کشورهای اروپایی با بیش‌ترین و کم‌ترین تراکم سبز

اتحادیه اروپا طی دهه‌های اخیر شاهد رشد پوشش مناطق سبز خود بوده است، اما این شرایط برای بسیاری از دیگر کشورهای قاره اروپا صدق نمی‌کند؛ بیش از نیمی از زمین‌های پنج کشور اروپایی فنلاند (۶۶ درصد)، سوئد (۶۳ درصد)، اسلوونی (۶۱ درصد)، استونی (۵۴ درصد) و لتونی (۵۳ درصد) پوشیده از جنگل است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جنگل‌ها نقشی کلیدی در مبارزه با آلودگی و تخریب محیط زیست دارند. این پوشش‌های سبز مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن را حذف می‌کنند، خطرات بلایای طبیعی را کاهش می‌دهند، به کاهش دمای هوا و خاک کمک می‌کنند و به‌طرز شگفت‌انگیزی زیبا هستند.

این شگفتی‌های طبیعی در بیشتر نقاط جهان در حال کاهش هستند، تا آنجا که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) تخمین می‌زند که در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۴۲۰ میلیون هکتار جنگل از بین رفته است. با این وجود اروپا در چند دهه گذشته این روند را کاهش داده و پوشش جنگلی اروپا در آن افزایش یافته است. بر اساس داده‌های یورواستات، در حال حاضر ۳۹ درصد از اتحادیه اروپا پوشیده از جنگل است. در واقع اروپا از سال ۱۹۹۰ شاهد افزایش ۱۰ درصدی پوشش جنگلی خود بوده است، با این وجود بعضی از کشورهای اروپایی جنگل‌های کمی دارند.

کشورهای اروپایی با بیش‌ترین و کم‌ترین تراکم سبز

بیش از نیمی از زمین‌های پنج کشور اروپایی فنلاند (۶۶ درصد)، سوئد (۶۳ درصد)، اسلوونی (۶۱ درصد)، استونی (۵۴ درصد) و لتونی (۵۳ درصد) پوشیده از جنگل است، با این وجود کشورهایی مانند دانمارک (۱۵ درصد)، ایرلند (۱۱ درصد)، هلند (۱۰ درصد) و مالت (۱ درصد) جنگل‌های بسیار کمی دارند.

کشورهای اروپایی با بیش‌ترین و کم‌ترین تراکم سبز

یکی از دلایل این نابرابری سودآوری است. در واقع کشورهایی همچون هلند یا دانمارک از نظر اقتصادی نیز از زمین استفاده می‌کنند. مقدار غذای تولیدی در هلند بسیار بالا است و تبدیل زمین‌های بسیار ارزشمند کشاورزی آن به جنگل با کاهش چشمگیر درآمد آن همراه خواهد بود.

نابرابری یادشده به شرایط طبیعی و تاریخ نیز بازمی‌گردد. به این صورت که در حدود سال ۱۸۰۰ به‌واسطه قرن‌ها قطع کنترل‌نشده درختان و پاک‌سازی برای کشاورزی تنها دو تا سه درصد دانمارک از جنگل پوشیده شده بود. ایرلند نیز شرایط مشابهی دارد و پایان قرن نوزدهم پوشش جنگلی این کشور از ۸۰ درصد در ۶ هزار سال پیش به حدود یک درصد کاهش یافته بود.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا مسئولیت تقریباً ۱۰ درصد از جنگل‌زدایی جهانی را برعهده دارد. بنابراین در حالی که پوشش جنگل‌های اتحادیه اروپا در حال افزایش است، بسیاری از دیگر کشورهای سراسر قاره در جنگل‌زدایی نقش قابل‌توجهی دارند. به این ترتیب پارلمان اروپا در اوایل سال جاری با رأی‌گیری برای اطمینان از این‌که تعداد زیادی از محصولات موجود در بازار اتحادیه اروپا بدون جنگل‌زدایی تهیه می‌شوند، قوانینی به تصویب رساند.

افزایش پوشش جنگلی در اروپا

رشد جنگل‌های اروپا در طول چندین دهه اتفاق افتاده است. در این میان سیاست‌گذاران بعضی از کشورها هم‌چون ایرلند به گسترش تولید چوب پرداختند و اکثر کشورهای دیگر زمین‌های خالی خود را به گسترش پوشش جنگلی اختصاص دادند. این زمین‌های خالی به‌طور معمول در کشورهایی قرار دارند که در گذشته پوشش جنگلی را به‌منظور گسترش کشاورزی حذف و پس از کاهش سودآوری آن را رها کرده بودند و اکنون دوباره آن به جنگل تبدیل کردند.

کشورهای اروپایی با بیش‌ترین و کم‌ترین تراکم سبز

تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر جنگل‌ها

جنگل‌ها همواره با تهدیدات فزاینده‌ای همچون بادهای طوفانی، آتش‌سوزی و حمله حشرات مواجه هستند. سال ۲۰۲۲ دومین فصل بدترین آتش‌سوزی جنگلی در تاریخ بود. مطالعات نشان می‌دهد که این اختلالات به‌دنبال تغییرات آب‌وهوایی بدتر می‌شوند. برای مثال دمای بالاتر در تابستان همراه با اثرات خشکسالی‌های متعدد و طولانی‌مدت، با افزایش احتمال آغاز و گسترش آتش همراه است. همین شرایط به تکثیر سوسک‌های چوب‌خوار و سرشاخه‌خوار کمک می‌کند که این امر با نابودی درختان همراه است.

کد خبر 701885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.