گورستان تانک‌های اسرائیلی در جنگ با ارواح

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه پانزدهم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهدید اتمی غزه» به پیشنهاد بمباران اتمی یک وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: چهار روز قبل دفتر رسانه‌ای غزه در گزارشی از وضعیت جنگی در نوار غزه خبر داد، میزان بمب‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی تا کنون بر سر مردم غزه ریخته یک و نیم برابر بمب اتمی است که آمریکا در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، بر هیروشیما انداخت. در پاسخ به این اطلاع‌رسانی، دیروز یک وزیر دولت افراطی رژیم صهیونیستی استفاده از بمب اتم را یکی از گزینه‌های کابینه جنگ این رژیم دانست؛ اظهار نظری که خشم بسیاری را در فلسطین بر انگیخت و نخست‌وزیر این رژیم را نیز واداشت تا حضور این وزیر افراطی را در کابینه ممنوع کند.

این روزنامه در آخرین اخبار خود به بررسی جدیدترین توانمندی محور مقاومت پرداخت و با تیتر «توانمندی جدید مقاومت به نام یاسین» نوشت: نیروهای مقاومت ادواتی برای جلوگیری از پیشروی یگان‌های مختلف زمینی در اختیار دارند و اولین ابزار نیروهای مقاومت فلسطینی، پرتابگرهای یاسین است که حماس در همان روز اول عملیات طوفان‌الاقصی از آن پرده‌برداری و دشمن را غافلگیر کرد. گلوله‌های پرتابگرهای یاسین ۱۰۵ میلیمتری است و کالیبر این گلوله نشان‌دهنده قطر آن است. مقاومت اطلاعات زیادی در مورد یاسین ارائه نکرد اما همان‌طور که از شکل گلوله‌ها پیداست، مشخص است که آنها دارای یک کلاهک پشت سر هم هستند که نوعی وسیله انفجاری است با دو مرحله انفجار و برای ضربه به انواع خودروهای زرهی و تانک‌های اسرائیلی طراحی شده است.

گورستان تانک‌های اسرائیلی در جنگ با ارواح

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به راهپیمایی مردم جهان در حمایت از فلسطین پرداخت و تیتر «‌از راهپیمایی میلیونی همبستگی با فلسطین در ۵ قاره جهان تا تلفات سنگین صهیونیست‌ها در جنگ زمینی» را برگزید و نوشت: اعتراضات در حمایت از فلسطین در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا با محدودیت‌ها و سختگیری‌های زیادی از سوی پلیس روبه‌رو است و حامیان فلسطین با وجود سختگیری‌ها و حتی احتمال بازداشت توسط پلیس به خیابان‌ها می‌آیند. با این حال، خیل میلیونی تظاهرکنندگان حامی فلسطین روز شنبه در ۵ قاره جهان در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا و استرالیا و در پایتخت‌های مهم کشورهای اروپایی و شهرهای سراسر آمریکا به خیابان‌ها ریختند و علیه بمباران غزه شعار دادند. از تحولات میدانی جنگ غزه نیز گزارش می‌رسد که صهیونیست‌ها در جنگ زمینی متحمل تلفات سنگینی شده‌اند و صدها تن از نیروهای خود را از دست داده‌اند.

کیهان در اخبار ویژه خود به گزارشی از خبرگزاری الجزیره پرداخت و به نقل از این خبرگزاری نوشت حمله زمینی اسرائیل به غزه، با جنگ ترکیبی حماس مواجه شده و به زمین سخت خورده است.

گورستان تانک‌های اسرائیلی در جنگ با ارواح

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «گورستان تانک‌های اسرائیلی در جنگ با ارواح» نوشت: شش روز بعد از شروع عملیات زمینی گسترده در غزه، اسرائیلی‌ها آرام‌آرام دارند با واقعیت‌های میدانی جنگ آشناتر می‌شوند. ارتش رژیم صهیونیستی در سه روز اول جنگ، یعنی تا پنج‌شنبه هفته‌ای که گذشت، از تکمیل شدن حلقه محاصره شهر ۶۰۰ هزار نفری غزه و تقسیم شدن باریکه به دو قسمت شمالی و جنوبی خبر می‌داد؛ چیزی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر جنگ او، از تعبیر «پیشرفت‌های قابل‌توجه» برایش استفاده کردند. از پنج‌شنبه به بعد، تصویرها در مقیاسی نه‌چندان محدود، در حال معکوس شدن است. فیلم‌های بیشتری از منفجر شدن تانک‌ها، نفربرها و خودروهای زرهی اسرائیل منتشر می‌شود و تصویر غالب، صحنه «جنگجویان حماس و جهاد اسلامی» است که به گفته سرتیپ ایتزیک کوهن، فرمانده اسرائیلی «از تونل‌ها بیرون می‌آیند تا به سمت تانک‌ها شلیک کنند و سپس دوباره در جنگ ناپدید می‌شوند.»

