تشکیل دولت از بحر تا نهر با رأی هر فلسطینی‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌ویکم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تشکیل دولت از بحر تا نهر با رأی هر فلسطینی‌» به سخنرانی آیت الله رئیسی در اجلاس اضطراری ریاض پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور در حالی با پیامی مهم در جمع همتایانش در ریاض حضور یافت که منابع دیپلماتیک، محورهای پیشنهادی او را مبتنی بر ۲ محور اعلام کرده‌اند؛ نخست اینکه محور دفاع از حق مشروع برای فلسطین همچون مدل بوسنی در سال ۱۹۹۲ تثبیت شود و کشورهای اسلامی اقدامات عملیاتی و کمک‌های تسلیحاتی را برای دفاع از حق مشروع مردم فلسطین ترتیب دهند؛ مدلی که در سال ۱۹۹۲ همزمان با جنایات صرب‌ها در بوسنی علیه مسلمانان با پیشنهاد ایران حق مردم بوسنی برای دفاع مشروع از خودشان به رسمیت شناخته شد و کمک تسلیحاتی به بوسنی، باعث عقب راندن صرب‌ها و کاهش جنایات آنها شد. دومین ایده پیشنهادی تهران بر طرح تحریم اسرائیل توسط کشورهای اسلامی و عربی متمرکز شده که بویژه کشورهایی را خطاب قرار می‌دهد که از توقف صادرات نفت به رژیم صهیونیستی اجتناب کرده‌اند.

این روزنامه در صفحه نخست خود عکسی از وداع جان‌سوز فرزندان فلسطینی با بدن بی جان والدین خود قرار داد و درباره آن نوشت جنایت صهیونیست‌ها با چراغ سبز غرب همچنان ادامه دارد.

تشکیل دولت از بحر تا نهر با رأی هر فلسطینی‌

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با تیتر «‌نشانه‌ای از شکست راهبرد اسرائیل‌» نوشت: جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و کرانه باختری هفته پنجم را پشت‌سر گذاشت اما هنوز رژیم غاصب به آنچه به عنوان «هدف اصلی» در جنگ ترسیم کرد، نزدیک نشده است. هدف‌گذاری آن نه کشتار ساکنان غزه و نه ورود زمینی به غزه بوده است؛ هدف‌گذاری آن اخراج مقاومت و به‌خصوص حماس از غزه بود که به‌طور مکرر در اظهارات مقامات ارشد رژیم غاصب آمده است.

سپس در ادامه نوشت: مقاومت فلسطین در غزه تا این لحظه پیروز صحنه رزم است و البته ارتش اسرائیل می‌تواند با استناد به بیش از ۱۱ هزار کشته و بیش از ۲۷ هزار زخمی که از زنان و کودکان و افراد غیرنظامی غزه گرفته است، در صحنه کشته‌گیری خود را نزد یهودیان پیروز بداند و روی آن تبلیغ کند، اما واقعیت این است که در هیچ تقویم تاریخی از حجم جنایت به پیروزی جنایتکار تعبیر نمی‌شود. همین‌که مقاومت هنوز به مناطقی خارج از غزه شلیک می‌کند و همزمان به‌طور روزانه به شکار تجهیزات و نیروهای زرهی دشمن در غزه می‌پردازد، پیروز میدان است.

تشکیل دولت از بحر تا نهر با رأی هر فلسطینی‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود به سخنرانی روز گذشته سیدحسن نصرالله پرداخت و با انتخاب تیتر «نصرالله: چشمتان به میدان باشد نه سخنرانی‌ها» به نقل از وی نوشت: پهپادهای ما هر روز به حیفا می‌روند و بازمی‌گردند و این غیر از پهپادهای انتحاری است. ما از موشک‌هایی با سرجنگی نیم‌تنی و پهپادهای انتحاری برای اولین‌بار استفاده کردیم. مسیر کلی همین است. ما روز به روز بررسی و ارزیابی می‌کنیم و به فشار از جبهه جنوب لبنان ادامه خواهیم داد. آمریکا اگر می‌خواهد جنگ منطقه‌ای نشود، به جنگ غزه خاتمه دهد. نتانیاهو هر روز در مکان‌های مختلف حرف‌های متناقض می‌زند. وزیر جنگش هم همین‌طور. آن‌ها سردرگم‌اند و زمان به نفع‌شان نیست.‌ای خواهران وای برادران! این نبرد مثل باقی نبردها نیست، گام‌به‌گام حرکت می‌کنیم. میدان است که عمل می‌کند، میدان است که سخن می‌گوید. بعد ما گزارش میدان را خواهیم داد!

تشکیل دولت از بحر تا نهر با رأی هر فلسطینی‌

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست خود به سراغ بررسی اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض رفته و در همین راستا با تیتر «خیانت» نوشته است: اسرائیل ساعتی قبل از برگزاری نشست سران اسلامی در ریاض عربستان با حمله مستقیم به بیمارستان شفا و محاصره چند بیمارستان دیگر در نوار غزه نشان داد قصد ندارد جنگ را متوقف کند. از همین رو در چند هفته گذشته جهان اسلام انتظار داشت سران کشورهای اسلامی اقدامی عملی در مقابل اسرائیل انجام دهند. چند روز قبل برخی رسانه‌ها گزارش دادند ایران طرحی برای مقابله عملی با اسرائیل در جنگ غزه دارد. ایران طرحی داشت که ابتدا دفاع مشروع برای مردم فلسطین تصویب شود تا مانند جنگ مردم بوسنی و صرب‌ها دولت‌های مسلمان بتوانند سلاح به صورت قانونی برای مردم غزه ارسال کنند؛ موضوعی که در صحبت‌های رئیسی هم وجود داشت. اما دیگر کشورهای اسلامی و عربی در نشست روز گذشته ریاض هیچ پیام یا اقدامی عملی برای پایان جنگ، همچنین کمک‌رسانی به مردم غزه ارائه ندادند و صرفاً با خواندن بیانیه‌ای به این موضوع اشاره داشتند که باید جنگ پایان یابد.

