۴۰۰۰ راننده تاکسی در اصفهان بیمه نیستند / سامانه ثبت سفر معلولان با ون‌ رونمایی می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۴ هزار راننده فاقد بیمه در این ناوگان شناسایی شده‌اند، گفت: از دولت خواستاریم تا امکان ثبت بیمه برای رانندگان واقعی در سطح شهر که از این راه امرار معاش می‌کنند و فقط در این حوزه فعالیت دارند را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر پای درد دل رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله تاکسی‌ها بنشینید، یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها «بیمه» است؛ در حال حاضر بسیاری از رانندگان در حاضر بیمه نیستند و خودشان به صورت آزاد و اختیاری مبلغ آن را پرداخت می‌کنند.

بیمه رانندگان تاکسی از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و از سال ۱۳۸۶ به استناد قانون بودجه مقرر شد که ۱۰ درصد از این منابع توسط دولت تأمین شود؛ پس از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پوشش بیمه گروه‌های خاص شامل رانندگان حمل‌ونقل عمومی و چند قشر دیگر همچون زنان سرپرست خانوار و کارگاه‌های زیر ۵ نفر تصویب شد.

تا سال ۹۲ لیست‌ها به‌صورت دستی ارسال می‌شد و این افراد کسانی بودند که اشتباهی وارد لیست شده بودند یا راننده نبودند، از این‌رو حدود ۲۰۰ هزار راننده شهری در کشور در بحث بیمه دچار مشکل شدند. در کلان‌شهر اصفهان نیز برخی رانندگان تاکسی از این موضوع مستثنی نشدند، اما با پیگیری‌های مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، از ابتدای سال جاری رانندگانی که به‌صورت صوری دارای بیمه تأمین اجتماعی بوده‌اند، شناسایی شدند و نسبت به حذف بیمه آن‌ها اقدام شده است تا بیمه رانندگان واقعی برقرار شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان برای آگاهی شهروندان از روند بیمه رانندگان تاکسی، وضعیت فرسودگی ناوگان، تسهیلات در نظر گرفته شده برای این قشر، برنامه‌ها و مشکلات فراروی ناوگان تاکسیرانی این کلان‌شهر است.

۴۰۰۰ راننده تاکسی در اصفهان بیمه نیستند/ سامانه ثبت سفر معلولان با ون‌ها رونمایی می‌شود

شناسایی تاکسیرانان واقعی و رانندگان فاقد بیمه تأمین اجتماعی

ایمنا: برای رفع مشکل بیمه رانندگان تاکسی در اصفهان تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

پرورش: از ابتدای حضور من در این سازمان تاکنون برای بیمه رانندگان سازمان تاکسیرانی اصفهان، پیگیری‌های زیادی از اتحادیه تاکسیرانی کشور، سازمان همیاری شهرداری‌ها، استانداری و اداره کل تأمین اجتماعی استان انجام شده است تا امکان ثبت بیمه رانندگان که از سال ۱۳۹۳ دیگر وجود نداشت، دوباره برقرار شود.

طی برگزاری جلسات و نامه‌نگاری‌های متعدد در این خصوص تعیین شد افرادی که فقط در این حوزه فعالیت می‌کنند، بیمه شوند، از این‌رو مقرر شد بر اساس تعداد رانندگانی که انصراف داده‌اند، به ثبت بیمه رانندگان جدید بپردازیم، اما طبق نامه‌ای مبنی بر اینکه حذف یا جایگزین رانندگان در فهرست رانندگان شهری در سامانه بیمه اداره کل تأمین اجتماعی باید با هماهنگی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک عمومی و شهری کشور انجام گیرد، این پیگیری‌ها مختوم و متوقف شد.

از ابتدای سال جاری رانندگانی که به صورت صوری دارای بیمه تأمین اجتماعی بوده‌اند، شناسایی و نسبت به حذف بیمه آن‌ها اقدام شده است.

