پهپادهای بدون مبدا بالای سر اسرائیل

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیستم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بمباران بیماران‌» به انهدام ۱۳۶ جنگ افزار صهیونیست‌ها توسط نیروهای مقاومت فلسطین پرداخت و نوشت: با تداوم و تشدید حملات، جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی علیه ساکنان باریکه غزه، دیگر به کار بردن کلماتی مانند «وضعیت بحرانی» یا «فوق بحرانی» توصیف کننده شرایط درمانی و انسانی فلسطینیان نیست. به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، مدیر بیمارستان‌های غزه صراحتاً به این شبکه خبری خبر داد که تمام بیمارستان‌های این باریکه در معرض بمباران مداوم رژیم صهیونیستی هستند، لذا قادر به ارائه خدمات به مجروحان نیستیم. این مقام پزشکی غزه اظهار کرد: در بیمارستان‌های نوار غزه، آب، غذا و برق وجود ندارد و آنها از وضعیت فاجعه باری رنج می‌برند. بیمارستان القدس در معرض بمباران مداوم آتش اشغالگران است و ما از سرنوشت همه افراد حاضر در آن اطلاعی نداریم، زیرا دیگر نمی‌توانیم با بیمارستان القدس ارتباط برقرار کنیم. ده‌ها کودک در بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل قطع برق با مرگ مواجه می‌شوند.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری به سخنان رئیس جمهور در بازگشت از سفر به دو کشور آسیای میانه پرداخت و با تیتر «ایران، شاهراه ترانزیت شرق به غرب» به نقل از وی نوشت مهم‌ترین موضوعات مطرح در اجلاس اکو مسئله ترانزیت، تسهیل تجارت و بویژه تجارت درون‌منطقه‌ای، تسهیل امور گمرکی، مسئله قابل‌توجه محیط‌زیست، توجه به علم و فناوری‌های نوین و گردشگری بود. اعضا درباره مسائل مطرح نقطه‌نظرات متفاوتی داشتند، اما تقریباً همه اعضا درباره مزیت‌های مسیر ترانزیتی ایران در اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب و محوریت و اهمیت نقش تنظیم‌گری ایران در این زمینه اتفاق‌نظر داشتند.

پهپادهای بدون مبدا بالای سر اسرائیل

روزنامه کیهان در تیتر یک خود به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی پرداخت و با تیتر «‌ارسال ۷ هزار تن سلاح آمریکایی به اسرائیل، حملات مقاومت به پایگاه‌های آمریکایی شدت گرفت‌» نوشت: حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی به غیرانسانی‌ترین حوزه‌ها هم رسیده است و ۷ هزار تن سلاح آمریکایی به دست صهیونیست‌ها رسیده است. هم‌زمان مواضع و پایگاه‌های آمریکایی در دو هفته گذشته بارها هدف حملات راکتی و موشکی نیروهای مقاومت در عراق و سوریه قرار گرفته است.

کیهان در یادداشت امروز خود به قلم دکتر محمدحسین محترم عنوان «طوفان الاقصی درد زایمان منطقه است» را انتخاب کرد و نوشت طوفان الاقصی در حقیقت «درد زایمان منطقه» است که روزی وزیر خارجه وقت آمریکا از آن سخن گفته بود. سال ٢٠٠۶ در جنگ ۳۳ روزه، زمانی که بمب‌های اسرائیل بر سر مردم بیروت فرود می‌آمد، کاندولیزا رایس ضمن دفاع از این اقدام جنایت‌کارانه تل‌آویو گفته بود «این درد زایمان خاورمیانه جدید است»! اما امروز بعد از ۱۷ سال نه به نابودی حزب‌الله منجر شد و نه به زایمان «یک خاورمیانه جدید» که خانم رایس و نظام سلطه انتظار آن را می‌کشیدند. برعکس با تسلیم رژیم صهیونیستی در لبنان و عقب‌نشینی و تغییر توازن معادلات منطقه، اکنون درد واقعی زایمان منطقه را بایدن و نتانیاهو ناباورانه و غافلگیرانه در حال تحمل کردن و نظاره‌گر تولد «یک خاورمیانه جدید» هستند که دیگر، رژیم‌های عربِ طرفدار غرب کنترل اوضاع آن را در دست نخواهند داشت که بتوانند طرح‌های استعماری همچون اداره غزه توسط سازمان ملل و یا کشورهای عرب منطقه را تحمیل کنند.

