طلوع تجارت با همسایه شرقی / قطعه‌ای از پازل دالان ترانزیتی

رونق روان‌سازی ترانزیت در دالان‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، رونق صنعت و امنیت از جمله اهدافی است که ایران و همسایه شرقی آن از امضای توافقنامه اقتصادی اخیر بین دو کشور دنبال می‌کنند، اما کارشناسان بر این باورند که گسترش این روابط، سرآغاز حل چالش‌های مهم‌تری مانند سهمیه آب هیرمند باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته گذشته ایران میزبان یک هیئت عالی‌رتبه اقتصادی از افغانستان بود و پس از برگزاری نشست مشترک میان دو کشور، پنج سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان دو کشور به امضا رسید.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان عمده مباحث مطرح شده در این سفر را در حوزه همکاری‌های اقتصادی اعلام کرد و گفت: بعد از ۲۰ سال مقاومت توسط مردم افغانستان این کشور آزاد شده، اما مشکلات به جا مانده در حوزه‌های مختلف برای مردم این کشور به وجود آمده است و همکاری‌های اقتصادی به ثبات و امنیت و کاهش مشکلات افغانستان کمک می‌کند.

عناوین اسناد مبادله شده میان مقامات دو کشور شامل این موارد است: سند یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، صورت‌جلسه نشست کمیته مشترک همکاری حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای، سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف افغانستانی، سند همکاری میان ذوب‌آهن اصفهان و طرف افغانستانی و سند همکاری میان مناطق آزاد.

توسعه اقتصاد از طریق مبادلات با همسایگان

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره امضای این سند همکاری اظهار کرد: رعایت مراودات و مبادلات همسایگی بهترین سیاست و راهبرد برای توسعه مناسبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی به‌شمار می‌آید، زیرا اگر بخواهیم در اقتصاد دنیا سهمی داشته باشیم باید در گام نخست از خانواده خود مواظبت کنیم سپس به همسایه‌ها توجه کنیم و در گام‌های بلندتر به سراغ همسایگان همسایه‌های خود برویم.

وی این سیاست را منطبق بر فرهنگ قرآنی دانست و افزود: این نکته راهبردی منطبق بر دستورات الهی است و بر این اساس باید با همسایه‌های خود مراوده و رفاقت داشته باشیم، در برخورد با همسایگان بد نیز مدارا و سعی برای جذب لازم است تا در دامن دشمن نیفتند.

کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه طالبان نماینده مردم افغانستان نیست، خاطرنشان کرد: واقعیتی که در این کشور همسایه وجود دارد آن است که طالبان نه یک دولت حقیقی، بلکه یک حاکمیت طوایفی و ایدئولوژی منحرف است، اما درگیر شدن با این دولت نه تنها به زیان ما خواهد بود، بلکه موجب اضرار مردم این کشور می‌شود و در منجلاب بعدی فرو می‌روند.

طلوع تجارت با همسایه شرقی / قطعه‌ای از پازل دالان ترانزیتی

مهاجران میلیونی در نبود امکانات اقتصادی

شیخی بی‌توجهی به افغانستان را موجب آسیب رسیدن به مردم این کشور دانست و افزود: این آسیب به شکل ثانویه به ایران نیز منتقل می‌شود، همانگونه که اکنون به دلیل خرابی زیرساخت‌ها و فراهم نبودن امکانات اقتصادی و رفاهی برای زندگی، بیش از پنج میلیون آواره افغان در کشور ما زندگی می‌کنند.

وی مدارا و مبادلات اقتصادی با همسایه شرقی را ضروری دانست و گفت: سیاست جذب حداکثری که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره دارد به این معناست که حداکثر توان را در این زمینه به کار گیریم، چه بسا هنگامی که منافع مشترک بین دو کشور تعریف شد، گره مشکلاتی مانند سهمیه آب هیرمند نیز حل شود زیرا در روابط اقتصادی بده بستان دوسویه موضوعی پذیرفته شده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هیچ مانعی برای تقویت ارتباط با افغانستان وجود ندارد و توافق نامه‌هایی که با مقامات این کشور بسته شده نیز در راستای راهبرد استقرار و مهیا کردن دالان‌های حمل‌ونقل و نقل و انتقال و مبادلات شرقی غربی، جنوبی شمالی، شرقی به شمال غرب، شرقی به شمال شرق و جهات متفاوت دیگر است.

گامی برای تکمیل دالان ترانزیت کالا

شیخی با اشاره به قرار گرفتن ایران در هشت راه بین‌المللی نقل و انتقال کالا بیان کرد: در صورتی که کشور افغانستان با کمک ما بتواند امنیت لازم را در مسیرهای مبادلاتی داخل این کشور برقرار کند، می‌توان دالان‌های متفاوتی از گوشه و کنار افغانستان ایجاد کرد، بنابراین مسیر ترانزیت کالا از چین به اروپا و از شرق دور و آسیا تا غرب دور و آمریکا بسیار ساده، روان و کوتاه‌تر از گزینه‌های دیگر خواهد بود.