این روزنامه در سرمقاله امروز خود با تیتر «فلسطین مسئله اول جهان شد الا در برخی روزنامه‌های ما!» با انتقاد از رویکرد برخی روزنامه‌های داخلی در نپرداختن به موضوع فلسطین، نوشت اکنون فلسطین دیگر مسئله اول جهان اسلام نیست که مسئله اول تمام جهان است. با این حال، هنوز در ایران برخی کم‌ترین واکنش‌ها را به رخدادهای مربوط به فلسطین دارند. روی سخن بیشتر به روزنامه‌هاست. منظور هم فقط نوع واکنش تقریباً هیچ به رخداد ۱۳ آبان در این روزنامه‌ها نیست. از اول طوفان‌الاقصی به هر بهانه‌ای تیترها و عکس‌های صفحات اول را از کودکان به‌خون‌غلتیده غزه چرخاندند به سمت بحث‌های حزبی و شخصیت‌پرستی‌های معمول‌شان.

گورستان تانک‌های اسرائیلی در جنگ با ارواح

روزنامه وطن امروز تیتر یک خود را به حمایت گسترده مردم آمریکا از فلسطین اختصاص داد و با عنوان «توفان در واشنگتن» نوشت: امروز تصاویری که از ایالات‌متحده آمریکا مخابره می‌شود، فقط حجم حداکثری نفرت از اسرائیل را به نمایش می‌گذارد؛ تظاهرات گسترده ضد اسرائیلی در اکثر ایالت‌های این کشور، اشغال کنگره توسط یهودی‌های ضد جنگ در کاپیتال هیل و نمایش دست‌های خونینی که در جلسه استماع کنگره، سخنرانی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن را کاملاً به حاشیه برد، در کشوری که وطن دوم اسرائیلی‌ها محسوب می‌شود، برای سیاست خارجی آمریکا که اصل بنیادین و غیرقابل تغییرش بر حمایت همه‌جانبه از اسرائیل استوار است، به‌مثابه یک زلزله سیاسی و دیپلماتیک می‌ماند.

این روزنامه همچنین به دیدار آیت الله خامنه‌ای با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اشاره کرد و از آن به عنوان «قوت قلب در میانه جنگ» تعبیر کرد.

گورستان تانک‌های اسرائیلی در جنگ با ارواح

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود به گفت‌وگو با مقصود فراست خواه، جامعه شناس، درباره نسبت ایرانیان با اعتراض و کنشگری در پسا اعتراض پرداخت و با تیتر «جامعه را به حال خودش بگذاریم افراد با یکدیگر زندگی می‌کنند» نوشت: حق طلبی از مقولاتی است که از دید مقصود فراست خواه ما نگاهی آماتور به آن داریم. جای خالی نهادهای مدنی که دید فنی به جنبش‌های اجتماعی و مفهوم حق طلبی را امکان پذیر کنند، از نکات مهمی است که جامعه شناسان معاصر ایران بر آن تأکید دارند. روش‌ها و ابزارهایی که بتواند به موفقیت گروه‌های اجتماعی در تعقیب مطالبات شأن کمک کرده و آنان را در دستیابی به حقوق شأن توانمند سازد. در عین حال که جنبش‌های اجتماعی و سیاسی نیازمند بررسی و تحلیل عمیق هستند و طفره رفتن از واکاوی این جنبش‌ها موجودیت آنها را از بین نمی‌برد. بررسی علل و عوامل شکل‌گیری اعتراض و بروز آن، نوع کنشگری در دوران اعتراضات و پسا اعتراض و … می‌تواند تحلیل روشن‌تری از جامعه درگیر ناکارآمدی‌ها ارائه کند. مقصود فراست خواه، جامعه شناس، در گفت‌وگو با «شرق»، به نسبت ایرانیان با اعتراض، روحیه معترض آنها و همچنین کنشگری در دوران اعتراض و پسا اعتراض اشاره کرده و تأکید دارد که اگر صدای جامعه شنیده نشود، شرایط مستعد اعتراض است.‌

گورستان تانک‌های اسرائیلی در جنگ با ارواح

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به نرخ رشد نقدینگی پرداخت و در همین راستا با تیتر «مکمل سیاسی مهار تورم» نوشت: آمارهای بانک مرکزی که به شکل نامنظمی ارائه می‎‌شود نشان می‌دهد در مهرماه رشد نقدینگی با ثبت رقم ۲۶.۴ درصد به کف ۴ سال اخیر رسیده است. در کنار این آمار رشد پایه‌پولی ۳۹.۶ درصد گزارش شده که کمترین مقدار این متغیر در ۸ ماه اخیر است. این آمارها تأیید می‌کند روند کلی ۲ متغیر اصلی پولی کاهشی بوده است که می‌تواند اتفاق مثبتی برای تحقق هدف «مهار تورم» باشد. اما به نظر می‌رسد برای تداوم این روند، ۴ نکته سیاستی باید در دستور کار سیاست‌گذار قرار گیرد. نخست اینکه اصلاحات نظام بانکی باید در مدت محدود اعمال سیاست کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها عملیاتی شود. نکته دوم این است که برای مهار رشد پایه پولی نیاز است از اضافه‌برداشت بانک‌های بد از بانک مرکزی خودداری شود. همچنین لازم است کسری بودجه به‌شدت کنترل و در نهایت از طریق بازار بدهی تأمین مالی شود. در پایان نیز لازم است روند کاهشی انتظارات تورمی با چاشنی اخبار مثبت سیاسی تا پایان سال جاری تداوم یابد.

گورستان تانک‌های اسرائیلی در جنگ با ارواح

کد خبر 701870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.