آلودگی مواد غذایی اروپا به آفت‌کش‌هایی با ماندگاری ابدی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اروپا با ده‌ها مورد استفاده از آفت‌کش‌های PFAS در مزارع موادغذایی خود مواجه است که به‌عنوان «مواد شیمیایی برای همیشه» شناخته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تحقیقات جدید انجام‌گرفته در سراسر اروپا حاکی از آن است که در مزارع و مواد غذایی اروپا آفت‌کش‌های PFAS اسپری می‌شود که مواد پلی‌فلوئوردارآلکیل ساخته بشر هستند و برای مدت بسیار طولانی در محیط باقی می‌مانند، تا جایی که به‌عنوان «مواد شیمیایی برای همیشه» شناخته می‌شوند. این مواد آلاینده از کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی گرفته تا فوم‌های آتش‌نشانی منابع بالقوه بسیاری دارد.

مواد شیمیایی برای همیشه، بخش جدایی‌ناپذیر موادغذایی اروپا

PFAS با تأثیرات زیست‌محیطی طولانی‌مدت خود به‌طور عمده در مزارع مواد غذایی اروپا اسپری می‌شود که با توجه به تمام خطرات شناسایی‌شده مرتبط، باید استفاده از آن‌ها فوری متوقف شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۳۷ ماده فعال مورد استفاده در آفت‌کش‌ها در حال حاضر PFAS هستند که معادل ۱۲ درصد از کل مواد مصنوعی تأیید شده است. علاوه بر این فروش این مواد از سال ۲۰۰۸ بیش از سه برابر شده و در سال ۲۰۲۱ به دو هزار و ۳۳۲ تن رسیده است. محققان با تجزیه‌وتحلیل اسناد مجوزهای صادره برای ۱۰ آفت‌کش پرفروش دریافتند که تمام این اقلام حاوی PFAS هستند که اکثریت قریب‌به‌اتفاق این مواد شیمیایی تا ابد در محیط باقی می‌مانند.

این مواد شیمیایی در فرانسه از پرفروش‌ترین مواد هستند و داده‌های آلمان از اداره فدرال حمایت از مصرف‌کننده و ایمنی مواد غذایی حاکی از رشد چشمگیر مشابه در آلمان است. نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که این مواد آب‌های زیرزمینی فرانسه را آلوده کرده است و میزان این آلودگی همچنان در حال افزایش است.

آلودگی مواد غذایی اروپا به آفت‌کش‌هایی با ماندگاری ابدی

آیا اتحادیه اروپا PFAS در آفت‌کش‌ها را ممنوع خواهد کرد؟

اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی برای همیشه است، اما آفت‌کش‌های PFAS از محدوده این محدودیت مستثنی شده‌اند، چراکه مقررات حاکم بر مواد شیمیایی اروپا در زمینه سم‌زدایی کامل مواد خطرناک معرفی شده است و در مورد آفت‌کش‌ها صدق نمی‌کند. این مواد از قبل تحت پوشش مقررات آفت‌کش‌ها قرار گرفته‌اند و قوانین به اندازه کافی برای آن‌ها تنظیم شده‌اند. با این وجود امروزه مقررات یادشده به یک مشکل جدی برای بخش مواد غذایی اروپا تبدیل شده است و نیازمند بازنگری است.

از سوی دیگر طبق آئین‌نامه مقررات آفت‌کش‌ها، انواع مجاز در اتحادیه اروپا نباید هیچ‌گونه اثرات نامطلوب برای انسان و اثرات غیرقابل قبولی بر محیط زیست داشته باشند. با این حال تحقیقات حاکی از استفاده از آفت‌کش‌های مضر در تولید مواد غذایی است که همین امر ممنوعیت این منبع آلودگی (PFAS) را ضروری می‌کند که البته کمی زمان‌بر است.

کد خبر 703203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.