شگفتی‌های مدبرانه در سخنان سید مقاومت‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه شانزدهم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه وطن امروز با عبور کردن تعداد شهدای جنگ غزه از مرز ۱۰ هزار نفر، عکس صفحه اصلی خود را به نام این شهدا اختصاص داد و با تیتر «جنایت بدون وقفه» نوشت: حملات هوایی ارتش رژیم اسرائیل به نوار غزه در بامداد سی‌ویکمین روز از طوفان‌الاقصی هم ادامه یافت که بر اثر آن صدها نفر شهید و زخمی شدند. ارتش اشغالگر روز گذشته به رغم ادعای محاصره کامل شمال غزه، از آتش‌بس محدود در این منطقه خبر داد. ارتش رژیم اسرائیل با تشدید حملات خود از سمت غرب و ساحل شهر غزه قصد دارد به این منطقه نفوذ کند، به همین دلیل بیشترین بمباران‌ها در این منطقه متمرکز بوده است. وزارت بهداشت فلسطین دیروز اعلام کرد: جنگنده‌های اسرائیل تنها بیمارستان روان‌پزشکی و چشم‌پزشکی نوار غزه را بمباران کردند. از سوی دیگر یک منبع پزشکی اعلام کرد ۸ آواره در بمباران بیمارستان کودکان النصر و شهید رنتیسی در شهر غزه به شهادت رسیدند. آن روا (نهاد سازمان ملل در رسیدگی به امور آوارگان فلسطینی) نیز اعلام کرد: ۵۰ مدرسه وابسته به این نهاد بمباران شده و بیش از ۸۰ کارمند هم کشته شده‌اند.

شگفتی‌های مدبرانه در سخنان سید مقاومت‌

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کشتار خبرنگاران؛ سناریوی اسرائیلی برای سانسور نسل‌کشی‌» به کشتار خبرنگاران و بمباران دفتر خبرگزاری‌های مستقر در غزه پرداخت و نوشت: آمارها نشان می‌دهد در ۳۱ روزی که از جنگ غزه می‌گذرد، ۴۷ خبرنگار حاضر در غزه، حین انجام وظیفه حرفه‌ای خود در بمباران‌ها و حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی برای مجبور کردن خبرنگاران به خروج از غزه و قطع پوشش رسانه‌ای از این جنگ، خانواده این افراد را نیز هدف قرار است. در طول یک ماه گذشته خانواده تعداد زیادی از خبرنگارانی که در این باریکه زندگی می‌کنند، هدف حملات قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند. این خبرگزاری در ادامه نوشت تاکنون دفتر خبرگزاری العالم، خبرگزاری فرانسه، مقر گروه رسانه‌ای فلسطین در برج الغفری و شماری از دیگر رسانه‌ها در نوار غزه بمباران شده و مجوز فعالیت خبرگزاری الجزیره نیز در فلسطین اشغالی توسط رژیم صهیونیستی ابطال شده است.

روزنامه ایران همچنین با استفاده از تیتر «آمریکا شریک جرم جنایات صهیونیست‌ها» به دیدار روز گذشته رهبر معظم انقلاب با «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق در تهران پرداخت.

شگفتی‌های مدبرانه در سخنان سید مقاومت‌

روزنامه کیهان در یادداشت روز خود به قلم سعدالله زارعی به بررسی سخنرانی روز جمعه سیدحسن نصرالله پرداخت و تیتر «‌شگفتی‌های مدبرانه در سخنان سید مقاومت‌» را برگزید و نوشت: بعضی با عدم توجه به وضع ویران رژیم صهیونیستی که آن را به اقدامات دیوانه‌وار واداشته است، تصور می‌کردند سید با موضع‌گیری خود، تحولی فوری در جغرافیای تهاجم اسرائیل غاصب علیه ساکنان غزه پدید می‌آورد در حالی که سید تحول عظیمی در اصل مفهوم و علل و نتایج این جنگ پدید آورد و افق را برای تبدیل این ویرانی‌ها به پیروزی بزرگ مقاومت غزه ترسیم نمود. کمااینکه مواضع سیدحسن نصرالله در جنگ ۳۳ روزه تغییری در میدان جنگ ایجاد نمی‌کرد اما در تبدیل آن جنگ ویرانگر به «پیروزی ماندگار» امت اسلام و «نقطه عطف» در شکست‌های پیاپی رژیم غاصب و آمریکا، فوق‌العاده مؤثر بود. در واقع مهارت عجیب سید تبدیل معرکه درگیری به «میدان فتح‌های پیاپی» است.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری با تیتر «رژیم صهیونیستی برای مقابله با جوانان فلسطینی به استخدام گسترده مزدور با حقوق بالا متوسل شد» نوشت: روزنامه الموندو اسپانیا در گزارشی اعلام کرده است که ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه از برخی نیروهای مزدور وابسته به شرکت‌های نظامی خصوصی در اروپا استفاده می‌کند. «پدرو دیاز فلورس کورالس»، نظامی سابق ارتش اسپانیا از جمله کسانی است که از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به خدمت گرفته شده است و علت حضورش را حقوق و مزایای مالی بسیار زیاد عنوان کرده است. الموندو در ادامه این گزارش به حضور مزدورانی از کشورهای مختلف غیر از اسپانیا، از جمله فرانسه، آلمان، آلبانی و حتی مارینزهای آمریکایی که سابقه جنگ در عراق، افغانستان، مالی و کوزوو را داشته‌اند اشاره کرده و آن گونه که مشخص است اشغالگران در حال تشکیل لشکری از مزدوران برای جنگ علیه غزه هستند.

