هنرمندانی که برای اجرای تئاتر به دل خیابان می‌زنند

این روزها سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان در حال برگزاری است؛ این جشنواره فرصتی را فراهم کرده است تا مردم ارتباط بیشتر و نزدیک‌تری با این هنر برقرار کنند و بر همین اساس اجرای برنامه‌های این جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی حال و هوای متفاوتی را در شهر ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این روزها سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان در حال برگزاری است؛ این جشنواره فرصتی را فراهم کرده است تا مردم ارتباط بیشتر و نزدیک‌تری با این هنر برقرار کنند و بر همین اساس اجرای برنامه‌های این جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی حال و هوای متفاوتی را در شهر ایجاد کرده است.

اولین ساعات برگزاری تئاتر خیابانی به گذر چهارباغ می‌رویم و برنامه رأس ساعت شروع می‌شود، هرچه که از ساعت اجرا می‌گذرد، مخاطبان بیشتری به جمعیت افزوده می‌شوند؛ کمی که به حرف‌های اطرافیان توجه می‌کنم، متوجه می‌شوم عده‌ای اولین بار است که با چنین رویدادی مواجه می‌شوند و حتی با مفهوم آن نیز ناآشنا هستند و این یعنی جای خالی چنین برنامه‌هایی میان مردم حس می‌شود.

شهاب غزالی، یکی از داوران بخش تئاتر خیابانی است که در حاشیه این برنامه در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه امسال اولین سالی است که بخش تئاتر خیابانی به جشنواره اضافه شده است، اظهار می‌کند: هنرمندان و بازیگران، نمایش و تئاتر را به دل مردم می‌آورند، از این‌رو باید نکات جدی در آن رعایت شود.

وی می‌افزاید: خیابان گذرگاه مردم است و باید این نوع تئاترها جذاب و مختصر باشد تا بتواند پیام خود را به تماشاگر منتقل کنند.

هنرمندانی که برای اجرای تئاترهای خیابانی به دل مردم می‌زنند

وقتی موسیقی و حرکت، جای خالی دیالوگ را پر کرد

این داور با بیان اینکه این جشنواره می‌تواند جرقه‌ای باشد تا در طول سال این نوع کارها ادامه پیدا کند و مردم به دیدن تئاتر در بیرون عادت کنند، خاطرنشان می‌کند: تئاتری که در خارج از سالن برگزار می‌شود، می‌تواند معضلات جامعه و مواردی از این دست را به‌طور مختصر و در زمان کوتاه به مردم منتقل کند.

غزالی با یادآوری اینکه تئاتر ذهن چوبی به صورت بی‌کلام بود، ادامه می‌دهد: کلام و دیالوگ اولین چیزی است که بازیگر با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند، اما این تئاتر کلام با موسیقی، تصویر و حرکت می‌خواست که با بیننده ارتباط برقرار کند.

وی تاکید می‌کند: این تئاتر با ساختارشکنی خود، اجرای نویی بود، از این‌رو نظرات متفاوتی بر آن وارد است.

هنرمندانی که برای اجرای تئاترهای خیابانی به دل مردم می‌زنند

تئاتر درددل نوجوانان امروزی را به گوش افراد می‌رساند

ابوالفضل صادقی، کارگردان تئاتر خیابانی ذهن چوبی نیز اظهار می‌کند: اضافه شدن بخش خیابانی به این جشنواره اتفاق خوشایندی است؛ چراکه باعث فعالیت و حضور بیشتر خانواده‌ها در فضای باز استان می‌شود و ارزش و اهمیت تئاتر خیابانی نیز برای عموم مردم روشن می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مکان‌های مناسبی برای اجرای تئاترها انتخاب شده است، چراکه مکان‌های پرتردد فضای صحنه و میدانی خوبی برای گروه‌های اجرایی و تماشاگران دارد.

کارگردان تئاتر خیابانی ذهن چوبی خاطرنشان می‌کند: اجرا در فضای باز همبستگی، اتحاد خانواده‌ها و هنرمندان را در پی دارد و موجب جذب افراد به تئاتر می‌شود.

صادقی با تاکید بر اینکه سعی دارم با تئاتر درد و دل و حرف نوجوانان و جوانان امروزی را به گوش افراد برسانم، می‌گوید: تئاتر ذهن چوبی به صورت بی‌کلام است و در عین حال که مخاطب یک نمایش بی‌کلام می‌بیند، مفهوم را درمی‌یابد.

بازیگران خیابانی بداهه گویان قوی هستند

وی با اشاره به اینکه بازیگران خیابانی بداهه گویان قوی هستند، ادامه می‌دهد: تئاتر خیابانی به معنای اجرای نمایشی است که با مخاطب ارتباط مستقیم و نزدیک دارد و با کم‌ترین لوازم بیشترین تأثیرگذاری را بر مخاطب می‌گذارد؛ زیرا متن و ایده تئاتر خیابانی دارای اعتراض است که با مشارکت و همراه مخاطب کامل می‌شود، از این‌رو تئاتر خیابانی باید جذاب و چشمگیر باشد.

کارگردان تئاتر خیابانی ذهن چوبی تصریح می‌کند: هنرمندان تئاتر خیابانی اصفهان می‌توانند با پرداختن به همه زیبایی‌های اصفهان، تاریخ، تمدن و فرهنگ این شهر به تولیدات و ایده‌های نابی دست پیدا کنند و با توجه به همان محیط و همان اتفاق نیز به ایده اجرا برسند.

صادقی با بیان خلاصه از داستان تئاتر ذهن چوبی، ادامه می‌دهد: داستان به این صورت است که پسری به اجبار و کنترل پدر و مادر خود وارد کارها و شغل‌هایی می‌شود که علاقه‌ای به آن‌ها ندارد و در همه آن مشاغل شکست می‌خورد، بنابراین از کارهایی که انجام می‌دهد، خسته می‌شود و به‌دنبال خودشناسی و دنبال علاقه خود می‌رود و در نهایت در شغل خود موفق می‌شود.

هنرمندانی که برای اجرای تئاترهای خیابانی به دل مردم می‌زنند

در ادامه یکی از بینندگان تئاتر ذهن چوبی اظهار می‌کند: عوامل این تئاتر به‌خوبی و با قدرت و تسلط کافی توانستند کار را اجرا کنند.

وی ادامه می‌دهد: آوردن این برنامه در دل شهر، اهمیت و جایگاه تئاتر را برای ما مشخص می‌کند؛ همچنین این برنامه‌ها موجب افزایش حس شادی، نشاط و همبستگی بین مردم می‌شود.

این تماشاگر تصریح می‌کند: بی‌کلام بودن تئاتر باعث شد تا مخاطب با توجه بیشتر آن را نگاه کند تا از محتوای آن مطلع شود.

به گزارش ایمنا، استقبال بسیار خوب مردم از چنین برنامه‌هایی نشان‌دهنده آن است که مردم جای خالی آن را حس کرده‌اند و نیاز است که بیش از گذشته به علایق مردم در این زمینه‌ها توجه شود، زیرا اگر مسئولان زمینه و بستر چنین برنامه‌هایی را فراهم کنند، مردم نیز با استقبال بی‌نظیر خود پاسخ آن‌ها را می‌دهند.

کد خبر 702471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.