بهبود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور / امن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

گزارش شاخص امنیت سرمایه‌گذاری توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است که بر اساس آن هرمزگان امن‌ترین و چهارمحال و بختیاری ناامن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی منتشر کرده است، با وجود آنکه در بازه بهار تا پاییز ۱۴۰۱ امنیت سرمایه‌گذاری در روند نامناسب شدن قرار گرفته بود، با تثبیت بعضی متغیرها و مثبت‌تر ارزیابی شدن برخی از مؤلفه‌ها، روند نامناسب شدن آن در دو فصل اخیر به سمت بهتر شدن حرکت کرده و شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهترین وضعیت خود در سه سال گذشته گرفته است.

بیست‌ودومین سنجش پی‌درپی «شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران» ارزیابی ۵۶۲۲ فعال اقتصادی نمونه از میان فعالان اقتصادی همه استان‌های کشور بوده است که وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در بهار سال ۱۴۰۲ را با ۳۸ مؤلفه، هفت نماگر به تفکیک ۳۱ استان و ۹ حوزه کسب‌وکار نشان می‌دهد.

شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در بهار ۱۴۰۲، کمیت ۵/۷۳ از ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) سنجیده شده است، این شاخص در مطالعه فصل قبل ۱۰.۶ و در دو فصل قبلی (پاییز ۱۴۰۱)، ۸۲.۶ بود که نشان می‌دهد در بهار سال ۱۴۰۲ به دلیل نبود نوسانات شدید نرخ ارز در بازه زمانی سنجش و افزایش نیافتن شاخص تورم مصرف‌کننده، مؤلفه‌های آماری نیز در بهار ۱۴۰۲ با کمیت عددی ۴.۱۹ وضعیت مناسب‌تری نسبت به زمستان ۱۴۰۱ از خود نشان دادند، اما به دلیل وزن بیشتر مؤلفه‌های پیمایشی در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری، نتیجه نهایی سنجش در بهار ۱۴۰۲ به گونه‌ای بوده که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در این فصل مناسب‌ترین وضعیت را در سه سال گذشته نشان داده است.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته در پیمایش فصلی بهار سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با زمستان سال ۱۴۰۱، نامناسب‌ترین و مناسب‌ترین مؤلفه‌های ارزیابی شده از امنیت سرمایه‌گذاری به شرح زیر است:

بهبود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور / ناامن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

حمایت مسئولان استانی از سرمایه‌گذاری در قله انتقاد

در سه مؤلفه‌ای که در میان نامناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری قرار دارد، همانند پایش‌های قبلی «عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده شده» دیده می‌شود و در جایگاه دوم است. برای نخستین بار طی چند پایش گذشته مؤلفه «میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری» در جایگاه اولین مؤلفه نامناسب ارزیابی شده است. این مؤلفه در پایش گذشته برای نخستین بار در جایگاه دومین مؤلفه نامناسب قرار گرفته بود، بنابراین در شش ماه گذشته وضعیت این مؤلفه به سمت نامناسب‌تر شدن رفته است.

شاید به این دلیل که با وجود ثبات در کشور در بیشتر متغیرهای مورد سنجش در شش ماهه گذشته، احتمال ورود سرمایه‌گذاران جدید و یا افزایش سرمای گذاری در پروژه‌های گذشته و بهره‌گیری از ظرفیت تولید افزایش یافته و در نتیجه توجه فعالان کسب‌وکار به این مؤلفه نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین ضروری است که توجه به متغیر کلیدی و مهم «میزان حمایت مسئولان استانی از داوطلبان سرمایه‌گذاری» برای مسئولان در اولویت قرار گیرد.

امنیت سرمایه‌گذاری در هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی

بر اساس یافته‌های این گزارش، به ترتیب استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نامناسب‌ترین و استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی مناسب‌ترین وضعیت را از دیدگاه فعالان کسب‌وکار از منظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲ به دست آوردند، در حالی که در پایش زمستان ۱۴۰۱ نامناسب‌ترین استان‌ها، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و تهران و مناسب‌ترین استان‌ها نیز هرمزگان، سمنان و مازندران بوده‌اند.

