آمریکا، شورای امنیت و صلح بین المللی را گروگان گرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا در موضوع بحران فلسطین یک دولت بی طرف نیست،یک طرف بحران است،گفت: آمریکا باید تکلیف خودش را روشن کند.

به گزارش ایمنا، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص تحولات سرزمین‌های اشغالی به واسطه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی اظهارداشت: تنوع اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین قابل شمارش نیست و این نسل کشی عصر جدید به طور روزانه در مقابل دید همه جهانیان و با حمایت چند رژیم غربی و به ویژه آمریکا در جریان است.

وی گفت: آخرین آماری که وزارت بهداشت فلسطین ارائه داده، شهدای غزه تا دیروز ۹۷۷۰ نفر بوده ۴۸۰۰ نفر کودک و ۲۵۵۰ نفر زنان و هفتاد درصد مجروحان نیز از زنان و کودکان هستند و هنوز ۲۶۶۰ نفر از جمله ۱۲۷۰ نفر کودک زیر آوار هستند و شمار مجروحان ۲۴۸۰۸ نفر هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: بر اساس آمار موجود، ۱۶ بیمارستان از ۳۵ بیمارستان در غزه از خدمت رسانی خارج شدند و ۵۱ درمانگاه از ۷۲ درمانگاه موجود در غزه نیز به دلیل نداشتن سوخت خدمت رسانی نمی‌توانند داشته باشند. شمار شهدای خبرنگاران شهید نیز نقش اثرگذار رسانه‌ها و خبرنگاران از روایت گری درست از صحنه جنگ است که به ۴۶ نفر رسیده است.

کنعانی افزود: میزان مواد منفجره استفاده شده علیه مردم غزه در این مدت یک و نیم برابر بمب اتمی استفاده شده آمریکا در هیروشیما بوده است و توجه کنید که وسعت هیروشیما ۹۰۰ کیلومتر مربع بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: جای تاسف است که آمریکا با استفاده از قدرت خود شورای امنیت و صلح بین المللی را به گروگان در آورده است.

وی در خصوص تهدید یکی از وزرای رژیم صهیونیستی نسبت به استفاده از بمب اتم افزود: تهدید به استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه باتوجه به رفتار وحشیانه صهیونیست‌ها حتماً باید از سوی جامعه جهانی با جدیت مورد توجه قرار گیرد و این تهدید را تضعیف کننده سیستم منع سلاح‌های کشتار جمعی می‌دانیم و امیدواریم که این موضوع به صورت جدی و فوری مورد توجه شورای امنیت سازمان ملل به عنوان تهدیدی علیه صلح بین المللی قرار گیرد.

کنعانی بیان داشت: سکوت حامیان و مدافعان به اصطلاح حقوق بشری غربی را هم رصد می‌کنیم، کسانی که سال‌هاست علیه تهدیدات موهوم و غیر واقعی سرو صداها ایجاد می‌کنند ولی در مقابل این تهدید واقعی سکوت اختیار کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این تهدید نشان دهنده اوج استیصال رژیم صهیونیستی در قبال مقاومت فلسطین است و علاوه بر این نیز نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی حد و مرزی برای جنایات جنگی خود قائل نیست و از هیچ قانون و حقوق بین المللی نیز تبعیت نمی‌کند.

آمریکا و چند کشور غربی زنجیر این رژیم‌صهیونیستی را باز گذاشتند

وی ادامه داد: جای تاسف دارد که آمریکا و چند رژیم غربی زنجیر این رژیم را باز گذاشتند و باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه باشند.

کنعانی عنوان کرد: ایران حتماً با سازمان ملل و دبیر کل آن سازمان رایزنی و مکاتبه خواهد داشت و این موضوع را باید به عنوان تهدیدی جدی علیه صلح بین الملل قلمداد کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص در سفر سودانی نخست وزیر عراق به ایران تصریح کرد: اینکه ایشان در این سفر حامل پیامی هستند یا خیر مطلع نیستم، اما در خصوص امکان دامنه جنگ در منطقه این احتمال وجود دارد. با سطح و حجم جنایات رژیم صهیونیستی و سابقه‌ای که از وحشی گری این رژیم در ۷۵ سال گذشته وجود دارد، اینکه این رژیم همچنان بخش‌هایی از خاک سوریه و لبنان را در اختیار دارد و پشتوانه بسیاری از تحرکات تروریستی در منطقه بوده، قابل پیش بینی است که همه کشورهای منطقه این رژیم را تهدیدی علیه امنیت منطقه می‌دانند.