بر اساس این نامه، حدود ۲۰۰ هزار راننده شهری در کشور در بحث بیمه دچار مشکل شدند و در این خصوص از دولت خواستاریم، امکان ثبت بیمه برای رانندگان واقعی در سطح شهر که از این راه امرار معاش می‌کنند و فقط در این حوزه فعالیت دارند را فراهم کند.

از ابتدای سال جاری رانندگانی که به صورت صوری دارای بیمه تأمین اجتماعی بوده‌اند، شناسایی و نسبت به حذف بیمه آن‌ها اقدام شده است؛ در حال حاضر ۴ هزار راننده فاقد بیمه در این ناوگان شناسایی شده‌اند.

بیش از ۸۰۰ زن سرپرست خانوار در اصفهان راننده سرویس مدارس شدند

ایمنا: چه تعداد راننده سرویس مدارس در شهر اصفهان وجود دارد؟

پرورش: سال گذشته با پرداخت نشدن یارانه سوخت به رانندگان سرویس مدارس مواجه شدیم، این در حالی است که حدود ۶۵۰۰ راننده سرویس مدارس در شهر اصفهان فعال هستند که از این تعداد حدود چهار هزار نفر زن و بیش از ۸۰۰ نفرآن‌ها سرپرست خانوار هستند، بنابراین می‌توان گفت قطع یارانه سوخت برای آن‌ها تبعات بسیاری به همراه داشت.

سال گذشته نرخ مصوب سازمان تاکسیرانی برای سرویس مدارس هم‌زمان با آزادسازی نرخ ارز شد، بنابراین این نرخ جذابیت خود را در موضوع جذب راننده برای این منظور از دست داد؛ سال جاری نیز این سازمان به‌رغم افزایش نرخ جدید به دلایل متعدد از جمله افزایش قیمت خودرو، لوازم یدکی، هزینه تعمیرات و نگهداری و هزینه سوخت در جذب راننده موفق نبوده است.

سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ راننده سرویس مدارس در سطح شهر فعال بودند، اما سال جاری این تعداد به ۶۵۰۰ راننده افزایش یافته است.

پرداخت وام تعمیرات ۱۵ میلیون تومانی برای تاکسی‌های شهر

ایمنا: رانندگان تاکسی در اصفهان از چه تسهیلاتی برخوردار شده‌اند؟

پرورش: بیشتر خودروهای تاکسی دوگانه‌سوز است و به‌طور معمول از گاز CNG استفاده می‌کند، اما از ابتدای سال جاری یارانه سوخت خودروهای تک‌سوز نیز قطع شده است، از طرفی با ظهور مسافربرهای اینترنتی که زیرمجموعه اداره صمت است و در بحث نرخ‌گذاری مانند سازمان تاکسیرانی از فیلترهای متعدد عبور نمی‌کنند، منجر به کاهش رغبت در رانندگان برای فعالیت در این حوزه شده است.

افزایش نرخ سازمان تاکسیرانی طی سنوات گذشته همیشه یک بار در سال اتفاق افتاده است و به‌رغم اینکه سال گذشته برای افزایش نرخ ۱۴۰۲ پیشنهاد شش ماه یک بار به شورای اسلامی شهر داده شد، اما پذیرفته نشد، این در حالی است که مسافربرهای اینترنتی سال گذشته سه مرتبه افزایش قیمت داشتند و این موارد از مشکلاتی است که فعالیت رانندگان ناوگان سازمان تاکسیرانی را با چالش مواجه می‌کند.

بخش دیگر مربوط به فیلترهای احراز صلاحیت است؛ رانندگانی که در ناوگان این سازمان فعالیت می‌کنند، باید از فیلترهای مختلفی عبور کنند، اما بحث احراز صلاحیت در مسافربرهای اینترنتی وجود ندارد و از این لحاظ امکان جذب و ریزش راننده در این سیستم بسیار زیاد است.

رانندگان سازمان تاکسیرانی نیز می‌توانند برای ادامه فعالیت خود در این سیستم جذب شوند، اما بیشتر آن‌ها به دلیل اینکه مسافربرهای اینترنتی را عامل خدشه‌دار شدن حرفه خود می‌دانند، جذب آن نمی‌شوند؛ می‌توان گفت، این مسائل و اهرم‌های نظارتی موجب شده است نتوانیم به‌درستی از ناوگان خود در سازمان تاکسیرانی بهره‌برداری کاملی داشته باشیم.

