زخمِ کاری به اسب بازنده

ایده راهبردی تحریم نفتی و اقتصادی رژیم صهیونیستی، بیش از ۵۰ سال است که مطرح شده است، اما حالا با حساسیت افکار عمومی جهان نسبت به این مسئله، بیش از پیش به عملیاتی شدن آن نزدیک شده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در حالی که یک ماه از شروع شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه می‌گذرد، تا این لحظه بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم محصور در بزرگترین زندان روباز جهان به شهادت رسیده‌اند، جمعیتی که بیش از نیمی از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد. علاوه بر این از همان هفته ابتدایی جنگ، رژیم صهیونیستی جهت اعمال فشار حداکثری، از ورود سوخت به محدوده تحت محاصره غزه جلوگیری کرده و همین مسئله باعث شده است تا بحران سوخت در شرایطی که بیش از ۳۲ هزار نفر دچار جراحت‌های متوسط تا وخیم ناشی از بمباران هوایی هستند، بیمارستان‌های غزه را در عمل از مدار فعالیت خارج کند.

قسمت دردناک ماجرا آنجا مشخص می‌شود که بدانیم رژیم جعلی اسرائیل یکی از واردکننده‌های اصلی نفت است و سال‌هاست عمده نفت خود را از طریق کشورهای مسلمان تأمین می‌کند. دردناک‌تر آنکه کشورهای مسلمان، بیش از ۷۰ سال است از این ابزار اساسی غفلت کرده و چشم خود را به روی جنایت‌های نامشروع‌ترین حکومت تاریخ در برابر مردم مسلمان فلسطین بسته‌اند، جنایتی که صرفاً محدود به فلسطین نیست و از همان روز اول پایه‌گذاری حکومت جعلی رژیم صهیونیستی، با شعار «از نیل تا فرات» که برگرفته از تورات است، تهدیدی علیه موجودیت دیگر کشورهای مسلمان از قبیل مصر و حجاز نیز محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، علاوه بر نفت، روزانه محصولات صادراتی بسیاری تولید می‌شوند که سود ناشی از فروش آنها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به جیب رژیم اسرائیل سرازیر و تبدیل به بمب و موشک‌های بیشتر بر سر مردم فلسطین می‌شود. به همین دلیل تحریم اقتصادی و نفتی، یکی از راه‌های اساسی مبارزه با اسرائیل است که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک راهکار کلیدی، توسط امام خمینی (ره) با قطع صادرات نفت به اسرائیل که توسط حکومت شاه انجام می‌شد، اجرا و حتی طرح آن چندسال پیش از انقلاب به دیگر کشورهای اسلامی نیز داده شد.

زخمِ کاری به اسب بازنده

امام خمینی (ره) در همین رابطه در پیامی به دول و ملل اسلامی به مناسبت جنگ رمضان اعراب و اسرائیل در تاریخ شانزدهم آبان سال ۵۲ گفتند: «دولت‌های ممالک نفت‌خیز اسلامی لازم است از نفت و دیگر امکاناتی که در اختیار دارند، به عنوان حربه علیه اسرائیل و استعمارگران استفاده کنند، از فروش نفت به آن دولت‌هایی که به اسرائیل کمک می‌کنند خودداری ورزند. با داشتن آن همه ذخایر، آن همه امکانات اگر یک هفته نفت خودشان را به روی این جنایت‌کارها ببندند، تمام مسائل حل خواهد شد مع ذلک می‌گویند که ما این کار را نمی‌کنیم.»

حالا پس از گذشت ۵۰ سال از این سخنان، به کمک فراگیر شدن رسانه‌های ارتباط جمعی، تصاویر نسل‌کشی غزه در صدر اخبار جهان قرار گرفته است و روزانه تصاویر بسیاری از کشتار زنان و کودکان فلسطینی منتشر می‌شود و همین مسئله باعث شده است تا در وهله اول در میان مردم کشورهای مسلمان و دیگر کشورهای جهان موج اسرائیل‌ستیزی و حمایت از فلسطین شکل بگیرد و در وهله بعدی، بسیاری از حکومت‌های مسلمان را برای فرار از فشار ناشی از افکار عمومی به اتخاذ مواضعی علیه رژیم صهیونیستی وادار کند؛ اگرچه در بسیاری از موارد این مواضع صرفاً در حد شعار بوده و به عمل نرسیده است، اما در هر حال، با هوشیار شدن افکار عمومی جهان، اوضاع را نسبت به گذشته بسیار متفاوت و امید به عملیاتی شدن طرح تحریم گسترده رژیم اسرائیل را بیشتر می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخرانی دهم آبان خود با تکرار همین ایده فرمودند: «آنچه دولت‌های اسلامی باید بر آن پافشاری کنند، قطع فوری جنایت‌هایی است که دارند در غزه انجام می‌دهند؛ این بمباران‌ها باید فوراً قطع شود؛ راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را ببندند؛ دولت‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی همکاری اقتصادی نکنند؛ در همه مجامع جهانی با صدای بلند این جنایت را، این فاجعه‌آفرینی را، بدون تردید و بدون لکنت محکوم کنند.»

