تانک‌های مرکاوا در تیررس مقاومت‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه هجدهم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تانک‌های مرکاوا در تیررس مقاومت‌» به انهدام ۱۳۶ جنگ افزار صهیونیست‌ها توسط نیروهای مقاومت فلسطین پرداخت و نوشت: سخنگوی گردان‌های قسام ضمن تأکید بر ادامه مبارزه اعلام کرد که مبارزان قسام موفق شده‌اند ۱۳۶ جنگ‌افزار دشمن را به صورت کلی یا جزئی منهدم کنند. به گزارش الجزیره، ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام (شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین؛ حماس) در سخنانی با تأکید بر اینکه «تداوم مبارزه و مقابله مبارزان خود با حمله صهیونیست‌ها در تمامی محورهای عملیات زمینی دشمن را اعلام می‌کنیم»، گفت: «تاکنون ۱۳۶ جنگ‌افزار دشمن به صورت کلی یا جزئی نابود و از روند فعالیت خارج شده است. مبارزان ما جنگ‌افزارهای دشمن را منهدم کردند و بسیاری از نظامیان دشمن را به هلاکت رسانده یا زخمی کردند.

ایران در مطلب دیگری با عنوان «امضای ۱۸ سند همکاری با همسایه فارسی‌زبان» ضمن اشاره به سفر رئیس جمهور به تاجیکستان و ازبکستان نوشت حدود یک سال و نیم پس از سفر امامعلی رحمان به تهران، دیروز آیت‌الله رئیسی در «دوشنبه» میهمان رئیس جمهور تاجیکستان بود. سفر رئیس جمهور کشورمان به آسیای میانه را می‌توان دو مرحله‌ای دانست؛ چرا که آیت‌الله رئیسی پس از سفر یک روزه به تاجیکستان که روز گذشته انجام شد، امروز در تاشکند، پایتخت ازبکستان در شانزدهمین اجلاس سران اکو حضور خواهد یافت. سفر به دو پایتخت در آسیای میانه، در مدت دو روز را می‌توان در چهارچوب سیاست همسایگی دولت سیزدهم ارزیابی کرد. بر اساس این سیاست، به جای انتظار کشیدن برای لبخند یا نگاه غرب، به ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شرق، بویژه همسایگان توجه می‌شود. ۱۸ سند همکاری و تفاهم‌نامه که روز گذشته در دوشنبه از سوی مقامات ایران و تاجیکستان امضا شده، از فرایند رو به رشد این سیاست و مناسبات ایران با همسایگان خبر می‌دهد.

تانک‌های مرکاوا در تیررس مقاومت‌

روزنامه کیهان در بخش یادداشت روز خود به پیش‌بینی سرنوشت جنگ غزه به عنوان طولانی‌ترین جنگ تاریخ صهیونیست‌ها پرداخت و با تیتر «‌این موضع‌گیری‌ها جلوی محو شدن اسرائیل را نمی‌گیرد!» نوشت: فراموش نکنید که برای نخستین بار تمام جبهه‌ها از یمن و لبنان تا عراق و غزه به روی صهیونیست‌ها باز شده است. صهیونیست‌هایی که سال ۲۰۰۶ حریف یک حزب‌الله لبنان نشدند چطور می‌توانند حریف تمام این جبهه باشند؟ نگارنده معتقد است همین «مهاجرت معکوس» به تنهایی می‌تواند اسرائیل را محو کند. تلفات سنگین و مهاجرت معکوس اگر جدی نبود، صهیونیست‌ها به اجیر کردن مزدور از سراسر اروپا با حقوق ماهی حدود یک میلیارد تومان، اقدام نمی‌کردند.(روزنامه اسپانیایی اِل موندو همین دو روز پیش) شاید هزینه و سلاح‌های این جنگ را آمریکا، آلمان و چند کشور مرتجع عربی تأمین کنند اما، زمان به‌هیچ‌وجه به نفع صهیونیست‌ها نیست و جنگ طولانی با شرایطی که به گوشه‌ای از آنها اشاره کردیم، صهیونیست‌ها را رفته رفته محو خواهد کرد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری با تیتر «فروپاشی جمعیتی شکستی ترمیم‌ناپذیر برای اسرائیل» به بررسی این موضوع پرداخت که مطابق آمارها اشغالگران شهرک نشین اسرائیلی تمایلی به سکونت در شهرک‌های نزدیک مرز لبنان و همجوار با نوار غزه ندارند و از سوی دیگر طبق داده‌های سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ۲ بیش از ۲۶ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله صهیونیست‌ها، در خارج از فلسطین اشغالی متولد شده‌اند. این نکته یعنی، بیش از یک چهارم اشغالگران به سرزمین اسلامی فلسطین، تعلق مکانی ندارند. با احتساب حضور ۲ میلیون نفری اعراب در اراضی فلسطینی، بیش از ۵۰ درصد شهرک‌نشین‌های اشغالگر نیز، به رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های غصب شده، تعلق مکانی و وابستگی ایدئولوژیک ندارند. به نظر می‌رسد این موضوع در کنار حس ناامنی و هراس ایجاد شده ناشی از عملیات طوفان‌الاقصی، میل به مهاجرت را در این پهنه جغرافیایی، به‌صورت محسوسی افزایش دهد.

