لزوم مدیریت رهاسازی آب زاینده رود

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان بر لزوم مدیریت رهاسازی آب زاینده رود تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان؛ حجت الاسلام محسن مظاهری در آستانه رها سازی آب در زاینده رود جهت کشت پاییزه کشاورزان، اظهار کرد: بحمدالله با مطالبه کشاورزان و پیگیری مسئولین استان زمان باز گشایی و رها سازی آب جهت کشت پاییزه کشاورزان تعیین شده که در این خصوص مسئولین محترم باید در جهت استفاده بهینه از این آب مسائلی را رعایت کنند که در این خصوص نامه‌ای به استاندار اصفهان ارسال شد.

وی تصریح کرد: بسیاری از ساکنین مناطق شرق و غرب استان به شغل شریف کشاورزی و باغداری مشغولند که معیشت حدود ۸۰۰ هزار نفر از هم استانی‌های عزیزمان وابسته به مشاغل کشاورزی بوده و مدیریت آب کشاورزی برای این قشر مظلوم و مدافعین همیشگی انقلاب امری مهم و از ضروریات غیر قابل انکار است.

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان در ادامه افزود: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی که بارها بر خودکفایی کشور در بخش کشاورزی تأکید کرده‌اند، باید در امر رها سازی آب به منظور کشت پاییزه کشاورزان مدیریت ویژه‌ای صورت پذیرد.

حجت الاسلام مظاهری به جلسات با نمایندگان کشاورزان اشاره کرد و افزود: با توجه به جلسات متعددی که با نمایندگان کشاورزان و کارشناسان این حوزه داشته‌ایم مطالباتی را مطرح کردند که باید مسئولین این مطالبات بحق را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: یکی از مطالبات کشاورزان بازه مفید زمانی کشت پاییزه از تاریخ ۱۵ آبان ماه تا پایان آذر ماه است، هست و در صورتی که آب در غیر از زمان رها سازی شود بازدهی مطلوب و بهره برداری لازم و همچنین آنگونه که کشاورزان باید برداشت محصول داشته باشند را ندارند.

دبیر ستاد امر به معروف اصفهان به میزان رها سازی آب اشاره کرد و افزود: میزان آب رها شده جهت کشت می‌بایستی کفایت آب دهی به همه کشاورزان خصوصاً کشاورزان پایین دست زاینده رود را داشته باشد و چنانچه میزان مورد کافی نباشد موجب خسارت به کشاورزان می‌شود.

وی به مطالبه کشاورزان در خصوص حفاظت و حراست از آب از مبدا تا مقصد اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات کشاورزان خصوصاً کشاورزان پایین دست نوسانات آب در سال‌های گذشته بوده که سازمان آب منطقه‌ای باید حراست، حفاظت و مدیریت آب رها شده جهت رسیدن این آب به کشاورزان را در اولویت کاری خود قرار دهد و به گونه‌ای مدیریت کند که در پایین دست دچار نوسان نشود، در غیر این صورت در انتهای مسیر میزان سهم مشخص شده وصول نخواهد شد.

حجت الاسلام مظاهری در ادامه به اهمیت دادن به زمان بازگشایی آب در موضوع داشت تا برداشت محصول کشاورزان اشاره و تصریح کرد: اهمیت دادن به زمان‌های بازگشایی بعدی جهت به ثمر رسیدن محصول کشاورزان از ضروریات است که بازه زمانی آب دهی برای داشت تا برداشت از ۱۵ اسفندماه سال جاری تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۳ بوده و باید در این خصوص هم با توجه به خواسته کشاورزان به آن پرداخته شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به حقابه تالاب بین المللی گاوخونی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به ریز گردهایی که در اثر خشکی تالاب بین المللی گاوخونی وجود دارد و این ریزگردهای باعث به خطر انداختن سلامت مردمان منطقه و حتی مناطقی از کشورمی شود و همچنین تأثیر بسیار مهم این تالاب در اکو سیستم طبیعی منطقه، باید نسبت به رها سازی حقابه تالاب هم اقدامات لازمی صورت گیرد.

کد خبر 702679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.