیاستی است که رئیس‌جمهور این کشور برای کنترل دقیق پروژه‌های جدید تولید برق با سوخت زغال سنگ ارائه داده بود.

چین پیش‌بینی کرده است که ظرفیت زغال‌سنگ این کشور در سال ۲۰۳۰ به ۱۳۷۰ گیگاوات خواهد رسید که این امر مستلزم پایان فوری مجوزهای جدید برق زغال‌سنگ یا تعطیلی سریع نیروگاه‌های زغال‌سنگ موجود و برنامه‌ریزی شده است. این یافته‌ها تأییدی بر پیش‌بینی‌های کارشناسان انرژی مبنی بر این است که انتشار گازهای گلخانه‌ای از تولید برق جهانی می‌تواند در سال جاری به اوج خود برسد.

سرنوشت کربن در آلاینده‌ترین کشور جهان چه می‌شود؟

علاوه بر این در هفته‌های اخیر، آژانس بین‌المللی انرژی اضافه کرد که انتشار گازهای گلخانه‌ای از همه منابع انرژی از جمله سوخت‌های فسیلی که برای گرمایش و سوخت‌ها استفاده می‌شوند، در سال ۲۰۲۵ به اوج خود خواهد رسید و در یک نقطه عطف تاریخی برای صنعت انرژی شروع به کاهش کند.

کد خبر 703748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.