تانک‌های مرکاوا در تیررس مقاومت‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «بمباران هدفمند مدارس، مساجد، پناهگاه‌ها و آمبولانس‌ها» نوشت: شمار شهدا و زخمی‌های تهاجم صهیونیست‌ها به غزه از ۱۰ هزار نفر بیشتر شده است. وزیر خارجه نروژ با وحشتناک خواندن وقایع جاری در غزه گفت که اسرائیل می‌گوید، با حماس در حال جنگ است، اما در واقع ۱۰ هزار نفر را کشته است. دبیر کل سازمان ملل نیز گفت هنگامی که به آمار غیرنظامیان کشته‌شده در غزه نگاه می‌کنیم مشخص می‌شود عملیات‌های نظامی یک اشکال آشکار دارد. اما نیروهای امدادی و گزارش خبرگزاری‌ها از غزه نشان می‌دهد بمباران هرجایی که کودکان پناه گرفته باشند، حتی آمبولانس‌ها کاملاً هدفمند صورت می‌گیرد.

تانک‌های مرکاوا در تیررس مقاومت‌

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست خود به سراغ موضوع انفعال هنرمندان داخلی در مواجهه با موضوع غزه رفته و در همین راستا با تیتر «نمی‌دانم چرا اینجا اینگونه است؟!» با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، کاریکاتوریست و گرافیست به گفت‌وگو نشسته است. شجاعی در بخشی از این گفت‌وگو می‌گوید: الان کشورهای آمریکای لاتین که مسلمان نیستند اما به معنای واقعی کلمه آزاده هستند، شب و روز کار می‌کنند و در این زمینه دغدغه دارند اما اینجا من نمی‌دانم چرا اینگونه است. متأسفانه جریان روشنفکری خیلی در این فضا نفوذ کرده و اگر فردی به فضا ورود کند متهم می‌شود. اما متهم به چه چیزی؟! متهم به اینکه انسان است! متهم به اینکه از یک کودکی که در این ایام دائم در معرض صدای بمب و شهادت اطرافیان بوده حمایت کرده است! مگر می‌شود یک نفر وجدان داشته باشد و هنرمند باشد ولی با این حجم از تصاویر وجدانش به درد نیاید؟! به هر حال جلوی تصاویر در فضای مجازی را که نمی‌توانند بگیرند. این خیلی شرم‌آور است که بعضی شخصیت‌ها که خودشان را خیلی هنرمند می‌دانند درگیر فضاهای روشنفکرمأبانه شده‌اند و به این فضاها ورود نمی‌کنند. برای آن‌ها ناراحتم و دلم برای‌شان می‌سوزد که اجازه نمی‌دهند این وجدان به غلیان بیاید. همه ما فطرتی داریم. آن طرف دنیا از این اتفاق جریان‌سازی می‌کنند. دانشجویان دانشگاه هاروارد را ببینید اما دانشجویان دانشگاه هنر ما امروز کجای کار هستند؟!