از دیگر اقدامات سازمان تاکسیرانی اصفهان، تعامل با کمیته امداد امام خمینی (ره) و پرداخت وام به رانندگان تحت پوشش این کمیته بود که سال گذشته ۳۰۰ فقره وام ۱۰۰ میلیون تومانی از طرف این کمیته، همچنین وام مخازن CNG به مبلغ پنج میلیون تومان از محل سازمان تاکسیرانی به رانندگان پرداخت شد.

مبلغ این وام از ابتدای سال جاری به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و تاکنون به ۲۰۰ نفر از رانندگان پرداخت شده است.

تفاهم‌نامه‌ای با مراکز رفاهی، تفریحی، خدماتی و درمانی شامل ۱۰۰ مرکز منعقد شد تا خدمات خود را با تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصد یا با تسهیلات اقساطی در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهند.

وام تعمیرات از دیگر اقدامات سازمان تاکسیرانی بود تا به خودرویی که نیاز به تعمیرات داشت، مبلغ ۱۵ میلیون تومان با بهره دو درصد و بازپرداخت ۱۲ ماهه به راننده خودروی مورد نظر پرداخت می‌شد، همچنین سال گذشته برای رسیدگی به ظاهر تاکسی‌هایی که در سطح شهر فعالیت می‌کنند با شناسایی بازرسان، این تاکسی‌ها به سازمان تاکسیرانی انتقال داده شدند و مبلغ ۱۵ میلیون تومان وام به آن‌ها پرداخت شد.

ابتدای سال گذشته برای رانندگان آرایشگاه رایگان فراهم و تفاهم‌نامه‌ای با مراکز رفاهی، تفریحی، خدماتی و درمانی شامل ۱۰۰ مرکز منعقد شد تا خدمات خود را با تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصد یا با تسهیلات اقساطی در اختیار رانندگان قرار دهند.

سال گذشته جشن بزرگ خانواده تاکسیرانی برگزار شد که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و حدود هشت هزار نفر طی چهار شب متوالی میهمان سازمان تاکسیرانی بودند که در کنار اجرای برنامه‌های شاد به انتقال مفاهیم فرهنگی و معاشرتی و نحوه برخورد با ارباب‌رجوع نیز پرداخته شد، سال جاری نیز طی ماه‌های آینده جشن بزرگی برای ناوگان سازمان برگزار خواهیم کرد.

آموزش رانندگان نیز از مباحثی بود که در سال جاری به آن پرداخته شد و کلید خورد و تاکنون ۱۰ دوره آموزشی با موضوعاتی چون قوانین راهنمایی و رانندگی، قوانین تاکسیرانی، مباحث فنی خودرو، سلامت شغلی و آداب و معاشرت برای تعداد ۱۵۰۰ نفر برگزار شده است که پس از پایان دوره و کسب نمره قبولی در آزمون دوره برای راننده شرکت‌کننده، گواهی‌نامه آموزشی صادر خواهد شد.

۸۰ درصد تاکسی پلاک قرمز در شهر اصفهان فرسوده است

ایمنا: برای برطرف کردن فرسودگی ناوگان تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

پرورش: فرسودگی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان از جمله مسائل مهم این سازمان بوده است، زیرا از مجموع ۸۹۰۰ خودروی تاکسی پلاک قرمز، حدود ۷۲۰۰ تاکسی فرسوده است که این فرسودگی در آمار حدود بالای ۸۰ درصد را شامل می‌شود.

در این راستا طرحی با عنوان طرح تحول ناوگان از طرف سازمان ارائه شد که بر اساس این طرح مقرر شد ظرف مدت سه سال با انجام نوسازی و ارائه تسهیلات ناوگان را از فرسودگی خارج و در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰۰ فقره تسهیلات وام ۲۰۰ میلیون تومانی، سال جاری ۲ هزار و سال آینده سه هزار فقره به رانندگان پرداخت کنیم تا در مجموع تعداد هفت هزار خودروی فرسوده نوسازی شود، اما حمایت‌های لازم از این طرح انجام نشد.

