حضور ۳۷۰۰ نویسنده در دوازدهمین دوره جایزه یوسف

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به حضور ۳ هزار و ۷۰۰ نویسنده در دوازدهمین دوره جایزه یوسف گفت: نویسندگان جوان و نوقلمان، بهترین عناصر و عوامل تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ۱۰۰ برابری کردن کتاب‌های دفاع مقدس هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از دفاع‌پرس، سردار عباس بایرامی با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف ویژه داستان‌های کوتاه دفاع مقدس و مقاومت اظهار کرد: اختتامیه این رویداد مهم ادبی آبان‌ماه در استان خوزستان و به احتمال زیاد در مسجد جامع خرمشهر به‌عنوان نماد مقاومت مردم ایران، انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از جوایز ادبی، کارشان را نیمه‌کاره رها کرده‌اند، افزود: به‌عنایت شهدا برنامه جایزه ادبی یوسف علی‌رغم مشکلات موجود دوازدهمین دوره خودش را طی می‌کند. در این جایزه ۳ هزار و ۷۰۰ نویسنده، به‌خصوص نویسندگان جوان که بخشی از آن‌ها نوقلمان هستند، حضور دارند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: ما برای اینکه بتوانیم بحث داستان کوتاه را عمیق‌تر دنبال کنیم و با نگاه علمی‌تر به‌مسئله نگاه کنیم و رقابت بیشتری به‌وجود آوریم، اساتید حوزه داستان‌‎نویسی را به برخی از استان‌هایی که در این زمینه ضعف داشته‌اند، اعزام کردیم.

وی افزود: با ایجاد این کارگاه‌ها جهش چشمگیری در داستان‌نویسی کوتاه در استان‌ها رقم خورد.

سردار بایرامی با تاکید بر اینکه داستان برگرفته از تخیل و روان آرمانی یک ملت نسبت به چیزهایی است که دوست دارد به واقعیت بپیوندد، ادامه داد: به تعبیر دیگری داستان انعکاس‌دهنده بسیاری از رخدادهای تاریخ‌ساز درون یک کشور می‌تواند باشد که با زبان داستانی انعکاس داده می‌شود؛ این عرصه مقدمه بسیاری از تولیدات دیگر هنری است.

وی با اشاره به اینکه آثار رسیده به جایزه به لحاظ کیفی جایگاه مطلوبی دارند، گفت: از اهداف ما در برگزاری این جایزه احصای ضعف‌های حوزه داستان‌نویسی به‌لحاظ جغرافیایی و محتوایی است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اضافه کرد: در جایزه سال جاری از جمعی از نویسندگان و داوران خوب بهره گرفته شده و سعی شده است تمام موضوعات با حساسیت دنبال شود. مقدمه‌ی داوری‌های این آثار در استان‌های ما رقم خورد، بنابراین آثار برتر هر استان ابتدا توسط هیئت علمی رویداد در هر استان انتخاب شد که در مجموع بیش از ۱۹۰ داور در سراسر کشور سه هزار و ۷۰۰ داستان کوتاه را داوری کردند که اتفاق ارزشمندی بود.

بایرامی درباره بهره‌گیری از قلم نویسندگان جوان و نوقلمان در راستای تحقق افزایش ۱۰۰ برابری تولیدات دفاع مقدس گفت: بهترین عناصر و عوامل تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ۱۰۰ برابری کردن کتب دفاع مقدس، جوانان هستند.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز جوانان پیشران بودند؛ جوان وقتی پا به میدان بگذارد، موفقیت کسب خواهد کرد. ما امروز برای تولید آثار ادبی نیاز به جوانان داریم؛ البته مقدمه این کار ایجاد شبکه نویسندگان در سراسر کشور است. البته بخش زیادی از این شبکه ایجاد شده است و ما در ادامه به‌دنبال تأسیس انجمن نویسندگان دفاع مقدس هستیم تا تکیه‌گاه نوقلمان به نویسندگان پیشکسوت باشد.

سردار بایرامی با تاکید بر اینکه بسیاری از کتاب‌های موفق دفاع مقدس را نویسندگان جوان می‌نویسند، تصریح کرد: ورود نویسندگان جوان به عرصه دفاع مقدس نشان‌دهنده جذابیت این عرصه است، اما تا تحقق فرامین رهبر انقلاب مبنی بر افزایش ۱۰۰ برابری تولیدات هنوز راه طولانی در پیش داریم که بخشی از آن مربوط به آماده‌سازی بستر است از سوی دستگاه‌های متولی است که امکان، پشتیبانی و حمایت صورت گیرد و بخش دیگر مربوط به بستر نویسندگان و نیروی انسانی است که با ارتقا نویسندگان نوقلم محقق می‌شود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به موفقیت‌های سال‌های گذشته این سازمان درباره افزایش تولیدات ادبی گفت: ما طی سال‌های گذشته و پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش ۱۰۰ برابری تولیدات، افزایش ۳۰ برابری تولیدات را نسبت گذشته داشتیم و برای افزایش ۱۰۰ برابری نیازمند یک برنامه منسجم‌تر هستیم.

کد خبر 702504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.