فلسفه تشکیل سازمان همکاری‌های اسلامی مسئله فلسطین است

رئیس‌جمهور کشورمان پیش از عزیمت به عربستان سعودی گفت: فلسفه تشکیل سازمان همکاری‌های اسلامی مسئله فلسطین است؛ از این‌رو طرح موضوع فلسطین فلسفه اصلی تأسیس آن است و همه سران باید کار را با جدیت دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دقایقی پیش به منظور شرکت در اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی، با بدرقه محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام قمی معاون امور بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب عازم عربستان سعودی شد.

رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران اظهار کرد: نشست اضطراری با موضوع فلسطین برگزار خواهد شد و درخواست ایران برای تشکیل این نشست به یک ماه قبل برمی‌گردد و قرار است این نشست در ریاض با شرکت سران کشورهای اسلامی برگزار شود.

وی افزود: اگر اقدامات صهیونیست‌ها جنایت علیه بشریت نباشد، پس چه اقدامی جنایت علیه بشریت است؟

آیت‌الله رئیسی با اشاره به پیغام‌های آمریکایی‌ها تصریح کرد: آمریکایی‌ها پیغام می‌دهند که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند؛ ماشین جنگی در اختیار آمریکایی‌ها است؛ آنچه جلوی به نتیجه رسیدن نشست مصر را گرفت آمریکایی‌ها بودند؛ آمریکایی‌ها بودند جلوی آتش‌بس را گرفتند.

وی ادامه داد: این نشست مورد انتظار همه مردم به‌ویژه امت اسلامی است. به هیچ عنوان این میدان، میدانِ سخن نیست باید میدان عمل و اقدام باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این سفر به دعوت رئیس سازمان همکاری‌های اسلامی که ریاست دوره‌ای آن را پادشاه عربستان برعهده دارد انجام می‌شود، نشست اضطراری با موضوع فلسطین برگزار خواهد شد؛ درخواست ایران برای تشکیل این نشست تقریباً به یک ماه قبل برمی‌گردد، یعنی چند روز بیشتر از حوادث فلسطین نگذشته بود که در خواست تشکیل سریع اجلاس را داشتیم، اما به دلایل مختلفی با تأخیر برگزار شد که در نهایت قرار است امروز این نشست با شرکت سران کشورهای اسلامی در ریاض تشکیل شود.

وی با بیان اینکه این موضوعِ بسیار مهم دغدغه امت اسلامی، مسلمانان سراسر جهان و تمام صاحبان فهم، درک و اندیشه در سراسر عالم است، افزود: کسانی که به صورت میلیونی به خیابان‌ها آمدند و فریادشان از ظلم رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکایی‌ها از این نسل کشی و جنایت علیه بشریت که مصداق کامل جنایت جنگی به‌شمار می‌رود بلند است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: حقیقتاً اگر جنایت‌هایی که امروز در غزه در حال انجام است جنایت علیه بشریت نباشد، پس جنایت علیه بشریت چه مصداقی دارد؟ مسئولان مختلف آمریکایی در اظهاراتشان اعلام می‌کنند می‌خواهیم دامنه جنگ گسترش پیدا نکند. به ما و بعضی دیگر از کشورها نیز پیغام می‌دهند که دامنه جنگ گسترش پیدا نکند، در حالی که این حرف با عمل به هیچ عنوان سازگار نیست.

وی گفت: آمریکایی‌ها سوخت این ماشین جنگی که امروز در غزه جنایت می‌کند را تهیه کرده‌اند ماشین جنگی هم در اختیار آمریکایی‌هاست و اقدامات هم اقدامات آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها مانع به نتیجه رسیدن نشست مصر شدند آنکه جلوی به نتیجه رسیدن جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد را گرفت آمریکایی‌ها بودند.

رئیس‌جمهور افزود: آمریکایی‌ها جلوی آتش‌بس را گرفته‌اند، آنکه دامنه جنگ را توسعه می‌دهد آمریکایی‌ها هستند، ریشه همه این مفاسد آمریکایی‌ها هستند، دنیا امروز باید چهره اصلی آمریکایی‌ها را بشناسد که آن‌ها همچنانی که رهبری فرمودند (و بارها به همه ما یاد دادند که دشمن را بشناسیم) با ظاهر اتوکشیده و دستانی به ظاهر مخملی اما در واقع چدنی با دنیا عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حقیقت این نشست مورد انتظار همه مردم به‌ویژه امت اسلامی است و انتظارشان این است که سران کشورهای اسلامی گردهم بیایند، مهم‌ترین مسئله جهان اسلام را که فلسطین باشد، مطرح کنند، به تصمیمی قاطع برسند و اجرایی شود. به هیچ عنوان این میدان، میدانِ سخن تنها نیست که فقط اعلام موضع شود باید میدان عمل و اقدام باشد. انتظار عمومی جامعه و امت اسلامی از مسئولان و سرانشان اقدام و عمل است یعنی توقف سریع بمباران‌ها، باز شدن راه برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه، رفع محاصره غزه و احقاق حقوق فسطینی‌ها که مسئله بسیار بااهمیتی است.

آیت‌الله رئیسی افزود: فلسفه اصلی سازمان همکاری‌های اسلامی همین مسئله است؛ اگر به تاریخ تشکیل این سازمان نگاه کنیم فلسفه تشکیل این سازمان مسئله فلسطین است، این سازمان برای موضوع فلسطین تشکیل شده است؛ از این‌رو طرح موضوع فلسطین فلسفه اصلی تأسیس آن است و همه سران باید کار را با جدیت دنبال کنند.

وی گفت: معتقدیم وحدت امت اسلامی وحدت کشورهای اسلامی بسیار اهمیت دارد؛ در سازمان همکاری‌های اکو هم که در تاشکند حضور داشتیم احساسمان این بود که موضوع همه مسئله فلسطین است، پیش از این هم گفتم موضوع فلسطین بر همه مسائل مطرح شده در اکو سایه انداخته بود؛ امیدواریم که خداوند متعال عنایت کند و بتوانیم زبان گویای مردم انقلابی خود باشیم و همگرایی و وحدت کشورهای اسلامی بتواند مسئله را حل کند.

کد خبر 703168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.