بهبود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور / ناامن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

تکرار ناامن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری

بر اساس این پژوهش، مناسب‌ترین استان‌ها از نظر فعالان کسب‌وکار در خصوص امنیت سرمایه‌گذاری برای پایش بهار ۱۴۰۲ به ترتیب استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی بوده‌اند، درحالی‌که در پایش زمستان ۱۴۰۱ به ترتیب استان‌های هرمزگان، سمنان و مازندران در جایگاه مناسب‌ترین استان‌ها قرار داشته‌اند.

در این میان برای پایش بهار ۱۴۰۲ به ترتیب استان‌های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و تهران به عنوان نامناسب‌ترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه‌گذاری شناسایی شده‌اند در حالی که در پایش فصل زمستان ۱۴۰۱ به ترتیب استان‌های چهار محال و بختیاری، خوزستان و تهران در این جایگاه قرار داشتند و این تکرارشوندگی استان‌ها از نظر نامناسب بودن وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری دارای اهمیت بوده و نشان‌دهنده وضعیت نامناسب این استان‌ها از نظر مؤلفه‌های مربوطه است و قطعاً نیازمند انجام اقدام‌های عاجل اصلاح‌کننده روندهای مربوط به افزایش امنیت سرمایه گذاری در استان‌های مورد نظر از سوی مقامات مسئول و مقامات استانی است.

ثبات نامناسب اقتصادی برای فعالان اقتصادی

در نماگر ثبات اقتصاد کلان در بهار ۱۴۰۲، استان‌های یزد، مازندران و خراسان جنوبی نسبت به دیگر استان‌ها بهتر و مناسب‌تر ارزیابی شده و استان‌های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و مرکزی نامناسب‌تر از بقیه بوده‌اند.

وضعیت ثبات اقتصاد کلان در بهار ۱۴۰۲ نسبت به زمستان ۱۴۰۱ از نظر فعالان مشارکت‌کننده در این پایش به قدری نامناسب‌تر ارزیابی شده که در جایگاه دومین نماگر نامناسب قرار گرفته است.

بهبود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور / ناامن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

ارزیابی مناسب پیش‌بینی‌پذیری رویه‌های اجرایی در اصفهان

نماگر «ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی» نیز نشان می‌دهد در بهار ۱۴۰۲ فعالان اقتصادی استان‌های گلستان، مازندران و اصفهان مناسب‌ترین ارزیابی و استان‌های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نامناسب‌ترین ارزیابی در این نماگر را ارائه داده‌اند.

بهبود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور / ناامن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

در قسمت نامناسب‌ترین استان‌ها در پایش بهار ۱۴۰۲، همچون پایش‌های گذشته، استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان در رتبه‌های آخر (نامناسب‌ترین وضعیت‌ها) قرار گرفته‌اند و متأسفانه این روند به صورت متناوب برای این استان‌ها در حال تکرار است، به عبارتی با توجه به ادامه‌دار بودن این وضعیت برای استان‌های مافوق، مقامات استانی ذی‌ربط باید بررسی چرایی نامناسب بودن استان‌های خویش را در اولویت قرار دهند و ضمن تحلیل دقیق‌تر مولفه‌هایی که در استان ایشان نامناسب‌ترین ارزیابی را کسب کرده‌اند، نسبت به بهبود و رفع موانع، اقدام‌ها و مطالعات ضروری داشته باشند.

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری از نظر مؤلفه‌های آماری، برای فصل بهار ۴.۱۹،۱۴۰۲ از ۱۰ (شاخص ۱۰ به معنای ناامنی مطلق سرمایه‌گذاری) سنجش شده است که نسبت به فصل زمستان مناسب‌تر شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت اصلی آن نیز مناسب شدن مؤلفه ثبات نرخ ارز در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ است، به عبارت دیگر نوسانات نرخ ارز از جمله عوامل اصلی اثرگذار مؤلفه‌های آماری بر محاسبات شاخص امنیت سرمایه‌گذاری است که به وضوح وضعیت مؤلفه‌های آماری را در بهار ۱۴۰۱ نسبت به فصول قبلی مناسب‌تر ساخته است.

کد خبر 701883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.