از کشورهای مسلمان آبی گرم خواهد شد؟

عصر امروز نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در حالی در ریاض برگزار می‌شود که تاکنون اقدامات دیپلماتیک در سطح جهانی درباره جنگ غزه در حد صدور بیانیه، محکومیت‌های لفظی و اقدامات بی‌فایده‌ نمایشی باقی مانده و نتوانسته است ذره‌ای از حجم نسل‌کشی و جنایات رژیم کودک‌کش اسرائیل کم کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عصر امروز سران کشورهای اسلامی در ریاض گردهم جمع خواهند شد تا نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی را با هدف رسیدگی فوری به شرایط مردم تحت محاصره غزه برگزار کنند. این نشست به دنبال رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگوهای تلفنی و حضوری با سران کشورهای مسلمان، در شرایطی برگزار می‌شود که تاکنون اقدامات دیپلماتیک در سطح جهانی درباره این موضوع، در حد صدور بیانیه، محکومیت‌های لفظی و اقدامات بی فایده‌ی نمایشی باقی مانده و نتوانسته ذره‌ای از حجم نسل‌کشی و جنایات رژیم کودک‌کش اسرائیل کم کند.

در سطح منطقه‌ای نشست شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب منتهی به نتیجه نشده است و حتی در نشست قاهره که بدون حضور ایران برگزار شد، بیانیه‌ای در محکومیت این جنایات در حضور رهبران عربی صادر نشد. در عرصه بین‌المللی هم غیر از قطعنامه غیرالزام‌آور مجمع عمومی، تحرکی برای پایان دادن به جنگ رخ نداده است و سه پیش‌نویس تهیه شده در خصوص این جنگ در شورای امنیت نتیجه‌ای نداشته است. سازمان ملل نیز در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده است که روز دوشنبه پرچم‌های سازمان برای گرامیداشت یاد ۱۰۰ نفر از کارکنان این سازمان که در غزه کشته شده‌اند، نیمه‌برافراشته خواهد شد و به احترام آنها یک دقیقه سکوت اختیار خواهند کرد!

از کشورهای مسلمان آبی گرم خواهد شد؟

از سوی دیگر در همین زمان وزیر خارجه آمریکا تلاش دارد تا دستور کار مدنظر واشنگتن در خصوص فلسطین مبتنی بر کنار گذاشته شدن حماس از سپر سیاسی فلسطین و مشروعیت‌بخشی به اقدامات رژیم صهیونیستی در اشغال مجدد غزه را دنبال کند. با توجه به این مسائل، نشست سران کشورهای اسلامی (OIC) مهم‌ترین عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود که می‌تواند حضوری فعال در دفاع از فلسطین داشته باشد.

لازم به ذکر است که سازمان همکاری اسلامی با عضویت ۵۷ کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد با عضویت کشورهایی از چهار قاره محسوب می‌شود. این سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است و نکته جالب توجه این است که بر اساس تصمیم اجلاسی تاریخی، در پی نتیجه آتش‌سوزی جنایی مسجدالاقصی در بیست‌وپنجم سپتامبر ۱۹۶۹ در رباط، پادشاهی مغرب تأسیس شده است؛ همچنین در یکی از بندهای هفت‌گانه اهداف سازمان، «هماهنگ کردن تلاش‌ها به منظور حفاظت از اماکن مقدس و آزادسازی آنها و پشتیبانی از مبارزه ملت فلسطین و کمک به این ملت در جهت بازپس گرفتن حقوق خود و آزاد کردن سرزمینش»؛ به عنوان یکی از اهداف اصلی آن ذکر شده است.

سیدابراهیم رئیسی در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه مسئله فلسطین و جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی در غزه مهم‌ترین دغدغه امروز جهان اسلام و بلکه جامعه بشری است، بر ضرورت فشار همه‌جانبه جهان اسلام بر رژیم جنایت‌کار صهیونیستی تاکید کرد و قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را به‌عنوان اقدامی مؤثر و بازدارنده در توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین خواستار شد.

وی افزود: اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان منجر به کمک به ملت فلسطین و نجات آن‌ها نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان نیز دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر، گفته است که به دلیل گسترش شدت جنگ علیه ساکنان غیرنظامی غزه، اکنون گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده است.

از کشورهای مسلمان آبی گرم خواهد شد؟

این پیام‌ها در حالی مخابره می‌شود که در روزهای اخیر، حملات محور مقاومت به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه و همچنین برخی مواضع صهیونیست‌ها افزایش پیدا کرده است. به گزارش خبرگزاری المعلومه، مقاومت اسلامی عراق روز پنج‌شنبه ویدئویی از لحظه شلیک پهپاد انتحاری به سمت پایگاه الحریر آمریکا در اربیل منتشر کرد که با دقت به اهداف خود اصابت کرده بود. «ابوالاء‌الولائی» دبیرکل کتائب سید الشهدای عراق بر تداوم عملیات‌های مقاومت علیه اشغالگران آمریکایی در این کشور تأکید کرد و گفت که عملیات‌های مقاومت علیه اشغالگران آمریکایی در عراق تنها زمانی متوقف می‌شود که تجاوزات صهیونیست‌ها علیه غزه متوقف شود.

