اینجا خیابان هاتف؛ بقعه فراموش‌شده جعفریه

بقعه امام‌زاده جعفر از جمله تک‌بناهای برج‌مانندی است که از قرن هشتم هجری و دوران حکمرانی ایلخانان مسلمان مغول در اصفهان به یادگار مانده است و شخصیت های متعددی در آن مدفون شده‌اند، اما نامی از این بنای تاریخی مطرح نیست و گرد فراموشی بر سر و روی آن پاشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به خیابان هاتف سری می‌زنیم و سراغی از بقعه جعفریه می‌گیریم، جز چند شخص محلی، کسی سراغی از جزئیات این امام‌زاده ندارد و عده‌ای هم آن را به اسم امام‌زاده اسماعیل که روبه‌روی آن قرار دارد، می‌شناسند، در حالی که امام‌زاده جعفر که با نام بقعه جعفریه هم خوانده می‌شود، بنایی به جامانده از دوره حکومت ایلخانان مغول در ایران است که امروزه در حاشیه غربی خیابان هاتف مقابل ورودی بازارچه امام‌زاده اسماعیل و در محله قدیمی خوشینان است و در شمار بناهای زیبای آغاز سده هشتم هجری قرار دارد و در تاریخ ۱۳۱۲/۰۵/۰۹ به شماره ثبت ۱۹۸ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

این بقعه دارای تزئینات کاشی‌کاری بوده که تزئینات کاشی آن به خط ساده کوفی برجسته و معرق در زمینه‌ای فیروزه‌ای و عبارت بسم‌الله الرحمن الرحیم شامل آیات ۱۶۴ تا ۱۶۷ سوره مبارکه آل عمران بر آن نوشته شده است، کتیبه دوم گنبد به خط سفید معرق بر زمینه لاجوردی شامل آیةالکرسی و در قسمت آخر کتیبه، سال ساخت گنبد به تاریخ ۷۵۲ هجری قمری نوشته شده است.

بقعه جعفریه، بنای تاریخی فراموش شده شهر

طرح توسعه امام‌زاده جعفر و مرتضی به تصویب سازمان اوقاف کشور رسیده است

حجت‌الاسلام اصغر توسلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان درباره طرح توسعه این امام‌زاده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح توسعه امام‌زاده جعفر و مرتضی در خیابان هاتف در سازمان اوقاف کشور به تصویب رسیده است که برای آن مساحتی را در نظر و آن را مصوب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه املاکی که در این طرح وجود دارد باید به‌صورت فریز شده اعلام شود، می‌افزاید: طبق طرحی که وجود دارد، درصدد بودیم که کل خانه‌های اطراف امام‌زاده خریداری شود تا این موضوع را به‌صورت کلی حل و فصل کنیم، اما تنها خریداری یک منزل به‌صورت قطعی انجام شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان خاطرنشان می‌کند: چون می‌خواهیم هزینه‌ها را کاهش دهیم، باید منازل دیگر هم تعیین تکلیف شوند تا بتوانیم طرح تخریب و ساخت‌وساز آن‌ها را اجرا کنیم، در این راستا اگر در مورد مباحث میراث فرهنگی آن مجوز لازم را صادر شود، سریع اقدام خواهیم کرد.

بقعه جعفریه، بنای تاریخی فراموش شده شهر

توسلی تصریح می‌کند: ورودی امام‌زاده جزو میراث فرهنگی است و اقدامات لازم باید از سمت میراث انجام شود، در این مسیر ما آمادگی پرداخت هزینه آن را داریم.

وی با اشاره به موضوع رونق گردشگری در امام‌زاده جعفر نیز خاطرنشان می‌کند: در جلسه‌ای که با تورها داشتیم از آن‌ها خواستیم در برنامه‌هایی که برای گردشگران خارجی دارند، نام اماکن مذهبی را هم بیاورند و ما آمادگی داریم و اغلب تورها این کارها رو پیگیری می‌کنند.

