۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
ایثار فقط در جبهه و جنگ نیست

مفهوم ایثار در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اهمیت زیادی پیدا کرد، در آن دوران نشانه‌های بارزی از ایثار اجتماعی در رفتار رزمندگان یا در جامعه برای کمک به افرادی که در حال جنگیدن بودند، مشاهده شد اما گذر زمان و تغییر فرهنگ جامعه لزوم بازشناسی ابعاد فرهنگ ایثار را بر مبنای شرایط امروزی ضروری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دانه‌های تسبیح تند تند از زیر دستانش رد می‌شود، بدون این که رد شدن دانه‌ها هماهنگ با ذکرهایی باشد که بر لبانش جاری است، نمی‌داند تا آخر پیامی را که از سوی قرارگاه اعلام شد، شنیدند یا نه، صدام منطقه را بمباران شیمیایی کرده بود.

با عبدالعلی شتابان به بیرون سنگر آمدند، هنوز چند متری از سنگر دور نشده بودند که ناگهان صدای آه و ناله یک بسیجی توجهشان را به خود جلب کرد؛ بسیجی زخمی ماسک به صورت نداشت، عبدالعلی سریع به سوی او دوید و ماسکش را روی صورت بسیجی گذاشت تا درد مجروحیت کمتری را تحمل کند، هنوز از کنار او بلند نشده که خمپاره‌ای همان نزدیکی فرود می‌آید، گردوخاک‌ها که می‌خوابد از جایش بلند می‌شود، خبری از عبدالعلی نیست، تنها چیزی که می‌بیند تکه‌های پیکری است که به اطراف پخش شده...

آقا… آقا… امضا کردید؟

صدای پرستار او را به خود می‌آورد، با خود عهد کرده بود که کار رفیق صمیمی‌اش را تکرار کند؛ ایثار عبدالعلی و حالا بعد از ۴۰ سال زمان تحقق عهد فرا رسیده بود.

ترویج «ایثار اجتماعی» در دستور کار بنیاد شهید/ ایثار فقط در جبهه و جنگ اتفاق نمی‌افتد

اهدای عضو، مصداقی از ایثار اجتماعی است

اهدای عضو، اوج بخشش یک انسان برای دادن فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن برای افراد دیگر و مصداقی از ایثار اجتماعی است، مفهومی که بنیاد شهید و امور ایثارگران در چند سال اخیر به دنبال گسترش و ترویج آن در جامعه است.

آن طور که محمود پاکدل، معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید خبر داده است، در همین راستا دهم مهر سال جاری تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد شهید و امور ایثارگران و انجمن اهدای عضو ایرانیان با هدف همکاری بیشتر به امضا رسید تا این نهاد که متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، در ترغیب و تشویق خانواده‌ها به اهدای عضو قدم بردارد.

گسترش فرهنگ مادی‌گرایی و فردگرایی در سالیان اخیر اهمیت ایثار اجتماعی در سطح جامعه به منظور کمک به هم نوع را کاهش داده است و این امر ضرورت توجه به این نوع مفهوم از ایثار را پررنگ می‌کند.

مریم زنگنه، جامعه‌شناس با بیان اینکه ایثار اجتماعی، نیاز روز جامعه ماست، می‌گوید: ایثار اجتماعی شامل از خودگذشتگی در جامعه، کمک به هم‌نوع، دوری از گناه و مفاهیم زیاد دیگری است و از مکتب شهادت نشأت می‌گیرد، ایثار اجتماعی با حضور در لایه‌های مختلف اجتماعی بسترهای نهادینه شدن فرهنگ فداکاری و گذشت و ترجیح منافع دیگران را بر خود، دگر دوستی و دگر خواهی را فراهم می‌کند و مسیر عزت یک جامعه را در تمام عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی که همان عرصه مقاومت است، فراهم می‌کند.

وی می‌افزاید: بعد اجتماعی ایثار ناظر به رفتارهای ایثارگرانه‌ای است که فرد در ارتباط با دیگران، خانواده، بستگان، دوستان و همه کسانی دارد که به نوعی به آنها مرتبط است، بعد اجتماعی ایثار به طور مستقیم یا غیر مستقیم به امور اقتصادی و مادی زندگی اجتماعی نیز ارتباط پیدا می‌کند.

