استراتژی برد-برد حزب‌الله در جنگ اسرائیل

وبگاه خبری شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد که حزب‌الله نیازی نیست برای مشغول نگه‌داشتن رژیم صهیونیستی در دو جبهه‌ جنگ از مرز فعلی تنش عبور کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، وبگاه خبری شبکه الجزیره در تحلیلی به نیاز نداشتن به افزایش تنش از سوی حزب‌الله لبنان پرداخته است، زیرا رژیم اسرائیل در وضعیت نامطلوبی قرار دارد که برای رهایی از آن خواهان مداخله آمریکا است.

استراتژی برد-برد حزب الله در جنگ اسرائیل

به گفته الجزیره، در درگیری‌های گذشته اکثر اسرائیلی‌ها از زیر سوال بردن حاکمان خود اجتناب می‌کردند، اما اکنون بسیاری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، را مسئول عملیات طوفان‌الاقصی هفتم اکتبر می‌دانند. او نیز برای فرار از مسئولیت، قاطعانه پاسخ داده است که «اکنون زمان جنگ است.» شاید منظور او جبهه جنوبی در نوار غزه باشد که نیروهای رژیم اشغالگر قدس از چند جهت همزمان در آن پیشروی می‌کند اما ادامه ناسازگاری او با فشارهای بین‌المللی ممکن است منجر به گشایش جبهه دیگری در شمال شود.

در تحلیل الجزیره آماده است که حزب الله لبنان تنها نهاد نظامی غیردولتی است که به اندازه یک ارتش ملی قدرتمند است. شاخه نظامی این حزب سیاسی همچنین در سال ۲۰۰۰ میلادی، اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی و پایان اشغال مناطق جنوبی لبنان کرد. رژیم اسرائیل حاضر به پذیرفتن شکست خود در این اشغال ۱۵ ساله نیست، اما اعتراف می‌کنند که حزب‌الله لبنان عامل اصلی تصمیم عقب‌نشینی آنها بوده است. در سال ۲۰۰۶، در جنگ یک ماهه با رژیم صهیونیستی، حزب الله با حمله به ناو اسرائیلی هانیت با موشک ضدکشتی چینی C-701، که در آن زمان یکی از سه کشتی مدرن و توانا بود، درجاتی از پیچیدگی و توانایی بی‌سابقه و غیرمنتظره خود را به نمایش گذاشت.

دبیرکل حزب‌الله، سیدحسن نصرالله، مدعی است که ۱۰۰ هزار رزمنده فعال تحت فرماندهی این گروه قرار دارد، اما برخی تحلیلگران معتقدند این عدد نزدیک به ۶۰ هزار است. با این حال قدرت حزب‌الله در تعداد نیروهای آن نیست بلکه در سازمان‌دهی، انضباط و اراده تزلزل‌ناپذیر آن است.

به گفته الجزیره، حزب‌الله همچنین دارای زرادخانه‌ای از تسلیحات است که مناسب تاکتیک‌های پیاده‌نظام سبک به هدایت تیم‌های کوچک نفوذ است که در نبرد با رژیم اشغالگر تجربه بیشتری کسب کرده‌اند. حزب‌الله به دلیل برتری دشمن در نیروی هوایی و زرهی، گردان‌های زرهی و هوایی ندارد، اما دارای طیف وسیعی از موشک‌ها و راکت‌های قوی‌تر، سنگین‌تر و با برد بیشتر از تسلیحات حماس است، همچنین توپخانه‌های میدانی توانمندی دارد.

الجزیره در ادامه نوشته است که فداکاری و عزم راسخ رزمندگان حزب‌الله در مقاومت در برابر حملات رژیم صهیونیستی در بیروت در سال ۲۰۰۶ باعث شد که اسرائیل «دکترین ضاحیه» یعنی تخریب کامل هوایی را که اکنون هر روز در غزه شاهد آن هستیم، تدوین کند.

نام این دکترین برگرفته از محله‌ای در بیروت بود که اولین بار به این سرنوشت دچار شد. گادی آیزنکوت، ژنرال رژیم صهیونیستی، آن را به عنوان طرحی برای آسیب رساندن به غیرنظامیان به عنوان تنها راه متوقف کردن مبارزان، با استفاده از زور نامتناسب علیه هر ساختار غیرنظامی معرفی کرد، اما این استراتژی در متوقف کردن حزب‌الله شکست خورد.

گزارش الجزیره همچنین به احترام رژیم صهیونیستی به قدرت حزب‌الله اشاره کرده است که آنها را به افزایش حضور نظامی گردان خود در بلندی‌های جولان اشغالی به حدود ۱۰۰ هزار نفر واداشته است. آن‌ها حزب‌الله را خوب می‌شناسند و می‌دانند که برخلاف حماس، حزب‌الله لبنان قادر به پیشروی و حفظ مناطق به دست آورده است.

نویسنده تحلیل الجزیره معتقد است که به همین دلیل حزب‌الله لازم نیست فراتر از خط آبی، که توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان ترسیم شده است، برود. در واقع حزب الله از نظر نظامی «یک ارتش در انتظار» است که اسرائیل را وادار به انتقال منابع به شمال برای جلوگیری و مقابله با تهدیدهای احتمالی می‌کند زیرا هر لحظه ممکن است یک حمله غیرمنتظره انجام شود که عواقب سیاسی و نظامی فاجعه‌ای برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت. به نظر می‌رسد وضعیت کنونی و اکثر تحولات احتمالی به نفع حزب‌الله است. تنها کافی است رد و بدل آتش سطح پایین فعلی را حفظ کند تا منابع نظامی قابل توجه اسرائیل را مسدود نگه دارد.

به گفته الجزیره، حزب‌الله می‌تواند با انجام یک سری حملات موشکی نسبتاً محدود علیه رژیم اسرائیل بدون خطر قابل‌توجهی به ادامه بمباران غزه توسط رژیم پاسخ دهد، همچنین حملات موشکی هماهنگ علیه اهدافی که حماس می‌تواند به آن‌ها برسد، مثلاً در تل‌آویو، می‌تواند سیستم دفاعی گنبد آهنین را تحت فشار زیادی قرار دهد. حفظ این سطح از تنش، محبوبیت حزب‌الله را در جهان عرب و اسلام افزایش می‌دهد.

گزارش اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که تمامی این محاسبات تنها در صورتی معتبر هستند که رویدادهای میدان از منطق پیروی کنند. اما رفتارِ منطقی شکننده است و در موقعیت‌هایی که ترس، ناامیدی، نفرت یا سایر احساسات قوی جمعی بر آن حاکم است، استفاده محدودی دارد و یک جرقه کوچک غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند آتش بزرگی را مشتعل کند که هیچ‌یک از طرفین قادر به مهار کردن آن نخواهند بود.

استراتژی برد-برد حزب الله در جنگ اسرائیل

کد خبر 702026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.