چرا باید از بودجه‌های دولتی محروم بمانیم؟

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان بیان می‌کند: بنا بوده که مرمت این محل توسط میراث فرهنگی انجام شود که هنوز اتفاق نیفتاده و سوالی که مطرح است این است که چرا ما باید از بودجه‌های دولتی محروم بمانیم؟

توسلی همچنین درباره فروش قبور نزدیک بنای تاریخی امام‌زاده جعفر می‌گوید: از قبل این اتفاق رخ داده است و در آینده شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

بقعه جعفریه، بنای تاریخی فراموش شده شهر

هزینه مرمت اماکن ثبت میراث توسط مالک تأمین شود

زمانی که به محوطه این امام‌زاده پا می‌گذاریم، با صحنه‌هایی ناخوشایند و در تناقض با مکانی تاریخی مواجه می‌شویم؛ دیوارهای ریخته، خانه‌های مخروبه اطراف امام‌زاده و قبوری که در محوطه جا خوش کرده‌اند؛ نشان‌دهنده هرجایی است جز مکانی مربوط به دوره ایلخانی.

همچنین امیرحسین اسماعیلی‌پور، معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف اصفهان در این باره اظهار می‌کند: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی باید هزینه مرمت اماکنی که ثبت اداره میراث‌فرهنگی شدند، توسط مالک تأمین شود و تعمیر و مرمت امام‌زاده جعفر و مرتضی توسط اداره اوقاف صورت پذیرفته است.

وی می‌افزاید: هرچند که از سمت میراث فرهنگی بسته به توان آن‌ها کمک‌هایی به بقعه‌هایی که میراثی بوده است شده، اما در حد مرمت نبوده است.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف اصفهان می‌گوید: هفدهم خرداد سال جاری از طرف سیدمهدی موسوی، معاون میراث در مورد امام‌زاده جعفر مرتضی و دو ساختمان آن نامه‌ای به ما نوشت و ۱۴ نکته در آن اعلام کرده بود که باید این نکات طبق ضوابط مرمت شوند.

بقعه جعفریه، بنای تاریخی فراموش شده شهر

تا زمان مرمت بنا برنامه‌ای برای نصب تابلو نداریم

اسماعیلی‌پور ادامه می‌دهد: ما بر اساس ضوابطی که اداره کل میراث فرهنگی اعلام کرده بود، یک آگهی استعلام نوشتیم و قید کردیم که بناها باید رتبه‌بندی میراثی داشته باشند، در ادامه سه‌نفر شرکت کردند و ضمانت‌نامه ارائه دادند و در نهایت پیمانکاری که کم‌ترین مبلغ را اعلام کرده بود، انتخاب و قرارداد وی در سیستم ثبت و تأمین اعتبار شد که هزینه آن از محل درآمد بقعه تأمین شده است.

وی درباره نصب تابلو برای این امام‌زاده ادامه می‌دهد: نصب تابلو طی مراحل سخت و قانونی توسط شهرداری صورت می‌پذیرد و تا زمانی که مرمت این بنا صورت نگیرد، برنامه‌ای برای نصب تابلو در این مکان نداریم و در صورت انجام، پیگیری آن باید توسط هیئت امنا انجام شود.

بقعه جعفریه، بنای تاریخی فراموش شده شهر

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف اصفهان در مورد ملک مجاور این بنا که خریداری و تخریب شده است، تاکید می‌کند: باید طرح آن توسط سازمان اوقاف مصوب شود، در این راستا هیئت امنای امام‌زاده درخواستی مبنی بر تبدیل این مکان به سالن اجتماعات دوطبقه داشت که از سمت ما تأیید شد و به آن‌ها ابلاغ کردیم تا طرح را تهیه کنند و بعد از بررسی طرح توسط ما، طرح باید برای سازمان اوقاف فرستاده شود و بعد از تأیید سازمان، مرحله به مرحله طبق مبلغی که موجود است آگهی کنیم و پیمانکار برای انجام آن قرار می‌دهیم، اما تا پایان سال جاری، صرفاً بحث کاری و عمرانی ما همان قراردادی است که به‌تازگی امضا شده است.

بقعه جعفریه، بنای تاریخی فراموش شده شهر

به گزارش ایمنا، بناهای تاریخی مانند بقعه جعفریه، سندی بر تأیید اصالت تاریخ دیرینه این مرزوبوم به‌خصوص شهر اصفهان است، اما برخی بی‌مهری‌ها باعث شده است که چنین اماکنی به مرور از حافظه تاریخی مردم و شهر پاک شود و جز خاطره‌ای از آن، چیز دیگری باقی نماند؛ در این راستا نیاز است که نهادهای متولی و مربوط به این حوزه جدی‌تر از قبل پای کار بیایند تا خط به خط این کتاب تاریخی، پررنگ‌تر از قبل در اذهان مردم باقی بماند.

کد خبر 702154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.