این روزنامه در مطلب دیگری با تیتر «آسیا نیازمند ایران راه» به اهمیت موقعیت جغرافیایی و نقشی که ایران می‌تواند در اتصال آسیای مرکزی به آب‌های‌آزاد ایفا کند پرداخت و نوشت: برنامه دولت سیزدهم در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه، باعث شده تا برخی موانع در این مسیر برطرف شود و ایران بار دیگر در منطقه غرب مرکز آسیا، مورد توجه تجار و سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف قرار بگیرد. پیوستن ایران به سازمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی «اوراسیا» هم فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار طرف‌ها قرار داده و ایران مصمم است تمام موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کند. دسترسی به آب‌های آزاد و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا، یکی از مهم‌ترین پارامترهای توسعه اقتصادی است؛ چه بسا کشورهایی که به سبب قرار گرفتن در مسیر تبادلات تجاری، توانستند رشد خوبی داشته باشند و از سوی دیگر کشورهایی که محصور در خشکی هستند و دسترسی به آب‌های آزاد ندارند، با مشکلات عدیده‌ای برای پیوستن به جریان تجارت جهانی مواجه هستند. با توجه به اینکه طی دهه‌های اخیر به دلیل ضعف سازماندهی سیاسی فضا و مشکلات مدیریتی در دولت قبل، توسعه کریدورها انجام نشد، این دولت اهتمام خود را برای توسعه کریدورها به کار گرفت و این امر از نگاهش مغفول نماند و سرانجام نتایج تلاش‌ها و اقدامات دولت رئیسی در این زمینه به ثمر نشست.

تشکیل دولت از بحر تا نهر با رأی هر فلسطینی‌

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود به قلم کیومرث اشتریان با تیتر «سازمان برنامه و بودجه دگردیسی یا انحلال؟» نوشت: دیرگاهی سازمان برنامه و بودجه در ایران محوریت امر شناخت را در نظام برنامه‌ریزی کشور عهده‌دار بوده است. شمار کارشناسان حرفه‌ای شاغل در سازمان، برتری فکری این سازمان را در مقایسه با دستگاه‌های دولتی محقق می‌کرده است؛ اما امروزه وضعیت دگرگون شده است؛ یعنی دستگاه‌های حکومتی از وزارت اقتصاد گرفته تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از وزارت بهداشت تا کشاورزی از نظر نیروهای کارشناسی در حوزه بخشی خود بر سازمان برنامه و بودجه پیشی گرفته‌اند. اما تحول مهم‌تری نیز رخ داده است و آن اینکه سازمان مدنی-تخصصی بخش خصوصی از نظر صلاحیت حرفه‌ای و دانش تخصصی از دستگاه‌های دولتی و از سازمان برنامه پیشی گرفته است؛ یعنی هرمی که در رأس آن سازمان برنامه، دستگاه‌های دولتی و سپس بخش خصوصی بوده، کاملاً واژگون شده است؛ به‌گونه‌ای که در رأس این هرم سازه‌های تخصصی بخش خصوصی، دستگاه‌های دولتی در میانه و سازمان برنامه در قاعده این هرم قرار گرفته است.

تشکیل دولت از بحر تا نهر با رأی هر فلسطینی‌

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی نسبت قیمت مسکن به دلار پرداخت و با تیتر «ردیاب دلاری بازار مسکن» نوشت: قطب‌نمای دلاری قیمت مسکن که در مقاطع زمانی «التهاب بازارها»، برای تشخیص موقعیت بازار مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاوی یک عدد تاریخی در حافظه‌اش است که با مشاهده آن می‌توان وضعیت فعلی و مسیر پیش‌رو را تحلیل و بررسی کرد. رابطه قیمت مسکن و قیمت دلار در سال‌های قبل از «عصر جهش قیمت‌ها» -یعنی تا پیش از سال ۹۷- به‌گونه‌ای بوده که معمولاً هر متر مربع واحد مسکونی در تهران حدود ۱۲۰۰ دلار ارزش داشته است. این رقم بر اساس نرخ روز دلار و قیمت فروش در مبایعه‌نامه‌ها به دست آمده است و البته، سال‌های «تثبیت نرخ دلار» مشمول این نسبت متعارف نمی‌شود. حتی در اوایل دهه ۹۰ که بازار مسکن شاهد نزدیک به دو سال جهش قیمت بود، قیمت دلاری آپارتمان در همین سطح و حتی کمتر از ۱۲۰۰ دلار نوسان کرد. با این حال، در شروع عصر جهش قیمت‌ها که با شوک ارزی در سال ۹۷ رقم خورد، قیمت دلاری آپارتمان در تهران به زیر سطح ۸۰۰ دلار در آن سال رسید و دو سال بعد از آن، تحت تأثیر جهش مسکن، بار دیگر سقف متعارف ۱۲۰۰ دلاری به ازای هر متر مربع، احیا شد. آنچه در طول این سال‌ها بر معادله دلاری قیمت مسکن اثر گذاشته، برآیند نیروهای جهت‌دهنده نرخ ارز از یک‌سو و تورم مسکن از سوی دیگر بوده است.

تشکیل دولت از بحر تا نهر با رأی هر فلسطینی‌

کد خبر 703402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.