شگفتی‌های مدبرانه در سخنان سید مقاومت‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «فایننشال‌تایمز: اقتصاد اسرائیل فلج شد» با اشاره به شوک جنگ غزه به اقتصاد ۴۸۸ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی به روایت معتبرترین روزنامه اقتصادی جهان نوشت: روزنامه اقتصادی پرنفوذ فایننشال‌تایمز در تحلیلی نوشت: اقتصاد اسرائیل به دلیل جنگ با رکودی مواجه است که یادآور وضعیت همه‌گیری کرونا است. صدها شرکت اسرائیلی در معرض ورشکستگی قرار دارند و دولت حمایتی را که وعده داده بود ارائه نکرده است. انجمن تولیدکنندگان اسرائیل می‌گویند دولت مردمش را رها کرده است، شرکت‌های تولیدی غرامت نگرفته‌اند و با شوک مالی مواجه شده‌اند. جنگ غزه شوک بزرگی به اقتصاد ۴۸۸ میلیارد دلاری اسرائیل وارد کرده است.

جوان همچنین در مطلب دیگری با عنوان «خریدهای امریکایی عبدالحمید به مقصد نرسید!» نوشت: روز گذشته خبر رسید که ۲۲ دستگاه ارتباطی و استارلینک آژانس امنیت ملی آمریکا با ردیابی نیروهای امنیتی ایران در داخل کشور ضبط شده است. آنچه مورد توجه است، خریدار و در واقع مقصد این محموله در ایران است که خبر را از آنچه که هست، قابل تأمل‌تر می‌کند. مطابق آنچه منابع آگاه اعلام کرده‌اند، مقصد اصلی دو محموله از ۲۲ دستگاه تجهیزات ارتباطی و استارلینک ارسالی «N. S. A»، اختصاصی دفتر عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت مسجد مکی در خیابان خیام زاهدان بوده است.

شگفتی‌های مدبرانه در سخنان سید مقاومت‌

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود با تیتر «ما ایرانیان و مسئله فلسطین» به قلم کوروش احمدی، دیپلمات سابق نوشت طی یک ماهی که از شروع نبردی دیگر در رویارویی ۷۵ ساله فلسطین و اسرائیل می‌گذرد، شاهد بحث‌های گسترده‌ای بین دولت‌ها، نهادهای غیردولتی و نیز مردم در همه جوامع، از جمله ایران، در این مورد بوده‌ایم. بحث در ایران در حد بحثی ساده راجع به نبرد جاری محدود نمانده و ابعاد گسترده‌تری در ارتباط با تحولات داخلی در ایران و رابطه بین مردم و حکومت نیز یافته است. به این دلیل، با طیفی از موضع گیری‌های متضاد از همه نوع از راست راست تا چپ چپ بین ایرانیان مواجه هستیم که در کشورهای اسلامی بی نظیر است. بی تفاوتی مشهودترین واکنش اکثر ایرانیان به این بحران است. این بی تفاوتی قابل درک است، اما قابل دفاع نیست. قابل درک است چراکه از مردمی که مطالباتشان بی جواب می‌ماند، مشکل می‌توان انتظار توجه به دغدغه‌های حکومت را داشت. اما قابل دفاع نیست چراکه مسئله فلسطین در درجه اول برای چیستی و کیستی تک تک ما و آینده سیاست‌ورزی و نقش قانون و اخلاق در سیاست داخلی ما مهم است. برای بحث در این مورد مانند هر مورد دیگر سه مبنا و معیار قابل تصور است: عقلانیت، اخلاقیت و قانونیت. این مبانی و معیارها ایجاب می‌کنند که صرف نظر از مسائل داخلی و رابطه ایران با فلسطینی‌ها، هر ایرانی حداقل در فردیت خود نسبت به مردم فلسطین احساس همدردی داشته باشد.

شگفتی‌های مدبرانه در سخنان سید مقاومت‌

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با اشاره به ابعاد گسترده رانت اطلاعات در بازار، با تیتر «بورس چگونه نابود شد؟» نوشت: شواهد و بررسی‌ها حاکی از آن است که بورس تهران، با کارکردهای اولیه و کلیدی یک بازار سرمایه کارا فاصله گرفته است. اصولاً بورس باید بازار کارایی باشد که در آن اطلاعات برای همه بازیگران، قابل دسترس و شفاف باشد تا یک بازار رقابتی را شکل دهد؛ اما به‌کارگیری سیاست‌های نادرست باعث شده است که بورس تبدیل به «نابورس» شود. از دلایل مهم تبدیل شدن بورس تهران به پدیده‌ای متفاوت و ناکارا، وجود رانت‌های اطلاعاتی گسترده در این بازار است. در سال جاری دو رویداد، ناکارایی بورس تهران را عیان کرده است. نخست ریزش شاخص کل در هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ بود که مدت‌ها بعد افشای نامه نرخ خوراک، دلیل افت شاخص در نیمه اردیبهشت را مشخص کرد. رویداد دوم مشاهده تمایلات صعودی در پایان ساعات معاملاتی روز چهارشنبه ۱۰ آبان است. در رویداد دوم نیز پس از دو روز معاملاتی مشخص شد که ریشه این تمایلات افزایشی، مجدداً در یک نامه افشا نشده از قیمت‌گذاری نرخ خوراک بوده است. این دو موضوع تأیید می‌کند که دلیل اصلی این تغییر روندها، وجود رانت اطلاعاتی برای عده‌ای محدود بوده است.

شگفتی‌های مدبرانه در سخنان سید مقاومت‌

کد خبر 702127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.