پهپادهای بدون مبدا بالای سر اسرائیل

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «پهپادهای بدون مبدا بالای سر اسرائیل» نوشت: به گزارش روزنامه هاآرتص، ارتش اسرائیل جمعه اعلام کرد که یک پهپاد انفجاری را در آسمان استان «نقب» رهگیری و منهدم کرده است. ارتش اسرائیل گفته که این پهپاد احتمالاً از سوریه آمده، اما مبدأ شلیک آن از عراق نیز محتمل است. این در حالی است که منابع یمنی اعلام کردند با یک پهپاد از نوع «صامد» بندر ایلات را هدف قرار داده‌اند. صهیونیست‌ها که این همه ادعا می‌کنند تجهیزات راداری و اطلاعاتی و ماهواره‌ای قدرتمندی در اختیار دارند نه تنها در شناسایی مبدأ پهپادها هنوز ناتوان هستند بلکه یک پهپاد به اذعان رژیم‌صهیونیستی به ایلات برخورد کرده است. از سوی دیگر، انصارالله همچنین از حمله موشکی به مواضع مهم رژیم‌صهیونیستی در جنوب اراضی اشغالی فلسطین خبر داد.

این روزنامه در ادامه نوشت: حملات موشکی و پهپادی انصارالله به اسرائیل پایان کار نبود و انصارالله چهارشنبه شب در اقدامی یک پهپاد ام کیو ۹ آمریکا را که ارزش آن ۳۰ میلیون دلار تخمین‌زده می‌شود، با موشک سرنگون و فیلم آن را منتشر کرد و پنتاگون هم انهدام پهپاد خود را تأیید کرد.

جوان در سرمقاله امروز خود به قلم محمدجواد اخوان و با تیتر «چه کمکی از ما بر می‌آید؟» نوشت اولاً پیش از هر چیز باید برای افزایش آگاهی خودمان نسبت به ظلم ناروایی که بر ملت مظلوم فلسطین می‌رود تلاش کنیم، در وهله بعد اگر بتوان تا حد خوبی بر موضوع مسلط شد، باید دیگران را نیز آگاه کرد و در زمانه‌ای که به دلیل «محاصره تبلیغاتی دشمن» دیواری نامرئی میان بخشی از جامعه ما و رسانه‌های معتبر داخلی کشیده شده است، باید با تعاملات میان فردی واقعیت‌هایی را که بسیاری نمی‌دانند، در اختیارشان قرار دهیم. گام بعدی تلاش برای ایجاد کارزارهای اجتماعی علیه اشغالگرانی است که از حمایت‌های غرب و حتی منطقه برخوردارند. باید از همین ظرفیت روشنگری به زبان‌های دیگر استفاده کرد و ملت‌های مختلف را علیه دشمن صهیونیستی بسیج کرد.

پهپادهای بدون مبدا بالای سر اسرائیل

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست خود به سراغ نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی رفته و در همین راستا با تیتر «مسلمان هستید؟» نوشته است: عصر امروز نشست سران همکاری اسلامی در عربستان برگزار می‌شود و اگر اقدامی عملی و محکم برای مقابله با جنایت اسرائیل نشود، دیگر سازمان همکاری اسلامی که عربستان، مصر و ترکیه داعیه‌دار آن هستند، خالی از محتوا خواهد شد و جامعه اسلامی از آنها سوال می‌کند: «آیا مسلمان هستید؟» اما سوال اصلی این است: در آستانه این نشست انتظارها از سازمان همکاری اسلامی چیست و آیا اکتفا به بیانیه‌ای مرضی‌الطرفین تأمین‌کننده انتظارها درباره بحران فلسطین خواهد بود؟