زخمِ کاری به اسب بازنده

محمدمهدی عباسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب چند روز قبل اشاره‌ای داشتند به نقشی که کشورهای مسلمان، کشورهای عربی و کشورهای منطقه می‌توانند در وارد کردن یک ضربه حیاتی به رژیم صهیونیستی داشته باشند، نکته‌ای که وقتی به آمارها توجه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که یک راهبرد بسیار خوب و قابل تحقق است.

۶۰ درصد نفت اسرائیل از آذربایجان و قزاقستان وارد می‌شود

وی افزود: در همین راستا چند هفته قبل نشریه آمریکایی «بلومبرگ»، گزارشی را منتشر و آنجا اشاره کرده بود که رژیم صهیونیستی برای مثال در مسئله نفت خام به‌شدت به دیگر کشورها وابسته است و روزانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت وارد می‌کند، وارداتی که وقتی به تفکیک کشورها به آن نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم ۶۰ درصد نفت رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر از آذربایجان و قزاقستان تأمین شده است، یعنی دو کشوری که اکثر جمعیت آن‌ها مسلمان هستند، بیش از ۹۵ درصد جمعیت آذربایجان مسلمان و بیش از ۶۰ درصد آن شیعه هستند و قزاقستان نیز ۷۰ درصد مردمش مسلمان هستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: کشور دیگری که رژیم صهیونیستی واردات نفت بسیار گسترده‌ای از آن دارد مصر است که ۹۰ درصد جمعیت آن مسلمان هستند، همچنین کشورهای غرب آفریقا مانند نیجریه، مالی، سنگال و بورکینافاسو نقش بسیار مهمی در صادرات نفت به رژیم صهیونیستی دارند که در همین کشورها، نیجریه ۵۳ درصد، مالی ۹۵ درصد، سنگال ۹۷ درصد و در کشور موریتانی ۹۹ درصد جمعیتشان مسلمان هستند.

عباسی با بیان اینکه همین کشورها هستند که نفت رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کنند، گفت: نفت جزو ۵ کالای اساسی اسرائیل است و در سال ۲۰۲۲ جز سه کالایی بوده که بیشترین حجم واردات رژیم صهیونیستی را به خود اختصاص داده و بسیار به آن وابسته است، اما در عین حال می‌بینیم که صادرات این نفت در دست کشورهایی است که بیشتر جمعیت آن‌ها مسلمان است.

وی تصریح کرد: حتی برزیل با وجود اینکه یک کشور غیراسلامی است، در دست چپ‌گراهایی است که مواضع تندی علیه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی دارند. «داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل نیز هفته گذشته مواضع تندی را علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد و آنجا به‌صراحت اقدامات اسرائیل را در نبرد اخیر محکوم کرد، پس می‌بینیم که این مسئله یک مسئله کاملاً قابل تحقق است.

کشورهای غیرمسلمان می‌توانند در تحریم اسرائیل نقش ایفا کنند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سابقه حرکت‌ایی در زمینه تحریم اسرائیل وجود دارد، افزود: برای مثال ما تجربه تاریخی جنبش BDS) Boycott, Divestment and Sanctions) را در جهان داریم که بایکوت و تحریم اسرائیل را دنبال می‌کرد؛ این جنبش، کاملاً مردمی بود و سازمان‌های مردم‌نهاد حرکتی را آغاز کردند که تا حدی نیز به دستاوردهای قابل توجهی در عرصه بین‌الملل رسید.

عباسی تاکید کرد: جنبش‌های این‌چنینی می‌تواند در دنیا گسترش پیدا کند، جنبش‌هایی که اهمیتی ندارد صرفاً از میان مسلمانان باشد زیرا بسیاری از منتقدان رژیم صهیونیستی که این روزها تجمعاتشان را با جمعیت‌های گسترده در لندن، پاریس، نیویورک و شهرهای مختلف آمریکا و اروپا شاهدیم، مسلمان نیستند، اما منتقد اسرائیل هستند و می‌توانند در جنبش‌هایی مشابه BDS و تحریم کالاهای اسرائیلی ایفای نقش کنند.

