بم میزبان آیین بین‌المللی گرامیداشت ثبت جهانی بازی چوگان می‌شود

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: آیین بین‌المللی گرامیداشت ثبت جهانی بازی چوگان در شهرستان بم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، سعید شاهرخی در نشست با رئیس فدراسیون چوگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان، رئیس نمایندگی دفتر امور خارجه در کرمان و تعدادی از مسئولان شهرستان بم، اظهار کرد: بازی چوگان آذرماه سال ۱۳۹۶ در بخش میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو با اکثریت آرا در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

وی افزود: شواهدی از این بازی در نقوش گچ‌بری دوره صفویه در مجموعه کاروانسرای گنجعلیخان کرمان قابل رؤیت است که نشان می‌دهد استان کرمان هم در این زمینه دارای سابقه تاریخی ارزشمندی است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان تصریح کرد: آئین گرامیداشت ثبت جهانی بازی چوگان با برپایی نمایشگاه عکس، رونمایی از آثار هنری و هنرهای سنتی با موضوع چوگان، شاهنامه‌خوانی، اجرای موسیقی آئینی و… همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیرامون تاریخ برگزاری مراسم در دفتر ثبت آثار وزارت‌فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: این مراسم در تقویم رویدادهای استان کرمان ثبت و هر ساله همزمان با ثبت جهانی بازی چوگان، برگزار می‌شود تا بتوانیم علاقمندان را به سوی استان کرمان جذب کنیم.

کرمان از خاستگاه‌های چوگان در ایران است

اصغر ناظری رئیس فدراسیون چوگان نیز با اشاره به وجود مستنداتی پیرامون سابقه تاریخی چوگان در کرمان، افزود: کرمان به عنوان یکی از خاستگاه‌های بازی چوگان در ایران دارای جایگاه تاریخی و قابل اعتنایی است.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌کرد میلیون دلاری کشور آذربایجان در سال ۱۳۹۲ برای ثبت بازی چوگان از سوی این کشور، اظهار کرد: متأسفانه این بازی در همان سال به نام آذربایجان ثبت جهانی شد که نگرانی عده زیادی از مردم و مسئولان ایرانی را به دنبال داشت.

رئیس فدراسیون چوگان ادامه داد: بعد از این اتفاق، کارگروهی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، ورزش، ارشاد و فدراسیون چوگان تشکیل و با سعی و تلاش بسیار، در سال ۱۳۹۶ این بازی با عنوان «چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی و روایتگری» به نام ایران ثبت جهانی شد.

وی با اشاره به اینکه دست‌اندرکاران با این اقدام، یک فرهنگ را به ثبت جهانی رساندند، بیان کرد: با توجه به ثبت جهانی این بازی، باید هر چهار سال یک‌بار گزارشی از آن به یونسکو ارسال شود که در تلاشیم امسال در کرمان به بهترین شکل برگزار کنیم تا گزارش شایسته‌ای بفرستیم.

کد خبر 702292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.