این جامعه‌شناس معتقد است، ایثار فقط در جبهه و جنگ اتفاق نمی‌افتد، بلکه ممکن است در خانواده وجامعه نیز رخ دهد و نباید ایثار را در شهادت خلاصه کرد، شهادت قله ایثار است و باید دامنه‌های متنوع ایثار به مردم معرفی شود.

زنگنه با بیان اینکه اهدای عضو یکی از مصادیق بارز، ایثار اجتماعی است، ادامه می‌دهد: در مواقعی که بیماران سال‌ها در انتظار تقدیم یک عضو هستند تا جان تازه‌ای بگیرند باید به این سمت برویم که این نوع ایثار در کشور نهادینه شود، ۹۹ درصد افراد جامعه با ایست قلبی می‌میرند، یک درصد با مرگ مغزی می‌میرند و زیر دستگاه تنفس مصنوعی می‌روند، بنابراین ۹۹ درصد آدم‌ها این موهبت را دارند که به دیگران جان ببخشند و ایثارگر شوند.

وی با اشاره به پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور در هر سال تصریح می‌کند: تقریباً نصف این عدد توانایی اهدای عضو دارند که تنها هزار نفر این کار را انجام می‌دهند و نیاز است فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو با ترویج مفاهیم مختلف ایثار در جامعه گسترش پیدا کند.

ترویج «ایثار اجتماعی» در دستور کار بنیاد شهید/ ایثار فقط در جبهه و جنگ اتفاق نمی‌افتد

در دوران دفاع مقدس نشانه‌های بارزی از ایثار اجتماعی بروز کرد

مفهوم ایثار در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اهمیت زیادی پیدا کرد و برای همین است که هر موقع از ایثار سخن به میان می‌آید ذهن‌ها به سمت سال‌های حماسه معطوف می‌شود.

آن طور که سید صالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس می‌گوید در آن دوران نشانه‌های بارزی از ایثار اجتماعی در رفتار افراد حاضر در جنگ یا در جامعه برای کمک به افرادی که در حال جنگیدن بودند، مشاهده شد اما گذر زمان و فاصله‌گیری از آن دوران و تغییر فرهنگ جامعه بر مبنای پیشرفت فناوری و رسانه، لزوم بازشناسی ابعاد فرهنگ ایثار را بر مبنای شرایط امروزی ضروری می‌کند.

او با بیان اینکه باید مؤلفه‌های فرهنگ ایثار و شهادت را بشناسیم، می‌افزاید: این مولفه‌ها از نظر مقام معظم رهبری شامل اخلاص، گذشت، و فداکاری، عدالت خواهی، تقوا و پرهیزگاری، زمان‌شناسی، عزت‌طلبی، آزادی‌خواهی، مقاومت و سخت‌کوشی است و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه منجر به فدا شدن جان برای حفظ ارزش‌ها، عزت نفس بخشیدن به افراد جامعه، ایجاد هویت مشترک در بین افراد جامعه، هم‌بستگی اجتماعی و داشتن روحیه ظلم‌ستیزی و عدالت‌طلبی می‌شود.

این پژوهشگر دفاع مقدس ادامه می‌دهد: روزی نیاز بود که با هدف مقابله با دشمن و ایثارگری در جبهه‌های جنگ نگذاریم ذره‌ای از خاک وطن از دست برود و امروز نیاز به جلوه‌های دیگری از ایثار در جامعه داریم تا بتوانیم مسیر پیشرفت و موفقیت و رسیدن به قله را با سرعت بیشتری پست سر بگذاریم.

***

شیرین‌زبانی‌های امیرعلی، بازیگوشی‌هایش، قد کشیدنش، مدرسه رفتنش، خنده‌های جگرگوشه‌اش در مراسم فارغ‌التحصیلی از دانشگاه از جلوی چشمانش رژه می‌رود، او تصمیم خود را گرفته است، می‌خواهد حالا که عمر امیر علی به این دنیا نبوده، اعضای بدنش به زیر خاک نروند و مرهم‌بخش زخم بیماری باشد.

یاد قولش به عبدالعلی افتاده است، او هم باید ایثار کند...

صدای پرستار دوباره او را به خود می‌آورد...

آقا… آقا… تصمیم خود را گرفتید؟

بله، من و مادر امیرعلی راضی هستیم.

کد خبر 702623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.