آیین نکوداشت «بانوی فرمانده» در همدان برگزار می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان گفت: آئین بزرگداشت «مرضیه حدیدچی» معروف به «خانم دباغ» با عنوان «بانوی فرمانده» با مشارکت جهاد دانشگاهی همدان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی میرزاپور اظهار کرد: در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان همدان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، که در تاریخ پنجم مهر برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی تعابیری را در رابطه با خانم مرضیه حدیدچی بیان کردند که تصمیم گرفتیم در سالروز فوت ایشان آئین نکوداشتی را برگزار کنیم.

وی افزود: خانم دباغ نخستین فرمانده سپاه همدان بود و بیست‌وهفتم آبان سال ۱۳۹۵ درگذشت.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش داریم سال آینده کنگره‌ای با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی استان برای قدردانی از خدمات این بانوی انقلابی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: این آئین روز چهارشنبه، بیست‌وچهارم آبان با حضور مسئولان کشوری، استانی، خانواده شهیدان همدانی و قهاری‌سعید در سالن همایش‌های شهدای استانداری برگزار می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان با بیان اینکه هم‌زمان با برگزاری آئین نکوداشت، تمبر یادبود خانم دباغ نیز رونمایی می‌شود، ادامه داد: کاشی‌نگاره‌ای در مرکز سفال جهاد دانشگاهی در حال آماده است تا هم‌زمان در این آئین رونمایی و برای نصب در سطح شهر در اختیار شورای اسلامی شهر قرار داده شود.

میرزاپور با اشاره به اینکه کلیپی از خاطرات خانم دباغ تهیه شده است و در آئین پخش خواهد شد، ادامه داد: با توجه به ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب از وی تعبیر کردند عنوان این نکوداشت «بانوی فرمانده» نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی معاونت فرهنگی شهرداری بنرهایی با عنوان یادبود خانم دباغ در میادین شهری همدان نصب و فضاسازی می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان با اشاره به اینکه بخشی از برنامه‌های این آئین به دانش‌آموزان دختر اختصاص داده شده است، اظهار کرد: با شورای اسلامی شهر همدان رایزنی شده است تا فضایی را به نام ایشان در سطح شهر نام‌گذاری کنند.

به گزارش ایمنا، مرضیه حدیدچی (معروف به طاهره دباغ) از مبارزان انقلاب اسلامی، بیست‌وهفتم آبان ۱۳۹۵ در بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) درگذشت، مرحوم دباغ از زندانیان سیاسی، فعال در مبارزه مسلحانه با رژیم پهلوی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران است.

وی در سال ۱۳۱۸ در همدان به‌دنیا آمد و در زمان حیات خود سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود.

همچنین در سال‌های اخیر از اعضای شورای مرکزی جمعیت زنان انقلاب اسلامی و مدرس واحد معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت بود، مرحوم دباغ که نشان ایثار داشت به همراه آیت‌الله جوادی‌آملی و محمدجواد لاریجانی یکی از سه نماینده‌ای بود که یازدهم دی ۱۳۶۷ پیام امام خمینی (ره) را به میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق رساند.

منبع: ایرنا

کد خبر 703550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.