زخمِ کاری به اسب بازنده

وی ادامه داد: حرکت گسترده‌تری که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره کردند و می‌تواند باعث انزوا و نابودی رژیم صهیونیستی شود، این است که مردم و ملت‌ها، در همین کشورهایی که پیش‌تر ذکر شد و اکثریت مردم آن‌ها مسلمان هستند دولت‌های خود را تحت فشار بگذارند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: چندی پیش وبگاه مشهور «میدل ایست مانیتور»، نظرسنجی‌ای را که توسط مؤسسه دوحه انجام شده بود، منتشر کرد که در آنجا از مردم ۱۴ کشور عربی سوال شده بود که تا چه میزان موافق برقراری رابطه با اسرائیل هستند؟ در این نظرسنجی، ۹۰ درصد مردم تونس مخالف برقراری روابط دولتشان با رژیم بودند، در عراق ۹۲ درصد مردم چنین دیدگاهی داشتند، در قطر ۸۷ درصد، سودان ۷۲ درصد، مصر ۸۴ درصد، کویت ۸۵ درصد، لبنان ۸۴ درصد و در اردن که هم‌مرز با رژیم صهیونیستی است، ۹۴ درصد و حتی در مراکش بود که از سال ۲۰۲۰ با رژیم صهیونیستی رابطه دارد، به‌صراحت ۶۷ درصد یعنی بیش از دوسوم مردم مخالف برقراری روابط دولتشان با رژیم صهیونیستی بودند.

مطالبه جدی ملت‌ها از دولت‌ها؛ کلید تحریم و انزوای رژیم صهیونیستی

عباسی با بیان اینکه یک خواست جدی در میان ملت‌ها در زمینه قطع رابطه با اسرائیل وجود دارد گفت: حتی در کشورهای غیرعربی مانند ترکیه که میدانیم اکثریت جمعیتش را مسلمانان تشکیل می‌دهند باید پاسخگو باشد که چرا در سال ۲۰۲۲ فقط ۷ میلیارد دلار صادرات به اسرائیل داشته است؟ مگر اردوغان ادعای مخالفت با اسرائیل نداشت و نگفت که جان مردم غزه برایش مهم است؟ پس چرا باید این کشور ۷ میلیارد صادرات به اسرائیل داشته باشد؟

وی افزود: در ترکیه نیز همان‌طور که درباره کشورهای عربی مثال زدم، خواست عمومی و مخالفت جدی برای برقراری رابطه دولت‌هایشان با رژیم صهیونیستی وجود دارد. چند سال قبل روزنامه «هاآرتص» اسرائیلی یک نظرسنجی منتشر کرده بود که در آن ۸۶ درصد مردم ترکیه گفته بودند نگاه منفی به اسرائیل دارند، یعنی حتی در آن برهه که موضوع داعش بسیار جدی بود، نگاه منفی مردم ترکیه به اسرائیل از نگاه منفی آنها به داعش بیشتر بود و با این شرایط جا دارد بپرسیم چطور چنین کشوری با اسرائیل رابطه دارد؟

زخمِ کاری به اسب بازنده

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: می‌توان نتیجه گرفت در این کشورها با اکثریت جمعیت مسلمان باید یک مطالبه عمومی گسترده صورت گیرد و کاملاً به‌صورت مردمی پیگیری شود و این فشار که در ادبیات سیاسی از آن به عنوان فشار از پایین به بالا تعبیر می‌شود، ایجاد شود تا دولت‌ها را پاسخگو کند؛ یعنی اولاً اگر رابطه‌ای وجود دارد، آن رابطه در وهله اول کاهش پیدا کند و در وهله دوم قطع شود و اگر هم رابطه‌ای نبوده است، به قطع صادرات به‌سوی رژیم صهیونیستی کمک کنند.

عباسی ادامه داد: برای مثال اگر از طریق تنگه یا مسیرهای یک کشور صادراتی صورت می‌گیرد، آن کشور می‌تواند مانع شود، موضوعی که بلومبرگ نیز به‌خوبی در گزارش خود به آن اشاره کرده بود و گفته بود ممکن است تعدادی از کشورهای اسلامی صادرات نفت به اسرائیل نداشته باشند، اما می‌توانند امنیت صادرات هر کالایی از جمله نفت را به اسرائیل کاهش دهند، یعنی اسرائیل بداند اگر قرار است کشتی نفتی از آن منطقه عبور کند، به‌طور قطع امنیت نخواهد داشت.

وی گفت: بنابراین این خواست عمومی باید در ملت‌های دنیا شکل بگیرد و رژیم صهیونیستی را منزوی کند، از سوی دیگر نیز جنبش‌هایی مانند BDS باید ادامه پیدا کند.

کد خبر 701876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.