ابتلای ۱۰ درصد از جمعیت خراسان شمالی به دیابت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: حدود ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال خراسان شمالی مبتلا به دیابت هستند.

جواد شاهین‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در بجنورد اظهار کرد: حدود ۱۷ هزار نفر بیمار دیابتی در سامانه‌های بهداشت ثبت شده‌اند که این تعداد نیمی از بیماران مورد انتظار در استان را شامل می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان این بیماری را به بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، به نحوی که در جهان بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال ۲۰ تا ۷۰ سال مبتلا به دیابت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در هر پنج ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد و در حال حاضر از هر ۱۰ بزرگسال یک نفر با دیابت زندگی می‌کند.

شاهین‌فر تصریح کرد: در بسیاری از موارد دیابت نوع دو و عوارض ناشی از آن را می‌توان با اتخاذ و حفظ عادات سالم به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد. در کشور ایران حداقل ۱۴.۱۵ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که بیش از ۷.۵ میلیون نفر برآورد شده است و ۷۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاهی دارند.

وی اضافه کرد: حدود سه هزار نفر از مردم خراسان شمالی در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر برای مصرف قلم انسولین ثبت شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سال جاری و به‌منظور آگاهی عموم جامعه درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت، روزهای بیستم تا بیست‌وششم آبان به عنوان هفته ملی دیابت نام‌گذاری شده است.

شاهین‌فر افزود: سال جاری، سومین سال از دوره کمپین سه ساله دسترسی به مراقبت دیابت ۲۰۲۳-۲۰۲۱ بوده که شعار هفته دیابت «دیابت، شناخت خطرات، اقدام مؤثر» تعیین شده است.

کد خبر 703239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.