وی افزود: در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی امکان گسترش جنگ وجود دارد. دولت آمریکا نمی‌تواند از یک سوی پیام دهد که ما خواهان گسترش جنگ نیستیم و از طرفی دست رژیم صهیونیستی را برای استمرار جنایات جنگی باز بگذارد.

کنعانی گفت: طبیعی است که جریانات مقاومتی در منطقه نسبت به این رفتار آمریکا و رژیم صهیونیستی عصبانی باشند و البته آمادگی کامل را هم در برخورد جدی با رژیم صهیونیستی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سیاست پاکستان در قبال مهاجران افعانستانی تصریح کرد: این موضوع در چارجوب مناسبات پاکستان و افغانستان است و مقامات اسلام آباد باید نظر دهند، اما آنچه برای ایران اهمیت دارد این است که این موضوع نتیجه سال‌ها اقدامات متجاوزانه خارجی و بیست سال اشغالگری آمریکا علیه مردم این کشور است.

وی ادامه داد: میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان مجبور شدند تحت شرایط سخت ایجاد شده برای زندگی بهتر ولو به صورت موقت سرزمین خود را ترک کنند. ما این موضوع را یک مساله انسانی می‌بینیم و البته این موضوع یک مسئولیت بین‌المللی است و ایران همیشه در رایزنی‌های چندجانبه این موضوع را مطرح کرده است.

کنعانی بیان داشت: دولت آمریکا باید غرامت آسیب‌های وارد شده به زیر ساخت‌های کشور آنها و زندگی مردم آن کشور را بپردازد. روز گذشته هم در جلسه با هیات افغانستانی این موضوع مطرح شد و قرار شد اقداماتی انجام شود که مشکلات مهاجران به حداقل ممکن کاهش یابد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: سفر آقای باقری در چارچوب گفتگوهای ایران با اتحادیه اروپا و مسئولین سیاسی اروپا با تمرکز بر تحولات فلسطین صورت گرفت و باتوجه به دیدگاه‌هایی که اروپایی‌ها در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارند باید نسبت به تحولات غزه هم مسئولیت پذیر باشند و برای توقف حملات جنایتکارانه صهیونیست‌ها علیه مردم غزه به وظیفه خود عمل کنند و مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان در جریان است و از فرصت‌هایی این چنینی استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت روابط میان ایران و یمن اظهارداشت: سفر اخیر انجام شده میان دوطرف در استمرار مشورت‌ها میان ایران و سازمان ملل متحد برای کمک به تکمیل روند سیاسی و حفظ و تحکیم آتش بس و پایان محاصره یمن بود. این مشورت‌ها در این چارچوب انجام شد.

کنعانی ادامه داد: اینکه در ارتباط با تحولات غزه انصارالله یمن، به دلیل نوع رویکرد اصولی که دارد، ورود کند، امری واضح است که مقاومت یمن در کنار مقاومت فلسطین قرار گیرد.

وی بیان کرد: آخرین نشستی که برگزار شد کمتر از دوماه پیش در وزارت خارجه برگزار شد و تصمیماتی نیز در آن جلسه اتخاذ شد. اعلام این مسئله توسط دستگاه‌های ذی ربط صورت می‌گیرد.

کنعانی در خصوص برنامه هفتم توسعه و عدم همکاری برخی نهادها با وزارت خارجه تصریح کرد: بر اساس قوانین بالادستی دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیاست خارجی و تنظیم کننده روابط خارجی است و تردیدی وجود ندارد. در ارتباط با برنامه هفتم اینها جزئیات برنامه است و دیدگاهایی مطرح شده است. هیچ‌گونه قصدی برای شرح وظایف دستگاه خارجی وجود ندارد.