تانک‌های مرکاوا در تیررس مقاومت‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زمزمه هفت استیضاح» در گفت‌وگو با نمایندگان برنامه‌های بهارستان را برای اصلاح برخی روندهای کاری در پاستور بررسی کرد و نوشت: اگرچه مجلس یازدهم ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند و کم‌کم فضای مجلس رنگ و بوی انتخاباتی به خود می‌گیرد؛ اما در همین شرایط که مجلس زمان زیادی را صرف بررسی برنامه هفتم توسعه کرده و دولت به بهانه نهایی‌نشدن برنامه هفتم هنوز لایحه بودجه ۱۴۰۳ را به مجلس تقدیم نکرده است، زمزمه استیضاح هفت وزیر دولت رئیسی در بهارستان به گوش می‌رسد؛ هفت وزیری که به گفته یکی از اعضای هیئت‌رئیسه، استیضاح یکی از آنها از طرف دو نماینده به ثبت رسیده است. احمد نادری به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه در گفت‌وگویی اعلام کرده که این استیضاح‌ها اعلام وصول شده‌اند؛ اما مجتبی یوسفی دیگر عضو هیئت‌رئیسه این سخن را رد کرده و منکر اعلام وصول آن شده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند به خودی خود تفاسیر مختلفی داشته باشد.

این روزنامه همچنین در سرمقاله امروز خود به قلم سیدمصطفی هاشمی‌طبا، با تیتر «ناشنواهای خدشه ناپذیر» ضمن انتقاد از سران کشورهای اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی برای عدم اقدام مناسب در جنگ غزه، به انتقاد از عملکرد برخی مسئولین داخلی پرداخت و نوشت اما گوش‌های بسته مخصوص صهیونیست‌ها، امپریالیست‌ها و مارکسیست‌ها و داعشی‌های سلفی و دیگر غاصبان قدرتمند نیست و چه خوب است اگر این گوش‌های بسته را نمی‌پسندیم خود نیز دچار گوش‌بستگی نشویم.

تانک‌های مرکاوا در تیررس مقاومت‌

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی اثر دومینویی «کاهش رشد بدهی دولت به بانک‌ها» پرداخت و با تیتر «افت فشار دولتی تورم» نوشت: آمارها نشان می‌دهد در ماه‌های اول سال افت رشد بدهی «دولت به بانک‌ها» باعث شده است که رشد بدهی «بانک‌ها به بانک مرکزی» نیز کاهش یابد. به بیان دیگر، هنگامی که فشار استقراض دولت از بانک‌ها کاهش یابد، به منابع بانک‌ها نیز فشار وارد نمی‌شود و در نتیجه بدهی بانک‌ها از بانک مرکزی کمتر خواهد شد. استقراض غیرمستقیم از بانک مرکزی یکی از راه‌هایی است که عموماً دولت‌ها با واسطه بانک‌ها از بانک مرکزی آن را انجام می‌دهند. کاهش رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی باعث می‌شود که در نهایت رشد پایه پولی نیز از این محل کنترل شود و در نتیجه تورم از این محل، شارژ کمتری خواهد داشت. بر اساس آمارها میزان رشد بدهی دولت به بانک‌ها در اسفندماه سال قبل ۶۲.۴ درصد بوده که تا تیر ماه این رقم به ۴۸ درصد کاهش یافته است. با توجه به این روند، میزان رشد بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی نیز از سطح ۱۶۷.۴ درصد در اسفند ماه سال قبل به رقم ۱۵۲.۴ درصد در تیرماه سال جاری رسیده است.

تانک‌های مرکاوا در تیررس مقاومت‌

کد خبر 702721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.