اندیشه‌ورزی و استفاده از ظرفیت نخبگان در همه سطوح حکمرانی ضرورت دارد

جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروزه اندیشه‌ورزی و استفاده از ظرفیت نخبگان در همه سطوح حکمرانی امری ضروری است، در مواجهه با مشکلات و برون‌رفت از بحران‌ها، باید با یک مدیریت قوی از همه ظرفیت‌ها بهره برد، به بیانی دیگر راه برون‌رفت از مشکلات اتکا به اندیشه‌ورزی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سردار مصطفی مثنوی شامگاه یکشنبه _بیست‌ویکم آبان _ در اجلاس عمومی مجمع بسیجیان در گچساران با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص هیئت‌های اندیشه‌ورز اظهار کرد: تأکید مقام معظم رهبری بر تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز بوده است و ما به تلاش شما بسیجیان امید داریم تا کارها را به شایستگی تا حصول نتیجه لازم و رفع مشکلات پیش ببرید، اگرچه به فرموده رهبر انقلاب هیئت اندیشه‌ورز باید منتج به راهبرد نگاری در نظام اسلامی شود.

وی افزود: امروز اندیشه‌ورزی و استفاده از ظرفیت نخبگان در همه سطوح حکمرانی امری ضروری است، آنچه مسلم است در مواجهه با مشکلات و برون‌رفت از بحران‌ها، باید با یک مدیریت قوی از همه ظرفیت‌ها بهره برد، به بیانی دیگر راه برون‌رفت از مشکلات اتکا به اندیشه‌ورزی است.

جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برخی اساساً اعتقادی به فکر ندارند و در پس اقداماتشان تفکری وجود ندارد و برخی هم به دلیل مشغله‌های بسیاری که دارند از تفکر در مسائل به دور هستند که این امر هم ناپسند است، بنابراین مدیری که از فرصت طلایی مدیریت استفاده کند، کسی است که اول خوب فکر می‌کند و بعد کارها را انجام می‌دهد؛ بنابراین مدیری می‌تواند موفق شود که از تصمیم‌گیری‌های انفرادی عبور کند و کارش را بر اساس اندیشه‌ورزی و ظرفیت خرد جمعی و نیز بهره‌گیری از اندیشه‌ورزی انجام دهد.

وی اندیشه‌ورزی را یک فرایند دانست و تصریح کرد: سطح مدیریتی بر سه اصل تاکتیکی، راهبردی و عملیاتی تأکید می‌کند، امروز برخی مدیران فقط سطح تاکتیکی امور را دنبال می‌کنند، اما اندیشه‌ورزی منطبق بر مدیریت صحنه است و از تشخیص مسئله تا تصمیم‌سازی، نظارت، ارزیابی و اجرا نیز همه چرخه مدیریتی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

سردار مثنوی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ که بین اتاق فکر و هیئت‌های اندیشه‌ورز تفاوت قائل هستیم یعنی اینکه که هیئت نخبگانی ضمن تولید فکر، فکر را در همه چرخه مدیریتی اعمال می‌کند و اعتقاد بر این داریم که اندیشه‌ورزی همگام و رفیق همه مراحل مدیریتی است.

وی ادامه داد: امروز سرعت تحولات بالا است، وقتی به عرصه‌های مختلف جامعه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ابعاد توسعه به‌صورت یک رشد تصاعدی درحرکت است، اگرچه ابعاد توسعه هم روزافزون است.

جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز کشتار گسترده مردم مظلوم غزه توسط صهیونیست‌ها واقعیت صحنه است و اما به تعبیر مردم مقاوم فلسطین آرمان موجود در صحنه است و این آرمان همان صیانت از اسلام با الگوی مقاومت و شهادت‌طلبی است.

وی با تأکید بر اینکه فضای اندیشه‌ورزی یک فضای نوآوری و تصمیم‌گیری خلاقانه است، تصریح کرد: قبل از انجام هر کاری باید به چشم‌انداز آن کار توجه کنیم و فضای اندیشه‌ورزی یعنی اینکه به سمت بنیادهای فکری گام برداریم. امروز در حوزه مدیریت یا تفکر با یک کف و یک سقف روبه‌رو هستیم، اندیشه‌ورزی کمک می‌کند که درهمان جغرافیا سطح را از سیستمی به راهبردی تغییر دهیم و دال مرکزی تفکر سیستمی و راهبری همان اندیشه‌ورزی است؛ بنابراین اندیشه‌ورزی پل میان قدرت و دانش است و انسان مستبد کسی است که تنها بر اساس قدرت در مواجهه با جامعه عمل می‌کند.

کد خبر 703734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.