ایران هیچ گاه امر و نهی به دوستان خود نداشته و ندارد

وی در خصوص سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه آمریکا و طرح اتهاماتی علیه ایران بیان کرد: اتهام زنی به ایران در مسیر تلاش‌های آمریکا برای انحراف افکار عمومی است و ما معتقدیم که آمریکا نه یک راه‌حل بلکه یک طرف جنگ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران هیچ گاه امر و نهی به دوستان خود نداشته و ندارد و همانطور که حماس و دیگران اعلام کردند، عملیات اخیر آن‌ها تصمیمی کاملاً فلسطینی بود و این قبیل اتهام زنی‌های آمریکا مسئولیت مقامات کاخ سفید در قبال جنایات صورت گرفته در غزه را کم نمی‌کند.

کنعانی گفت: دولت آمریکا باید ریشه اقدامات صورت گرفته در منطقه علیه خودش را در نوع رفتار و سیاست‌های خود در قبال ملت‌های منطقه ببیند. اگر آنها رفتار مناسبی با ملت‌های منطقه داشتند وزیر امور خارجه آن کشور مجبور نمی‌شد با جلیقه ضدگلوله وارد به بغداد شود و از آن خارج شود.

وی در خصوص سفر اخیر هیاتی از افعانستان به ایران نیز بیان کرد: آنچه برای ما مهم است تحکیم ثبات و امنیت در افغانستان و حل و فصل مشکلات آن کشور است. تعامل و همکاری‌های ما با این کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی در حال انجام است. موضوع مهاجران و امنیت مرزهای دو طرف را در دستورکار داریم و همکاری‌های خوبی را با یکدیگر داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سرنوشت دو کشور همسایه از یکدیگر قابل تفکیک نیست و باید تلاش کنیم و با هم همکاری‌های بهتری داشته باشیم و به شرایط بهتر سیاسی و اقتصادی آن کشورها کمک کنیم.

کنعانی ادامه داد: موضوع گفتگوهای دیروز با هیات افغانستانی عمدتاً متمرکز بر موضوعات اقتصادی با توجه به ترکیب هیئت افغانستانی بود.

وی بیان کرد: روابط اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان دیرپاست. ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده و آمد و شدهای مقامات اقتصادی در راستای تحکیم این روابط دیرپاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوعات مهم دیگری هم در مناسبات دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: موضوعات مرزی و حقابه که در گفتگوهای دوجانبه مطرح شده و دیروز هم باردیگر مطرح شد. درگیری‌های مرزی در سایه تبادل نظرها و اتفاق نظری که میان طرفین شکل گرفت، در مدت قابل توجهی شاهد کمترین رخدادهای ناگوار هستیم.

کنعانی افزود: در ارتباط با فعال سازی مرزها و گذرگاه‌های تجاری اتفاق نظر وجود دارد که زمینه بیشتر برای همکاری‌های اقتصادی انجام شود.

آمریکا عملاً بخشی از جنگ است نه بخشی از راه حل

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در خصوص کریدورهای ترانزیتی برای اهداف و مقاصد صادراتی و وارداتی تبادل نظر انجام شد، افزود: در گفتگوهای تهران هم این موضوعات مورد توجه خواهد بود.

کنعانی با بیان اینکه آمریکا در موضوع بحران فلسطین یک دولت بی طرف نیست، آمریکا نشان داده که یک طرف بحران است، اظهار داشت: در طول تحولات جاری هم آمریکا نشان داده که با تمام قوا در کنار رژیم ایستاده است. آمریکا عملاً بخشی از جنگ است نه بخشی از راه حل.

آمریکا باید تکلیف خودش را روشن کند

وی بیان داشت: اگر آمریکا به دنبال حل بحران است، باید رفتار عملی خودش را آغاز کند. آمریکا مانع استفاده از ظرفیت شورای امنیت برای پایان دادن جنایات رژیم شده است. آمریکا باید تکلیف خودش را روشن کند. آمریکا از منظر ملت‌ها یک طرف مسئول است و باید به افکار عمومی پاسخ دهد. ما دیدگاهای خودمان را به طور رسانه‌ای بارها اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص کوچاندن اجباری مردم فلسطین در غزه تصریح کرد: ملت مظلوم غزه نشان دادند که به رغم رفتار وحشیانه صهیونیست‌ها همچنان صبورانه در سرزمین‌های خودشان در شمال غزه حضور دارند و حاضر به ترک شهر و دیار خود نیستند. تلاش رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری مردم از شمال غزه نقض حقوق بشر و قوانین و مقررات بین‌المللی است.

