میزان تخلفات ساختمانی در شهر اصفهان ۴ درصد کاهش یافت

مدیر کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری اصفهان با اشاره به کاهش چهار درصدی میزان تخلفات ساختمانی در شهر اصفهان گفت: نزولی‌ترین مقدار رشد تخلفات شهری در مناطق ۲،۴،۵،۱و ۱۴ با بیشترین کاهش، سیر نزولی چشمگیری داشته است.

غلامعلی فیض‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ برای شهرنشینان به‌ویژه افرادی که درگیر ساخت‌وساز یا خرید و فروش ملک بوده‌اند، نامی آشنا است، اظهار کرد: این کمیسیون وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی را دارد و اگر بنایی بدون دریافت پروانه ساخته شود و بنای ساخته شده با پروانه دریافت شده مطابقت نداشته باشد یا پس از پایان ساخت، بخش‌های دیگری به بنا اضافه شود، کمیسیون مذکور به این تخلفات رسیدگی می‌کند.

وی با بیان اینکه در هر کشوری، موضوع ساخت‌وساز در املاک تابع قوانین و ضوابط مشخص و از قبل تدوین شده است، افزود: این ضوابط بیشتر ناظر بر محدوده شهرها و حریم آن است و شهرداری نهادی است که بر اجرای آن نظارت می‌کند که هدف از این کار افزایش ایمنی و سلامت ساخت‌وساز در داخل شهرها و محدوده حریم آن است.

مدیر کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری اصفهان ادامه داد: شهروندان اصفهانی بیش از مردم سایر کلان‌شهرهای کشور نکات قانونی و ایمنی را در ساخت‌وسازها رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به شهرداری‌ها از گستردگی خاصی برخوردار است و آگاهی دادن به مردم از اهداف این کمیسیون است، اضافه کرد: با ارائه دوره‌های آموزشی لازم حوزه شهرسازی به شهروندان و سازندگان در راستای آگاهی به مقررات ملی ساختمان، رعایت ضوابط شهرسازی، ایمنی و آتش‌نشانی در ساخت‌وسازها، همچنین پاسخ به سوالات مردمی در برنامه‌رادیویی «صدای شهر»، نگارش کتاب دانستنی‌ها در مورد قوانین ماده ۱۰۰ و دیوان عدالت اداری منجر شده است که مردم و مسئولان با جزئیات ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و نکات شهرسازی آشنا شوند و تخلفات تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند.

تخلفات ساختمانی، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و فضایی زیادی دارد

فیض‌الهی با بیان تحلیل سیر نزولی تخلفات ساختمانی از سال ۱۳۹۲ تاکنون گفت: از حدود ۶۴۳۳ آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در سال ۱۳۹۲، در حال حاضر با وجود گذشت زمان و توسعه شهرسازی ۴۲۵۱۵ رأی صادر و در دست بررسی است، اما کلان‌شهرهایی همچون مشهد و شیراز روندی صعودی را در این زمینه طی کرده‌اند که در نهایت به رشد بی‌قواره شهری و ایجاد ساختمان‌های ناامن منجر شده است.

وی اظهار داشت: رأی ۸۳ درصد از این پرونده‌ها جریمه، چهار درصد تخریب و چهار درصد برائت بوده است.

مدیر کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده‌ها به‌روز انجام و در اسرع وقت توسط کمیسیون‌های مربوطه بررسی می‌شود، تصریح کرد: هر شش ماه یک‌بار جلسه‌های هم‌اندیشی بین اعضای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ برگزار می‌شود تا در اختلاف آرا به یک وحدت‌رویه برسند، زیرا مسائل حقوقی با مسائل حقوقی کیفری متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه تخلفات ساختمانی، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و فضایی زیادی دارد، گفت: بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته، بیشترین میزان تخلفات ساختمانی در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۲ در منطقه ۱۰ با ۳۲۴۶ مورد است و کمترین تعداد تخلفات را نیز، منطقه دو با ۴۸۶ مورد دارد که با توجه به تعداد تخلفات در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سال پایه و سال ۱۴۰۲ به‌عنوان سال پایانی آماری، نرخ تخلفات ساخت‌وساز در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان با کاهش رو به رو بوده است.

فیض‌الهی با اشاره به کاهش چهار درصدی میزان تخلفات ساختمانی در شهر اصفهان ادامه داد: نزولی‌ترین مقدار رشد تخلفات شهری در مناطق ۲،۴،۵،۱و ۱۴ با بیشترین کاهش، سیر نزولی چشمگیری داشته است.

کد خبر 702848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.