زمین گرم‌ترین سال تاریخ را تجربه می‌کند

ثبت رکوردهای اکتبر حاکی از آن است که به‌طور قطع تا این لحظه سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال تاریخ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شکسته شدن پی‌درپی رکوردهای دمای جهانی دانشمندان آب‌وهوایی را مطمئن کرده است که تا این لحظه سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ است. داده‌های سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک نشان می‌دهد که اکتبر امسال گرم‌ترین ماه ثبت‌شده در جهان بوده است و به‌طور کلی پس از چهار ماه متوالی شکستن رکوردهای دمای جهان، امسال دمای هوا ۱.۷ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین قبل از دوران صنعتی شدن جهانی است. اروپا نیز با دمای ۱.۳ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ شاهد چهارمین اکتبر گرم خود در طول تاریخ بود.

آژانس تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا نیز گزارش داده است که اکتبر سال ۲۰۲۳ شاهد ناهنجاری‌های دمایی استثنایی بوده و اروپا در این ماه بارندگی‌هایی بالاتر از میانگین را تجربه کرده است. در این ماه طوفان بابت به شمال و غرب اروپا رسید و طوفان آلین بارش شدید باران و سیل را به پرتغال و اسپانیا آورد.

نقش ال‌نینو در افزایش دمای هوای اروپا

ال‌نینو به احتمال زیاد تأثیر گرمایشی چشمگیری بر جهان خواهد داشت، با این حال ناهنجاری‌های دمای سطح دریا کمتر از آن چیزی است که در این زمان از سال در جریان وقوع رویدادهای قوی قبلی طی سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۵ مشاهده شده است. این ناهنجاری‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا با پیگیری چگونگی تکامل ال‌نینو در مقایسه با رویدادهای قبلی پیش‌بینی کنند که این تأثیر در چه زمانی می‌تواند به اوج خود برسد.

در طول پدیده آب‌وهوایی ال‌نینو، آب‌های گرم در سراسر اقیانوس آرام ظاهر می‌شوند و دمای سطح دریا را افزایش می‌دهند. همان‌طور که آب در معرض اتمسفر بالا قرار می‌گیرد، هوا نیز گرم می‌شود که این امر آب‌وهوای سراسر جهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این رویداد شرایط آب‌وهوایی را تشدید می‌کند و باعث افزایش بارندگی و طوفان‌های قوی‌تر می‌شود. با این حال پیش از شدت گرفتن ال‌نینو در اوایل سال جاری دمای سطح دریا بالا بود.

زمین گرم‌ترین سال تاریخ را تجربه می‌کند

گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ

به جز رکورد دمایی اکتبر، دمای هوا در نوامبر ۲۰۲۳ به‌نحوی غیرعادی بالا است که همین امر سال جاری را در مسیر سبقت گرفتن از سال ۲۰۱۶ به‌عنوان گرم‌ترین سال ثبت‌شده تاکنون قرار می‌دهد، به‌ویژه که امسال با رویدادهای شدید آب‌وهوایی مرگ‌بار همراه شده است. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال تاریخ خواهد بود و در حال حاضر دمای آن ۱.۴۳ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دوران پیش‌از صنعتی شدن است.

کد خبر 702595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.