کنعانی اظهارداشت: در این زمینه رژیم صهیونیستی ناقض حقوق بشر و نقض کننده قطعنامه‌های مختلفی است که در این خصوص وجود دارد. این یک نسل کشی واضح است که باید مورد توجه شورای امنیت و دیگر مجامع بین‌المللی باشد.

وی افزود: دولت آمریکا درک می‌کند که رژیم صهیونیستی یک شکست بزرگ دریافت کرده و تلاش می‌کند با حمایت‌های گسترده از آن رژیم به زعم خود با ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی علیه مردم مظلوم غزه برای رژیم شکست خورده صهیونیستی امتیاز گیری و کسب آبرو کند.

کمیته حقیقت یاب برای مستندسازی جنایات رژیم‌صهیونیستی تشکیل شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد پیگیری بین المللی قرار گیرد، گفت: متاسفانه برخی کشورها مصونیت برای رژیم ایجاد کردند. حتماً باید کمیته تخصصی حقیقت یابی برای مستندسازی جنایات تشکیل شود و حتماً باید مقامات این رژیم به دیوان کیفری بین المللی ارجاع شوند و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

وی افزود: در رایزنی‌های آقای امیرعبداللهیان هم این موارد مطرح شده است. ایران دیدگاه خودش را مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب پیگیری می‌کند. نباید جنایت کاران از کیفر جنایات خود مصون بمانند.

کنعانی شرایط موجود را تهدیدی برای کل دنیا قلمداد کرد و تصریح کرد: عاقلانه است که دولت‌ها برای به کیفر رساندن جنایتکاران صهیونیستی اقدام جدی انجام دهند. این خواست ملت‌های جهان است و جای تاسف است برخی کشورهای غربی به رغم ادعای آزادی بیان اجازه برگزاری تجمعات نمی‌دهند. این یک نفاق و دروغ آشکار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر هنیه به تهران و گفتگوها برای تبادل اسرا بیان کرد: ما به عنوان کشور طرف گفتگو از سوی برخی کشورها که شهروندانشان در سرزمین اشغالی حضور داشتند، درخواست‌هایی برای آزادی این شهروندان دریافت کردیم، قطر هم درخواست‌هایی را دریافت کرده است.

وی افزود: ما در این رابطه درخواست‌ها را به حماس و آقای هنیه منتقل کردیم. طرف حماس هم آماده کمک و همکاری است. این مشورت‌ها در خصوص نحوه اجرا وجود دارد.

کنعانی گفت: بر اساس اظهارات مقامات حماس تاکنون ۶۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی در نتیجه بمباران رژیم صهیونیستی کشته شدند. رژیمی که از کشتن اسرای خود ابایی ندارد، از کشتن شهروندان دیگر هم ابایی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: حماس اعلام کرده که در شرایط کنونی امکان بررسی و انتقال اسرا به دلیل تهدیدات موجود فراهم نیست و اگر وقفه در عملیات نظامی صورت گیرد چنین امکانی برای تبادل ایجاد خواهد شد.

کشورهای اسلامی باید اقدامات جدی برای پایان دادن جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه اظهارداشت: دو کشور ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند که در موضوعات مرتبط با منطقه نقش اثرگذاری ایفا کردند. سفر آقای امیرعبداللهیان با توجه به شرایط فلسطین بود و دو کشور گفتگوی خوبی داشتند. اتفاق نظر داشتند آنچه در غزه در حال انجام است، به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و اینکه کشورهای اسلامی باید اقدامات جدی برای پایان دادن جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهند.

وی در خصوص تلاش‌ها برای همکاری اقتصادی با دیگر کشورها گفت: موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورها جز اولویت‌های مهم است. در نشست اخیر نخست وزیران عضو شانگهای در قرقیزستان هم همین اولویت مورد توجه بوده است.

کنعانی در پایان خاطرنشان کرد: بحث توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی مورد توجه بوده است و در بحث کمیسیون‌های مشترک به طور جدی این موضوع در دستورکار قرار دارد، ایران اهتمامش را به رغم تحولات پیچیده مصروف توجه به موضوعات دیگر نخواهد کرد.

کد خبر 701946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.