۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
آغاز جشن‌های دیوالی هند

دیوالی یا دیپاوالی هند که به «جشن نورها» معروف است، معمولاً در ماه اکتبر یا نوامبر جشن گرفته می‌شود. سال جاری این فستیوال روز ۱۲ نوامبر برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تعطیلات فستیوال دیوالی که بیش از پنج روز طول می‌کشد، توسط میلیون‌ها هندی در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. نام این جشن از «اولی» به معنای «ردیف» و «دیپا» به معنای «چراغ‌های سفالی» گرفته شده است. هنگامی که این کلمات ادغام می‌شوند، به معنای «یک ردیف از چراغ‌ها» می‌شود و به همین دلیل، نور نماد اصلی این جشنواره است و هندی‌ها با آتش‌بازی‌های اغراق‌آمیز، این روز را باشکوه برگزار می‌کنند.

آغاز جشن‌های دیوالی هند

دیوالی، جشنی برای نوید خوشی و فردایی بهتر است. مردم در روزهای جشن، خانه‌های خود را با چراغ‌های زیاد روشن می‌کنند و مراسم باشکوهی به ستایش از شادی، پاکی و روشنایی برگزار می‌کنند. برداشت محصولات و سال مالی جدید نیز به همین مناسبت آغاز می‌شود.

آغاز جشن‌های دیوالی هند

جشن دیوالی پنج روز طول می‌کشد. مردم روز اول خانه‌های خود را تمیز می‌کنند و به نشانه خوش‌اقبالی ظروف آشپزخانه یا طلا می‌خرند. روز دوم، تزئینات رنگارنگ و چراغ‌های سفالی چیده می‌شوند. روز سوم، تاریخ اصلی دیوالی، خانواده‌ها گرد هم جمع می‌شوند و شام بزرگی را تدارک می‌بینند. جشن‌ها سپس در روزهای چهارم و پنجم با تبادل هدایا و پذیرایی از خانواده‌ها و دوستان در خانه‌ها ادامه می‌یابد.

آغاز جشن‌های دیوالی هند

نکاتی از دیوالی

  • دیوالی به عنوان جشنی برای پیروزی نور بر تاریکی و غلبه خیر بر شر است.
  • دولت هند مجبور شد در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تصادفات و آلودگی، فروش ترقه و لوازم آتش‌بازی را در ایام دیوالی ممنوع کند.
  • پخت شیرینی‌ها و خوراکی‌های خاص یکی از سنت‌های مناسبت دیوالی است. «گلاب جامون» و «بارفی» از جمله شیرینی‌های محبوب این جشن است.
  • محبوبیت این جشنواره در خارج از هند نیز افزایش یافته است، به طوری‌که مراسمی مشابه در لندن، سیدنی و تورنتو نیز برگزار می‌شود.
  • دیوالی مهم‌ترین جشن هندوها است که از حیث اهمیت معادل کریسمس و سال نو است.

آغاز جشن‌های دیوالی هند

کد خبر 703559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.