جایزه اصفهان باید به غیر از شان‌زا بودن انگیزشی باشد

پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی گفت: وظیفه جایزه این است که یک جریان اندیشه‌ورزی در جهان ایجاد کند، درواقع به‌غیر از شان‌زا بودن انگیزشی نیز باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد عیدی امروز _ چهارشنبه هفدهم آبان _ در نشست طراحی جایزه اصفهان با اشاره به اینکه ۹ جایزه علمی بزرگ در جهان داریم که یکی از آن‌ها جایزه مصطفی است، اظهار کرد: جایزه نوبل بیش از صد سال است که برگزار می‌شود، بعد از پنج سال نخست مجدد شیوه‌نامه مستقلی طراحی شد.

وی با بیان اینکه در یک وضعیت فرافرهنگی قرار داریم و در حال حاضر شهرها برای ماندگاری باید برجستگی‌های بومی را به جهانی تبدیل کنند، افزود: وظیفه جایزه این است که یک جریان اندیشه‌ورزی در جهان ایجاد کند، درواقع به‌غیر از شان‌زا بودن انگیزشی نیز باشد.

پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی با بیان اینکه باید تعیین تکلیف شود که این جایزه برنامه است یا رویداد؟ گفت: هنگامی که صحبت از یک فرایند می‌شود پس رویداد در پیش داریم، رویدادها بسترهای مدنی را در نظر می‌گیرد و برنامه‌ها حاکمیتی است، هدف گردشگری خلاق همین است که جایزه به قدری در بطن جامعه مدنی است که مردم احساس می‌کنند از خودشان است.

وی با تاکید بر اینکه باید بخش مردمی و مدنی جایزه را در نظر بگیرید، تصریح کرد: طراحی تندیس جایزه را به مسابقه بگذارید، جوایز تم‌محور است و قرار نیست که ۲۰۰ سال دیگر ۲۰۰۰ جایزه در اصفهان داشته باشیم بلکه باید همواره باید در حیطه هدف حرکت کرد.

عیدی تصریح کرد: مکاتبی که در اصفهان وجود دارد یا قابلیت مکتب شدن دارد، مانند مکتب آوازی و فلسفی اصفهان که به واسط گپ فرهنگی تداوم فرهنگی پیدا نکرد در نتیجه در جهان کسی با این موضوع آشنایی ندارد، سپس براساس این مفاهیم تم‌محوری ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه موافق برگزاری این جایزه به‌صورت سالانه نیستم، به این دلیل که که ممکن است پس از چند دوره دیگر چیزی در چنته نداشته باشید، گفت: ساختار ۹ جایزه علمی و ۱۵ جایزه ادبی جهان را موردی بررسی قرار دهید و از فعالیت‌های انجام شده در راستای تداوم رویداد الگوبرداری کنید.

پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی با بیان اینکه به این جایزه رویدادی نگاه کنید، ادامه داد: به این معنا که برنامه تنها از سمت شهرداری نباشد بلکه فرایندی است مدنی که شهرداری نیز یکی از عوامل آن است، باید یک جریان اندیشه‌ورز ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از قابلیت‌های جهانی برای برجستگی‌های بومی استفاده شود، در فرایند فرافرهنگی شهرهایی می‌مانند که الگوهای بومی خودشان را تبدیل به جهانی کنند، به جایزه به‌عنوان کالای شان‌زا نگاه کنید.

کد خبر 702698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.