از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه «العاصی» ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. همچنین انصارالله یمن نیز به حملات موشکی و پهپادی خود علیه صهیونیست‌ها ادامه داده و در تازه‌ترین اقدام خود چهارشنبه شب، یک پهپاد ام کیو ۹ آمریکا را که ارزش آن ۳۰ میلیون دلار تخمین‌زده می‌شود، با موشک سرنگون و فیلم آن را منتشر کرد و پنتاگون هم انهدام پهپاد خود را تأیید کرد.

با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد کشورهای ایران، عراق، لبنان، سوریه و یمن در صف مقدم اصلی‌ترین کشورهای حامی مقاومت فلسطین در کنار دیگر کشورها، به دنبال دستیابی به اهدافی جدی‌تر و بازدارنده‌تر از صدور بیانیه‌های کلیشه‌ای در پایان این اجلاس هستند. در همین راستا باید یادآوری کرد که در سال ۱۹۹۲ هم‌زمان با جنایات صرب‌ها در بوسنی علیه مسلمانان، با پیشنهاد ایران، حق مردم بوسنی برای دفاع مشروع از خودشان به رسمیت شناخته شد. ترجمه این پیروزی حقوقی در عرصه میدانی این بود که کشورهای اسلامی برای تأمین حق دفاع مشروع مسلمانان بوسنی وارد عمل شدند و به آنها کمک تسلیحاتی ارسال کردند تا صرب‌ها را عقب برانند.

در نشست اضطراری امروز نیز باید بحث «به رسمیت شناخته شدن حق دفاع مشروع برای مردم غزه» به رسمیت شناخته شود و این امر می‌تواند اولین دستور کار سازمان همکاری اسلامی در غزه باشد. نکته اینجاست که برخلاف ادعای محور غربی به ویژه وزیرخارجه آمریکا درباره حق اسرائیل برای دفاع مشروع، این رژیم به دلیل ماهیت اشغالگری که دارد نمی‌تواند اقداماتش را دفاع مشروع بنامد و اصولاً این اصطلاح حقوقی برای طرف اشغالگر اطلاق نمی‌شود.

از کشورهای مسلمان آبی گرم خواهد شد؟

از سوی دیگر همانطور که مقامات ایران بارها اشاره کرده‌اند، راهبرد اساسی دیگر برای پایان دادن به این جنگ، طرح تحریم اقتصادی و بایکوت اسرائیل توسط کشورهای مسلمان است.

چند هفته قبل نشریه آمریکایی «بلومبرگ»، گزارشی را منتشر و آنجا اشاره کرده بود که رژیم صهیونیستی در مسئله نفت خام به‌شدت به دیگر کشورها وابسته است و روزانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت وارد می‌کند، وارداتی که وقتی به تفکیک کشورها به آن نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم ۶۰ درصد نفت رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر از آذربایجان و قزاقستان، دو کشور مسلمان عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، تأمین شده است. علاوه بر این، مصر که سال‌ها رهبر مقابله با اسرائیل بود اکنون به مهم‌ترین شریک تجاری این رژیم تبدیل شده و از سال ۲۰۱۹ به واردکننده گاز از اسرائیل تبدیل شده است. در حال حاضر سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز معادل ۸ درصد از کل مصرف مصر از خط لوله EMG به مصر صادر می‌شود.

(بخوانید: طرح راهبردی تحریم اسرائیل)

اردن و ترکیه نیز دیگر کشورهای اسلامی هستند که روابط اقتصادی گسترده‌ای با اسرائیل دارند و این کمترین انتظار ممکن است که در پاسخ به نسل کشی روزانه مردم غزه روابط اقتصادی با اسرائیل را قطع کنند.

از کشورهای مسلمان آبی گرم خواهد شد؟

این نشست بهترین فرصت برای رایزنی میان کشورهای مسلمان جهت تحقق طرح بایکوت اسرائیل محسوب می‌شود زیرا اگرچه سران برخی از این کشورها در پس پرده مواضعی ضد منافع ملت فلسطین دنبال می‌کنند، اما این روزها به دلیل انفعال، بیش از همیشه مورد انتقاد و فشار افکار عمومی مردم کشورهای خود و دیگر کشورهای مسلمان قرار گرفته‌اند.

علاوه بر موارد گفته شده، اقداماتی مانند توقف حملات علیه مردم غزه، لزوم کمک‌رسانی بشردوستانه سریع و مستمر به این منطقه و توقف کوچ اجباری مردم همچنان جزو مطالبات مهمی هستند که به همراه موارد فوق لازم است در بیانیه نشست مورد تاکید و پیگیری قرار گیرند.

حال باید دید آیا نشست امروز می‌تواند گامی فراتر از صدور بیانیه‌های کلیشه‌ای مرسوم بردارد و به اقداماتی عملیاتی علیه رژیم اسرائیل منجر شود یا خیر؟ این هدفی است که ایران با یاری برخی کشورهای محور مقاومت در این نشست دنبال می‌کند و می‌تواند نقش بسیار مهمی در همین راستا ایفا کند، زیرا در وهله اول سازمان همکاری اسلامی به دلیل ماهیت فرامنطقه‌ای ظرفیت بالایی برای نقش‌آفرینی ایران در خود دارد که از لحاظ تاریخی هم هدف این سازمان حمایت از فلسطین (مسجدالاقصی) بوده است؛ و دوم اینکه برخلاف خواست برخی کشورهای عربی برای نادیده گرفتن جایگاه ایران در مسئله فلسطین، موقعیت ایران در سازمان همکاری اسلامی به عنوان یکی از مؤسسان غیرقابل چشم‌پوشی است.

کد خبر 703102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.