همچنین در نظر داشتیم نزدیک به دو هزار خودرو را طی سال گذشته تعداد ۵۰۰ دستگاه، امسال ۷۰۰ دستگاه و سال آینده تعداد ۸۰۰ دستگاه با ارائه وام ۸۰ میلیون تومانی بهسازی کنیم که این مهم نیز اتفاق نیفتاد و گفتنی است، هر آنچه تاکنون اتفاق افتاده از منابع سازمان بوده است، در حالی که اگر سایر دستگاه‌های ذی‌ربط کنار سازمان تاکسیرانی قرار می‌گرفتند، به‌طور قطع به نتایج دلخواه و بهتری در حوزه نوسازی و بهسازی ناوگان می‌رسیدیم.

مناسب‌سازی ۵ ون برای حمل‌ونقل معلولان

ایمنا: در خبرها خواندیم که تعدادی ون برای استفاده معلولان مناسب‌سازی می‌شود؛ این ون‌ها قرار است چگونه به این قشر خدمت‌رسانی کند؟

پرورش: سال گذشته با حمایت دولت و شهردار اصفهان موفق به خریداری ۵۰ دستگاه ون با ظرفیت ۱۲ مسافر شدیم که قرار است در حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری به‌ویژه در خطوط کم‌مسافر به بهره‌برداری برسد.

از این تعداد تاکنون ۲۸ ون به سازمان تاکسیرانی تحویل داده شده است که ۱۴ ون در خطوط کم مسافر در حال فعالیت و تعداد پنج ون دیگر به حمل‌ونقل معلولان حرکتی شدید اختصاص یافته است، همچنین سامانه‌ای برای این منظور که بتواند سرویس‌دهی را مدیریت کند تا افراد بتوانند در این سامانه ثبت درخواست کنند، در نظر گرفته شده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی، اصفهان دارای ۲۶۰۰ معلول شدید حرکتی است که قرار است عبور و مرور آن‌ها به وسیله ون‌ها تسهیل شود.

اسامی معلولان در این سامانه ثبت شده است و آن‌ها می‌توانند برای استفاده از ون‌ها در این سامانه ثبت درخواست سفر خود را انجام دهند و به غیر از تعداد ۲۶۰۰ معلول مورد نظر، افراد دیگر نمی‌توانند از این سامانه استفاده کنند؛ این سامانه به‌زودی راه‌اندازی و دوازدهم آذر ماه سال جاری در روز جهانی معلولان از آن رونمایی خواهد شد و در اختیار معلولان شهر اصفهان قرار خواهد گرفت.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی، اصفهان دارای ۲۶۰۰ معلول شدید حرکتی است که قرار است عبور و مرور آن‌ها به وسیله این ون‌ها تسهیل شود؛ پرداخت کمک هزینه به ۳۰۰ خانواده دارای کودکان استثنایی برای رفت و آمد این کودکان نیز در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار گرفت که سال گذشته برای این منظور ۹۱ راننده به فعالیت پرداختند.

از اقدامات فرهنگی این سازمان نیز می‌توان به برگزاری مراسم روضه و اعزام ون‌ها برای جابه‌جایی مسافران اربعین که سال گذشته تعداد ۱۵ ون و امسال ۲۰ ون برای این منظور در نظر گرفته شد، اشاره کرد.

برای حمایت از رانندگان، این سازمان به توزیع لوازم یدکی با تخفیف ویژه و شرایط اقساطی پرداخته است که هر دو هفته یک‌بار در سازمان نمایشگاهی در این خصوص تشکیل می‌شود؛ در ادامه نصب سرپناه و محل استقرار مسافر در امتداد و انتهای خطوط ویژه تاکسی‌های شهری و در راستای خدمات الکترونیک حذف پرونده‌های فیزیکی و حذف کارت شهری که در حال حاضر به صورت آنلاین صادر می‌شود، اتفاق افتاده است.