وی تاکید کرد: این نوع مبادلات و توافق‌ها با افغانستان به‌ویژه در جهت استقرار و تحقق راهبرد استقرار دالان‌های ارتباطی ما با آسیا و اروپا بسیار مؤثر خواهد بود.

کارشناس اقتصادی با اشاره به محصور بودن همسایه شرقی در خشکی گفت: این همسایه به دریا راه ندارد و چه بهتر که بتوانیم نیازهای آن را از طریق دریای عمان و خلیج‌فارس به‌ویژه از بندر چابهار تأمین کنیم، بنابراین این فرصت بسیار مهمی برای کشور ما است، همان‌گونه که اکنون نیز میلیارد دلار مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان در جریان است.

کاربرد فناوری برای بازسازی زیرساخت‌ها

شیخی بازسازی زیرساخت‌های افغانستان را فرصتی برای کسب‌وکارهای داخلی دانست و یادآور شد: با توجه به نهضت جنبش فناوری که حدود دو دهه است از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود، کشور ما استعدادهای فراوانی در تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت و تجاری‌سازی محصولات با فناوری‌های جدید و حتی صادرات دارد که نشان‌دهنده جنبش نرم‌افزاری و نهضت دانش‌بنیان رخ داده در کشور است.

وی افزود: پیاده‌سازی جنبش نرم‌افزاری منطبق با پیش‌بینی پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند: اگر علم در ثریا باشد، مردانی از فارس به آن دست می‌یابند؛ اکنون در بسیاری از علوم، فنون، صنایع و فناوری‌ها به نزدیک قله رسیده‌ایم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.

کارشناس مسائل اقتصادی دستاوردهای فناوری‌های نانو و صنایع پزشکی را بخشی از استعدادهای داخلی معرفی کرد و گفت: برقراری روابط تجاری با کشورهایی که نیاز به این دستاوردها دارند، ظرفیتی فراهم می‌کند که منابع مورد نیاز آن‌ها و منافع داخلی ما تأمین شود.

طلوع تجارت با همسایه شرقی / قطعه‌ای از پازل دالان ترانزیتی

تأمین امنیت برای توسعه اقتصادی

وی با اشاره به وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای همسایه اظهار کرد: بی‌توجهی به تقویت روابط دوستانه با این کشورها می‌تواند زمینه را برای فعال‌تر شدن فعالیت‌های ضدامنیتی آمریکا بر ضد ما فراهم کند، بنابراین لازم است که نفوذ فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود را در کشورهای همسایه گسترش دهیم تا از نظر امنیتی نیز بتوانیم با حفظ مراودات با کشورهای منطقه، توانایی خود را حفظ و زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کنیم.

شیخی سیاست همجواری و رفاقت با همسایگان را بهترین گزینه برای پیشرفت و امنیت کشور دانست و گفت: اکنون که در حال فعال کردن ظرفیت‌های نیمه‌فعال داخلی برای توسعه اقتصادی هستیم، باید این نکته را در نظر گرفت که دنیای اقتصاد مقیاسی بزرگ است و هر صنعت بزرگی را که مستقر می‌کنیم، باید به فکر سهمیه بازار جهانی باشیم، به عنوان مثال در صنعت خودروسازی تولید کمتر از چهار میلیون وسیله نقلیه مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی ظرفیت تقاضای داخلی را کمتر از چهار میلیون خودرو برشمرد و تصریح کرد: تقاضای کاذبی که در بازار خودرو وجود دارد، برای فرار از تورم و تبدیل پول به کالای بادوام همچون بازار سکه و ارز است، بنابراین برای اقتصادی کردن ظرفیت تولید خودرو، ناگزیر هستیم که بر مقیاس تولید چهار تا شش میلیون دستگاه در سال متمرکز شویم.

کارشناس مسائل اقتصادی یافتن بازارهای صادراتی را ضرورتی انکارناپذیر برای اقتصاد معرفی کرد و ادامه داد: باید ظرفیت صادرات در تولیدات مختلف پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم مازاد نیاز داخلی را صادر کنیم، امروز کشورهای همسایه همچون افغانستان اغلب توانایی تولید خودرو را ندارند و ما به‌راحتی می‌توانیم در آینده نزدیک به آن‌ها خودرو صادر کنیم، به شرط اینکه روی کیفیت و کمیت تولیدات سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش ایمنا، آن‌طور که وزیر صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرده است در یک بازه سه تا پنج‌ساله تجارت میان ایران و افغانستان، از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار موجود به حدود ۱۰ میلیارد دلار واقعی خواهد رسید؛ پیش‌تر این رقم تا سه میلیارد دلار نیز رسیده بود، اما قرار است در بازه اعلام شده حجم تبادلات تجاری دو کشور افزایش پیدا کند.

کد خبر 703726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.