آتش زدن مزارع نیشکر عامل آلودگی هوای اهواز است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه آتش زدن مزارع نیشکر و شلتوک‌ها، عامل آلودگی هوای شهرهای استان است، گفت: اعمال جریمه به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه باید این مشکل به‌صورت ریشه‌ای رفع شود، به دنبال آن هستیم تا با استفاده از برنامه‌های آموزشی و شرکت‌های دانش‌بنیان روند صحیحی داشته باشیم.

داوود میرشکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اهواز اظهار کرد: با توجه به وجود جو پایدار در استان خوزستان، آلودگی همچنان وجود دارد، در فصل برداشت نیشکر هستیم و بخش عمده آلودگی به آتش‌زدن مزارع نیشکر و شلتوک‌ها بازمی‌گردد، در حالی که در شورای اشتغال مصوب شده بود نیشکرها در روزهایی که هوا ساکن است، آتش زده نشود.

وی افزود: طی شش ماه اخیر پیگیری‌های جدی برای اعمال قانون در این خصوص در حال انجام است، در حالی که از گذشته تاکنون این روند و آتش زدن نیشکرها ادامه داشته است، در حال حاضر بر اساس دستورالعمل‌های قانونی جدید تلاش می‌شود تا روند ایجاد شده از بین برود و صنایع آلاینده بدانند برای آلودگی هوا باید هزینه زیادی پرداخت یا نسبت به به‌روزرسانی تجهیزات خود اقدام کنند و به جای آتش زدن مزارع از فناوری نوین و دانش‌بنیان استفاده کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به پیگیری قانونی آلودگی هوای استان ادامه داد: از آنجا که شرکت‌های نیشکر تاکنون هزینه‌ای برای آلودگی هوا پرداخت نمی‌کردند، جریمه‌ای نیز برای آن وجود نداشته است و راحت‌ترین راه یعنی سوزاندن را انتخاب می‌کنند، برنامه‌ریزی‌های لازم برای جلوگیری از این اقدام در حال انجام است.

میرشکار با اشاره به پیگیری آتش‌زدن مزارع از نظر ملی تصریح کرد: اعمال جرایم برای صنایع آلاینده به تنهای کفایت نمی‌کند، بلکه باید به صورت ریشه‌ای این مشکل را رفع کرد، به دنبال این هستیم تا با استفاده از برنامه‌های آموزشی و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان یک روند صحیح ایجاد کنیم؛ یکی از راهکارهای جایگزین سوزاندن این است که با بلندتر کردن برش‌های انجام شده، از نیشکر به عنوان خوراک دام استفاده و با شخم زدن از سایر ساقه‌های مانده برای تغذیه خاک استفاده شود.

وی اضافه کرد: در گذشته دوره‌های آموزشی برای کشاورزان وجود داشته است، اما باید این دوره‌ها استمرار داشته باشد تا به عنوان یک رویه و عادت در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 703197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.