سپس در پاسخ به این سوال اینگونه ادامه داده است: برای پاسخ به این سوال نیاز است نگاهی به گذشته داشته باشیم و یادآوری کنیم سال ۱۹۹۲ هم‌زمان با جنایات صرب‌ها در بوسنی علیه مسلمانان، با پیشنهاد ایران حق مردم بوسنی برای دفاع مشروع از خودشان به رسمیت شناخته شد. ترجمه این پیروزی حقوقی در عرصه میدانی این بود که کشورهای اسلامی برای تأمین حق دفاع مشروع مسلمانان بوسنی وارد عمل شدند و به آنها کمک تسلیحاتی ارسال کردند تا صرب‌ها را عقب برانند. این بار نیز باید بحث «حق دفاع مشروع برای مردم غزه» به رسمیت شناخته شود و این امر باید نخستین دستور کار اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی درباره غزه باشد.

پهپادهای بدون مبدا بالای سر اسرائیل

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خالص‌سازان مشغول کارند» به بررسی آغاز ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم پرداخت و درباره رد صلاحیت چند نماینده فعلی مجلس و منتقد دولت از سوی هیئت‌های اجرایی نوشت: رد صلاحیت ۳ چهره شاخص منتقد دولت از سوی هیئت‌های اجرایی بعد از ابلاغ نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی، روز گذشته اعلام شد سه نفر از معدود نمایندگان اصلاح طلب مجلس کنونی که عموماً موضع گیری‌هایی همسو با مجلس اصولگرای یازدهم نداشتند و همواره به فرایندهای اجرایی با رویه انتقادی برخورد می‌کردند، از سوی هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند. تنها از حوزه انتخابیه تبریز و اوسکو، مسعود پزشکیان، احمد علیرضابیگی و علیرضا منادی‌سفیدان، نمایندگان منتقد مدیریت‌ها و برنامه‌های اجرایی کشور، رد صلاحیت شده‌اند.

پهپادهای بدون مبدا بالای سر اسرائیل

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی پیشران‌های غیرنفتی اقتصاد منطقه در غفلت اقتصاد ایران پرداخت و با تیتر «تولد نهنگ‌ها در خاورمیانه» نوشت: در حالی که اقتصاد ایران در یک دهه اخیر به خاطر تشدید تحریم‌ها، ریسک‌های غیراقتصادی و افزایش بی‌ثباتی‌های اقتصاد کلان با خروج سرمایه و عدم وصول درآمدهای نفتی دست به گریبان بوده است، کشورهای منطقه با بهره‌گیری از درآمدهای نفتی و جذب سرمایه خارجی مسیر دیگری را برای اقتصاد خود ترسیم کرده‌اند. این کشورها توجه خود را معطوف به محیط‌های جدید کرده‌اند و با ایجاد بنگاه‌های بزرگ در این زمینه، پیشران‌های غیرنفتی تازه‌ای برای اقتصاد خود به‌وجود آورده‌اند. درآمد برخی از این شرکت‌های منطقه‌ای در ۱۲ ماه اخیر حتی از کل صادرات نفت ایران بیشتر بوده و توسعه هر چه بیشتر آنها از نظر ابعاد، درآمد و تعداد دور از انتظار نیست. این در حالی است که عمده درآمدهای نفتی ایران صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود و در برخی مواقع میزان استهلاک از تشکیل سرمایه سبقت گرفته است. در این شرایط، اقتصاد ایران در این سال‌ها نه توانسته از ظرفیت سرمایه‌های خارجی و صنایع صادرات‌محور بهره بگیرد و نه درآمدهای نفتی آن منجر به سرمایه‌گذاری در پیشران‌های اقتصادی غیرنفتی شده است.

پهپادهای بدون مبدا بالای سر اسرائیل

کد خبر 703087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.