ممنوعیت تردد خودروهای بنزینی و دیزلی در استکهلم و پاریس

استکهلم، پایتخت سوئد، از ممنوعیت مطلق تردد خودروهای بنزینی و دیزلی در منطقه تجاری مرکز شهر خود تا سال ۲۰۲۵ خبر داد. شهردار پاریس نیز در نظر دارد تا قبل از المپیک سال آینده تردد همه خودروهای دیزلی و تا سال ۲۰۳۰ خودروهای بنزینی را ممنوع کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گذار سبز استکهلم به سرعت در حال انجام است و در حال حاضر بیشتر توسط صنایع شهر به سمت جلو هدایت می‌شود. برای مثال تاکسی استکهلم به‌عنوان یکی از اپراتورهای اصلی تاکسیرانی شهر به‌سرعت در حال گذار به وسایل‌نقلیه بدون آلایندگی است و در حال حاضر خودروهای بدون آلایندگی ۳۰ درصد از ناوگان آن را تشکیل می‌دهد که تقریباً هفت برابر بیشتر از سال گذشته است.

در همین راستا مقامات شهری استکهلم نیز از ممنوعیت تردد خودروهای بنزینی و دیزلی در یکی از مناطق تجاری مرکز شهر در سال ۲۰۲۵ خبر دادند که اولین مورد برای یک پایتخت اروپایی خواهد بود. بسیاری از پایتخت‌های اروپایی پیش از این محدودیت‌هایی برای تردد خودروهای بنزینی و دیزلی تعیین کرده‌اند، اما ممنوعیت کامل تردد برای اولین بار است که در استکهلم اعمال می‌شود. این ممنوعیت به‌منظور جلوگیری از آلودگی، کاهش سروصدا و تشویق استفاده از وسایل‌نقلیه الکتریکی در یک منطقه ۲۰ بلوکی متشکل از مغازه‌ها، گذرگاه‌های عابر پیاده و چند خانه اعمال خواهد شد.

مقامات شهری دلیل این ممنوعیت را حذف گازهای مضر اگزوز خودروهای بنزینی و دیزلی از سطح شهر معرفی و اظهار کردند به همین دلیل بلندپروازانه‌ترین نوع از منطقه کم‌انتشار تا امروز را برای پیاده‌سازی انتخاب کرده‌اند. ایده ایجاد یک منطقه زیست‌محیطی است که در آن تنها تردد وسایل‌نقلیه الکتریکی مجاز خواهد بود و استثناهایی برای عبور وسایل‌نقلیه اضطراری و حمل‌ونقل برای معلولان وجود خواهد داشت.

شورای شهر استکهلم به این ترتیب در ارائه بودجه سال ۲۰۲۴ از طرح منطقه هدف درست در شمال شهر قدیمی رونمایی کرد. در این میان نگرانی‌های مبنی بر وارد آمدن آسیب به مشاغل و صنعت هتل‌داری به واسطه اجرای این طرح مطرح شده است که شورا در حال بررسی آن‌ها است. انتظار می‌رود رأی‌گیری رسمی در این زمینه روز بیست‌وسوم نوامبر انجام گیرد.

ممنوعیت تردد خودروهای بنزینی و دیزلی در استکهلم و پاریس

گذار سبز پایتخت‌های اروپایی

دیگر پایتخت‌های اروپایی نیز در حال جست‌وجوی راهکارهایی برای تسریع گذار سبز خود هستند. آمستردام، پایتخت هلند، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تمام وسایل حمل‌ونقل شهری از جمله خودروهای شهر بدون آلایندگی باشد.

شهردار پاریس در نظر دارد تا قبل از المپیک سال آینده همه خودروهای دیزلی و تا سال ۲۰۳۰ خودروهای بنزینی را ممنوع کند، هرچند در حال حاضر این اقدام با مقاومت روبه‌رو شده است. در حال حاضر تردد هرگونه خودروی دیزلی که قبل از سال ۲۰۰۶ ساخته شده و خودروهای بنزینی ساخته شده قبل از سال ۱۹۹۷ در پاریس و ۷۷ شهر اطراف آن به مدت ۱۲ ساعت در طول روزهای هفته ممنوع است. این ممنوعیت در سال ۲۰۲۵ برای خودروهای دیزلی ساخته شده قبل از سال ۲۰۱۱ و خودروهای بنزینی قبل از سال ۲۰۰۶ گسترش خواهد یافت.

کد خبر 702038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.