ورود ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز تا پایان بهمن‌

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز از نوسازی پنج هزار ناوگان تاکسی فرسوده تا پایان سال ۱۴۰۵ در کلان‌شهر شیراز خبر داد و گفت: در گام نخست اجرای این طرح تا پایان بهمن‌سال جاری، هزار دستگاه تاکسس نوسازی و وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

مصطفی کیانی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در شیراز، از نوسازی پنج هزار ناوگان تاکسی در کلان‌شهر شیراز خبر داد و اظهار کرد: شهر شیراز بیش از هشت هزار تاکسی فعال دارد که ۸۰ درصد از این ناوگان فرسوده و نیازمند نوسازی است.

وی با اشاره به اینکه کلان‌شهر شیراز یکی از فرسوده‌ترین ناوگان تاکسی را در مقایسه با سایر کلان‌شهرها دارد، افزود: با هدف حفظ محیط زیست و پایدارسازی شرایط کیفی زندگی مردم و قوانینی که وجود دارد، شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز بر آن شدند تا نوسازی ناوگان تاکسی کلان‌شهر شیراز را با جدیت پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: پس از ۱۲ سال از بسته بودن سامانه نوسازی ناوگان تاکسی، این سامانه فعال شد و شرکت ایران‌خودرو با معرفی خودروی سمند طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده را آغاز کرد.

کیانی رحیمی اضافه کرد: با اعلام فراخوان ثبت‌نام از سوی این شرکت خودروسازی در کمتر از سه ماه، تقاضای درخواست نوسازی هزار تاکسی از سوی مالکان تاکسی در شیراز ثبت شد.

وی تاکید کرد: این شرکت خودروسازی متعهد شده است طی سه ماه آینده و تا پایان بهمن‌ماه هزار دستگاه تاکسی جدید را به مالکان تحویل دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: به‌منظور کمک به نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده تحت پوشش شهرداری شیراز با هدف دریافت پنج هزار وام با بانک طی پنج سال تفاهم‌نامه منعقد شد تا از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ نوسازی پنج هزار ناوگان تاکسی انجام شود که در گام نخست طی شش ماه اول سال جاری ثبت تقاضای یک هزار مالک تاکسی برای نوسازی صورت گرفت و در گام دوم از ظرفیت چهار هزار واحد تسهیلات باقی‌مانده استفاده شد تا نوسازی هزار دستگاه تاکسی دیگر در شش ماهه دوم سال جاری انجام شود.

نوسازی بیش از ۳ هزار تاکسی تا پایان ۱۴۰۵

کیانی رحیمی ادامه داد: با توجه به استقبال صورت گرفته از سوی مالکان ناوگان تاکسی در این طرح و با میزان مبلغ تسهیلات تعیین شده از سوی شهرداری شیراز تا پایان سال ۱۴۰۵، سه هزار دستگاه تاکسی دیگر نوسازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی که رانندگان و مالکان تاکسی در این خصوص با آن مواجه بودند نبود بودجه کافی برای نوسازی خودرو بود، گفت: طی جلساتی که در تهران با حضور شهردار شیراز برگزار شد، یک بانک به عنوان شریک شهرداری شیراز تعیین شده است تا از منابعی که شهرداری در این بانک دارد تسهیلاتی به شهرداری شیراز پرداخته شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در ارائه ضمانت برای رانندگان این ناوگان مشکلات بسیاری وجود داشت، گفت: در این خصوص شش مدل تعریف شد تا مبتنی بر این مدل‌ها مالک خودرو بتواند در این طرح شرکت کند.

کیانی رحیمی با اشاره به نحوه پرداخت تسهیلات به دارندگان این ناوگان، اضافه کرد: بخشی از این تسهیلات از سوی شهرداری شیراز به صورت بلاعوض به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود و بخشی دیگر تسهیلات که مبلغ آن ۱۵۰ میلیون تومان است، توسط راننده طی پنج سال بدون سود و به صورت اقساط پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: شیراز تنها کلان‌شهر در کشور است که این نوع پرداخت تسهیلات را برای دارندگان تاکسی فراهم کرده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه با این اقدام بیشترین نوسازی ناوگان تاکسی در سال جاری تا به امروز در کلان‌شهر شیراز انجام می‌شود، ادامه داد: خودروهای فرسوده به دلیل اینکه از لحاظ منظر عمومی شهر و مباحث زیست‌محیطی، کیفیت سرویس‌دهی آن‌ها پایین و رغبت مردم به استفاده از این ناوگان کم بود؛ بنابراین نوسازی ناوگان و حمایت از رانندگان تاکسی در دستور کار قرار گرفت تا ارزش‌افزایی آن‌ها ایجاد شود.

کیانی رحیمی تصریح کرد: این اقدام اتفاق بزرگی برای کلان‌شهر شیراز است، چراکه در نوسازی یک هزار ناوگان تاکسی از میزان ناوگان حمل‌ونقل عمومی بعضی کلان‌شهرها بیشتر است.

وی تاکید کرد: این اقدام به نوعی در ترویج فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی و توسعه پایدار زیست‌محیطی کمک‌کننده است و چهره خسته بهره‌برداران ناوگان تاکسیرانی را بانشاط‌تر و ارائه خدمات را بیشتر و با کیفیت‌تر خواهد کرد.

کد خبر 702564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.