یکی از مشکلات واحدهای تولیدی نیروی انسانی ماهر است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی در برخی از شهرهای استان‌ها نیروی انسانی ماهر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی جودکی عصر امروز _یکشنبه بیست‌ویکم آبان ماه_ در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت استان مرکزی اظهار کرد: هم اینک شهرستان‌هایی مانند ساوه، زرندیه و دلیجان با مشکل کمبود نیروی انسانی ماهر روبروست و برنامه‌ریزی برای رفع این مشکل درحال انجام است.

وی با بیان اینکه در هفت ماه نخست امسال زمینه اشتغال ۱۴ هزار نفر در این استان فراهم شده است افزود: امسال به عنوان سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده است که بخش رشد تولید در کشور به وزارت صمت و در استان به سازمان صمت استان مرتبط است که در این زمینه باید گام اساسی برداشته و اجرایی شود.

مدیرکل صمت استان مرکزی با بیان اینکه سه هزار واحد تولیدی وجود دارد تصریح کرد: هم اینک سه هزار و ۱۰۰ پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد که این تعداد غیر از صنایع تبدیلی است و پروانه آنها را جهاد کشاورزی صادر کرده است.

وی افزود: علاوه بر این تعداد، دو هزار ۸۵۰ جواز تأسیس توسط این اداره کل صادر شده است، پیش بینی می‌شود در استان ۴۸ درصد این دو هزار و ۸۵۰ واحد دارای جواز، در سال‌های آینده به پروانه تبدیل می‌شود.

جودکی ادامه داد: از سه هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی استان به علت اختلافات حقوقی، بدهی بانکی، داشتن شاکی خصوصی و مشکلات ارزی تعطیل است و تلاش می‌شود مشکلات این واحدها برطرف شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌شود واحدهایی که می‌توان مشکلات آنها را در ستاد تسهیل برطرف کرد و امید می‌رود جوازهای تأسیس ضریب اشتغال خوبی را ایجاد کند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه در هفت ماه اول امسال ۲۰۷ پروانه در استان با چهار میلیارد تومان سرمایه صادر شده است گفت: مشکل جدی این واحدها نقدینگی سرمایه در گردش و سرمایه ثابت است.

وی افزود: برای رفع این مشکل از تسهیلات تبصره ۱۸ و مصوبات سفر ریاست جمهوری استفاده می‌شود.

جودکی تصریح کرد: در هفت ماه امسال ستاد رفع موانع تولید استان ۷۳ جلسه با ۳۳۲ مصوبه داشته که ۲۰۷ مصوبه اجرایی شده است و باقی مصوبات در دست اقدام و پیگیری قرار دارد.

وی عمده مشکلات مطرح شده در ستاد تسهیل را شامل: تأمین اجتماعی، مالیات زیر ساخت شهرک‌های صنعتی و در حوزه بانکی برشمرد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه ۶۷۳ معدن در این استان دارای پروانه بهره‌برداری است گفت: در استان مرکزی ۳۵۶ معدن فعال، ۸۹ معدن نیمه فعال و بقیه معادن به علت معارض محلی، ماده معدنی بدون بازار فروش، مشکلات حقوقی غیرفعال است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در حجم ذخایر معادنی، رتبه اول را در تولید سنگ تراورتن دارد اظهار کرد: این استان در مجموع ذخایر معدنی، رتبه هفتم کشور را دارد.

جودکی ادامه داد: سیاست کلان کشور بر این است تا از تولید داخلی حمایت شود و در استان شرکت هپکو، تولیدکننده انواع تجهیزات معادن است و تلاش می‌شود تا از ظرفیت صنعتی استان استفاده شود.

وی با بیان اینکه چند صد هزار ماشین آلات در کشور، نیاز به تعمیرات دارند گفت: باید از این ظرفیت استان استفاده شود.

مدیرکل صمت استان مرکزی با بیان اینکه ۸۵ درصد واردات به استان شامل مواد اولیه و خط تولیدی است تصریح کرد: از ۳۰ آبان تا سوم آذر نمایشگاه تخصصی صنعت با همکاری دستگاه‌ها در استان برگزار می‌شود و تاکنون ۱۰۰ شرکت برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی پایتخت صنعت کشور است و باید نمایشگاه آن در حد بین‌المللی برگزار شود اظهار کرد: تلاش می‌شود تا نمایشگاه صمت استان مرکزی در حد بین‌المللی برگزار شود.

جودکی با بیان اینکه استان مرکزی در تولید آلومینیوم رتبه دوم یا سوم را دارد گفت: این استان از نظر صنایع، پایین دستی رتبه دوم و در تولید انواع واگن و اورهال رتبه یک را دارد.

کد خبر 703667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.