امضای ۱۸ سند همکاری دوجانبه در سفر آیت‌الله رئیسی به دوشنبه

وزیر امور خارجه با اشاره به امضای ۱۸ سند همکاری دوجانبه در سفر آیت‌الله رئیسی به دوشنبه گفت: ‏اشتراکات تمدنی، زبانی، فرهنگی و مذهبی بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند شتاب‌دهنده‌ توسعه‌ مناسبات دو کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران روز چهارشنبه هفدهم آبان ماه در رأس هیئتی و در نخستین سفر رسمی دوجانبه و در پاسخ به دعوت امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به دوشنبه سفر کرد.

رئیس جمهور پیش از ظهر چهارشنبه، هفدهم آبان‌ماه و قبل از عزیمت به تاجیکستان و ازبکستان در اظهاراتی بر توجه دولت سیزدهم به گسترش روابط با کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و افزود: سفر قبلی من به دوشنبه، موجب باز شدن گره‌هایی از مسائل دو کشور شد که در نتیجه آن توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور را به همراه داشت، اعداد و ارقام نیز کاملاً نشانگر این است که روابط ما با تاجیکستان کاملاً با پیش از این دولت متفاوت شده است.

وی ادامه داد: این سفر که به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان انجام می‌شود، در جهت تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور دوست، برادر و همزبان است و اسنادی در این سفر به امضا خواهد رسید که در جهت تقویت و توسعه روابط دو کشور خواهد بود. ما در این سفر، علاوه بر مذاکرات و روابط دوجانبه با تاجیکستان، مذاکراتی را هم در خصوص مسائل منطقه خواهیم داشت.

رئیسی پیش از این و در شهریور ۱۴۰۰ برای شرکت در نشست سران شانگهای به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کرده بود. امامعلی رحمان هم خرداد ۱۴۰۱ به دعوت همتای ایرانی به تهران سفر کرد.

در گفت‌وگوی تلفنی ۱۰ مرداد ماه حسین امیرعبداللهیان و «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان درباره سفر آیت‌الله رئیسی به دوشنبه گفت‌وگو شده بود.

وزیر خارجه تاجیکستان در این تماس تلفنی سلام‌های امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان را به همتای ایرانی ابلاغ و بر دعوت رسمی از آیت‌الله رئیسی برای سفر دوجانبه به دوشنبه تأکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان که آیت‌الله رئیسی را در سفرش به دوشنبه و همچنین تاشکند همراهی می‌کند، امروز _پنجشنبه، هجدهم آبان_ در شبکه اجتماعی ایکس درباره این سفر و اسناد امضا شده، نوشت: «در جریان سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان ۱۸ سند همکاری دوجانبه در زمینه‌های تجاری، فناوری، هنری، ترانزیت و انرژی به امضا رسید.

وزیر امور خارجه همچنین در گزارشی از این سفر با بیان اینکه ‏بر لزوم توقف فوری جنایات صهیونیست‌ها در غزه نیز تأکید شد، خاطرنشان کرد: «‌اشتراکات تمدنی، زبانی، فرهنگی و مذهبی بین تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند شتاب‌دهنده توسعه مناسبات دو کشور باشد.»

کد خبر 702837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.