کاشان سرزمین ریشه‌های فرهنگی هنری ایران‌زمین است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: کاشان سرزمین ریشه‌ها و اصالت فرهنگی هنری ایران‌زمین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم جلالی دهکردی عصر امروز دوشنبه -۱۵ مهرماه- در آئین پاسداشت ثبت جهانی کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی ضمن انتقال پیام تبریک وزیر میراث فرهنگی، این روز را روز بزرگی دانست و اظهار کرد: ثبت جهانی کاشان به عنوان شهر نساجی سنتی بیانگر توجه ایرانی به اصالت، ریشه، تار ایمان و پود غیرت در دستگاه عاطفه است.

وی صنایع دستی را نشانگر پیوند، اتحاد، جان مایه هستی و برخاسته از عاطفه مادرانه دانست و افزود: افتخار انتخاب و ثبت شهر تاریخی کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی را ثمره هوش تاریخی جغرافیای فرهنگ کاشان والاس هنرمندان و خانواده‌های آنها بویژه مادران و زنان این سرزمین در قالب خانه و خانواده است.

به گفته وی چراغ هنر صنایع دستی و نساجی سنتی کاشان سال‌ها توسط مادران و زنان این سرزمین روشن و زنده نگه داشته شده است.

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه نساجی سنتی عبارتی قدیمی و متعلق به گذشته نیست بلکه روشی برای ماندگاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی تأمین دیپلماسی سیاسی ما است.

جلالی با بیان اینکه تجربه زندگی امروزی به ما می‌آموزد که از بافته‌های بومی و محلی برای اقتدار جهانی و هم‌پوشانی ساحت بومی و ملی و جشن جهانی استفاده شود اظهار داشت: ملت و خانواده بزرگ ایران دربردارنده موقعیت‌های فوق العاده، جهانی شدن و دادن رنگ و بویی دیگر با این هویت به تقابل و تعامل جهانی و ایجاد دیپلماسی فرهنگی متفاوت است.

وی تصریح کرد: کاشان که از قدیم الایام تا کنون در جهان با شاخصه‌های گل و گلاب، معماری، کاشی هفت رنگ و سفال زیبا در آوازه بوده است امروز با نشان (برند) شهر جهانی نساجی سنتی مسئولیت سنگین‌تری در روایتگری متفاوت نساحی سنتی دارد تا به ادبیات توسعه نزدیک شود و تمامی آداب، مناسک، آئین‌های میراث ملموس وناملموس را به جهان منتقل کند همانطور که معماری و آئینه کاری را از طریق بناها، عزاداری را در تکایا، موسیقی را با سرپنجه زیبای موسیقدانان و غذاهای اصیل را به جهان شناساند.

به گفته وی رنگ‌ها و تار و پود مردم خطه کاشان جهانی شده است و جهان باید به اقتدار این مردم افتخار کند و البته این افتخار را باید با معیشت عزت آفرین نزدیک کرد و اولویت اول مسئولان قرار بگیرد.

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تلاش از تمامی افرادی که در تکمیل ثبت پرونده کاشان شهر نساجی سنتی از شهرستان، استان و تهران به ویژه کارشناسان و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی تاکید کرد: کار ثبت به تنهایی مفید نیست و نباید به پرونده در کتابخانه و لوح در ویترین اکتفا کرد بلکه باید این افتخار را اولویتی برای همه ارکان از نوزاد متولد شده امروز تا سالمند دارای کوه تجربه کاشان در توازن این مسئولیت و افتخار سهیم کرد.

لوح ثبت جهانی کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی توسط مریم جلالی دهکردی به فرماندار ویژه کاشان به‌عنوان دبیر شهر جهانی کاشان تقدیم و از تمبر یادبود پاسداشت ثبت جهانی کاشان نیز رونمایی و همچنین از فرهیختگان و هنرمندان جوان این عرصه نیز تقدیر و تجلیل شد.

کد خبر 702075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.