سامانه سفیر مهر دوران طفولیت خود را می‌گذراند

ایمنا: بازخوردهای استفاده از سامانه «سفیر مهر» چگونه بود و این سامانه چه موقع تکمیل خواهد شد؟

پرورش: سامانه سرویس مدارس با عنوان «سفیر مهر» که یک کار بین بخشی بود و مورد استقبال خوبی قرار گرفت و به دلیل نداشتن دسترسی به اطلاعات دانش‌آموزان، سازمان با چالش‌های بسیاری مواجه شد و در حال حاضر اطلاعات ۱۸۷۸ مدرسه در این سامانه بارگذاری شده است. تعداد ۵۸ هزار نفر در سامانه سفیر مهر ثبت‌نام کردند و اطلاعات ۶۵۰۰ راننده نیز در این سامانه ثبت شده است.

سفیر مهر سامانه‌ای است که دوران طفولیت خود را می‌گذراند و نباید از آن به عنوان یک سامانه جامع انتظار داشت و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا دو سال آینده این سامانه به بلوغ خواهد رسید و در آینده‌ای نزدیک بحث قراردادهای الکترونیک را نیز خواهیم داشت؛ در سنوات گذشته قراردادهای کاغذی توسط شرکت‌ها به اولیا ارائه می‌شد اما امسال به هیچ وجه قرارداد کاغذی نخواهیم داشت و به صورت الکترونیکی خواهد بود. نرخ مصوب در سامانه بارگذاری شده و به صورت سیستمی است و بدون دخالت کاربر به خانواده‌ها ارائه خواهد شد.

ایمنا: آیا برای استفاده از تاکسی‌های برقی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم را داریم؟

پرورش: از سال گذشته موضوع استفاده از تاکسی‌های برقی مطرح شد که طی برگزاری جلساتی در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و اتحادیه تاکسیرانی کشور پیرامون موارد مختلفی نظرخواهی و عنوان شد، همچنین مجوزی از هیئت دولت مبنی بر ورود ۵۰ هزار خودرو در سطح کشور به عنوان تاکسی دریافت شد که البته این طرح موفق نشد.

در بعضی از خطوط امکان ایجاد استفاده از خودروهای برقی وجود دارد به شرط اینکه تسهیلات لازم برای این مهم نیز در نظر گرفته شود.

طی برگزاری جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران در این خصوص، مقرر شد سرمایه‌گذار زیرساخت‌های لازم در این خصوص از جمله ساخت ایستگاه‌های فست‌شارژ را در سطح شهر فراهم کند، زیرا خودروهای برقی به لحاظ کارشناسی باید در خطوطی قرار گیرند که امکان شارژ برای آنها وجود داشته باشد، از طرفی هزینه خرید خودرو بر عهده راننده است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود رانندگان ما قدرت خرید اینگونه خودروها را ندارند.

در مجموع می‌توان گفت در بعضی از خطوط امکان ایجاد استفاده از خودروهای برقی وجود دارد به شرط اینکه تسهیلات لازم برای این مهم نیز در نظر گرفته شود.

ایمنا: سرنوشت تاکسی‌مترها چه شد؟

پرورش: فعالیت سامانه‌های تاکسی متر از سال ۹۱ آغاز شد و تا سال ۹۳ رانندگان ملزم به استفاده از این سامانه شدند، اما به دلیل استقبال نکردن رانندگان از این موضوع، این طرح با شکست مواجه شد و سازمان را دچار تنش‌های بسیاری از جمله پرداخت خسارت به بیش از دو هزار راننده کرد.

البته قرار است از طریق به پرداخت بانک ملت برای پرداخت الکترونیک، دستگاه پوز در اختیار رانندگان قرار گیرد و در صورت تمایل آن‌ها برای استفاده از این دستگاه می‌توانند با مراجعه به سازمان، آن را رایگان دریافت کنند.

کد خبر 702774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.