رومانی نخستین بهره‌بردار انرژی بادی‌ساحلی دریای سیاه

رومانی قصد دارد به اولین کشور همسایه دریای سیاه تبدیل شود که بهره‌برداری از انژی بادی‌ساحلی را آغاز می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تلاش رومانی برای برداشت انرژی بادی با ارائه پیش‌نویس قانونی از سوی تنظیم‌کننده بازار انرژی این کشور (ANRE) به پارلمان رومانی آغاز شده است. این قانون به دنبال تعریف چارچوب نظارتی برای توسعه مناسب سرمایه‌گذاری مزارع بادی در آب‌های این کشور است.

بر اساس لایحه‌ای که در ماه اکتبر توسط وزارت نیروی رومانی تهیه شد، این کشور تا ژوئن ۲۰۲۵ در مورد محیط‌های دریایی که در اختیار سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به توسعه نیروگاه‌های بادی تحت قراردادهای امتیازی ۳۰ ساله قرار می‌گیرد، تصمیم خواهد گرفت که انتظار می‌رود اولین قراردادهای امتیاز تا پایان سال ۲۰۲۵ امضا شود.

در این سند آمده است که دولت می‌تواند برای نیروگاه‌های بادی فراساحلی با ظرفیت حداکثر سه گیگاوات در طول دوره توسعه و بهره‌برداری، کمک‌هزینه ارائه کند.

اولین پروژه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر در دریای سیاه و اژه

به نظر می‌رسد پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد طرح‌هایی در یونان و رومانی برای آغاز مطالعه و تعیین حدود مناطق دریایی برای ایجاد این تأسیسات، مزارع بادی فراساحلی در اروپای جنوب شرقی شروع به ظهور کنند.

این به آن معنا است که دریای سیاه و دریای اژه می‌توانند میزبان اولین توربین‌های بادی خود در سال‌های آینده باشند؛ اقدامی که در شمال اروپا به‌طور فزاینده‌ای متداول شده است، اما هنوز به سایر بخش‌های این قاره وارد نشده است.

رومانی نخستین بهره‌بردار انرژی بادی‌ساحلی دریای سیاه

یونان ۵ منطقه مزرعه بادی فراساحلی را معرفی خواهد کرد

اکتبر گذشته نقطه عطفی برای یونان بود، زمانی که برای اولین بار در تاریخ، این کشور به‌طور کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرد، البته فقط برای پنج ساعت؛ با این حال، آنچه شگفت‌انگیز است این‌که به‌رغم قلمرو دریایی بزرگ خود، این کشور حوزه بالکان هیچ نیروگاه بادی ندارد.

پس از اینکه دولت یونان آغاز به مطالعه امکان توسعه برخی از مناطق آبی خود برای میزبانی از توربین‌های بادی شناور فراساحلی کرد، اکنون وضعیت در شرف تغییر است. بزرگترین چالش برای توسعه انرژی بادی فراساحلی در یونان زمان صدور مجوز است زیرا بسیاری از مقامات دولتی درگیر این فرآیند هستند.

علاوه بر این، فعالان محیط زیست نگرانی‌هایی را در مورد آسیب احتمالی به محیط دریایی مطرح کرده‌اند. با این وجود مسئولان می‌گویند که این طرح تا پایان سال تصویب و تعیین مناطق نیز تا پایان سال آینده آماده می‌شود.

هدف دولت یونان در توسعه ظرفیت فراساحلی ۴.۹ گیگاواتی، به‌طور انحصاری ایجاد پارک‌های بادی شناور است.

کد خبر 701968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.