ممنوعیت استفاده از پیک‌نیک و زغال برای گرمایش / مراقب تغییر رنگ شعله وسایل گازسوز باشید

رئیس اداره فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر ممنوعیت استفاده از پیک‌نیک و زغال برای گرمایش، گفت: تغییر رنگ شعله وسایل گازسوز از آبی به رنگ نارنجی، نشان از کم شدن اکسیژن در محیط دارد.

محسن بگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وقوع بیشتر حوادث گازگرفتگی در فصول سرد سال و لزوم رعایت نکات ایمنی به منظور پیشگیری از رخداد حوادث اظهار کرد: میل ترکیبی منواکسید کربن با هموگلوبین خون حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است که در صورت تنفس از طریق ریه وارد خون می‌شود و ظرفیت هموگلوبین برای جابه‌جایی اکسیژن را اشغال می‌کند.

وی افزود: گاز منواکسید کربن رنگ و بویی ندارد و فرد پس از تنفس متوجه خواب‌آلودگی، سرگیجه و تهوع می‌شود و در صورتی که این اتفاق هنگام خواب بیفتد، به‌طور معمول احتمال بیدار شدن افراد وجود ندارد و منجر به مرگ خواهد شد.

رئیس اداره فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن در مقدار کم، حس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند و در موارد شدید منجر به نرسیدن اکسیژن به مغز و در نتیجه کما و مرگ می‌شود.

رئیس اداره فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: تمام افراد در معرض خطر مسمومیت با این گاز قرار دارند، اما کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسیب‌پذیر و در معرض خطر بیشتری با منواکسید کربن هستند و علائم مسمومیت در آنها با سرعت و شدت بیشتری ایجاد می‌شود.

تأثیر غلظت گاز منواکسید کربن در ایجاد مسمومیت

بگدلی با بیان اینکه غلظت گاز منواکسید کربن در فضای اتاق در ایجاد مسمومیت تأثیرگذار است، گفت: مسمومیت ناشی از این گاز، از طریق انواع وسایل گازسوز مانند بخاری، آب‌گرم‌کن، پیک‌نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود و بیشتر در فصل سرما و زمستان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه مسدود بودن مسیر دودکش یا تهویه نامناسب یک مکان، مانع خروج گاز منواکسید کربن و منجر به انتشار این گاز در محیط، ایجاد مسمومیت و در نهایت مرگ افراد خواهد شد، اضافه کرد: هر گونه وسیله گرمایشی و پخت و پز که با استفاده از سوخت فسیلی کار می‌کند، خطر مسمومیت با گاز منواکسید کربن را در پی دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس اداره فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه سیستم گرمایشی محیط‌های سربسته باید توسط کارشناس مورد بررسی قرار بگیرد، اظهار کرد: خودداری از استفاده پیک‌نیک جهت گرم کردن کابین خودرو، سوزاندن زغال در خانه، چادر یا کانکس و به‌کارگیری وسایل گرمازای گازوئیلی داخل منزل از مواردی است که به‌منظور پیشگیری از گازگرفتگی باید مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه افراد همواره باید تهویه کافی و مناسب جریان هوا در منازل را مد نظر داشته باشند، افزود: بازدید سالانه وسایل گرمازای سوختنی پیش از فرارسیدن فصل سرما توسط افراد متخصص ضروری است.

بررسی خروجی دودکش و خود دودکش با استفاده از شعله کبریت

بگدلی با بیان اینکه انتهای تمام دودکش‌ها باید حداقل یک متر و ۱۰ سانتی‌متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد، تصریح کرد: به‌کارگیری لوله‌های آکاردئونی آلومینیومی برای وسایل گرمایشی گازسوز مانند بخاری و استفاده از آب‌گرم‌کن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های بدون جریان هوا، مجاز نیست.

وی با تاکید بر اینکه هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد، ادامه داد: پیش از استفاده از وسایل گازسوز، خروجی دودکش و خود دودکش باید به‌طور کامل بررسی شود و کارکرد آن به منظور خارج کردن گاز و مکش با استفاده از شعله یک کبریت مورد امتحان و ارزیابی قرار گیرد.

رئیس اداره فرماندهی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: تغییر رنگ شعله وسایل گازسوز از آبی به رنگ نارنجی، نشان از کم شدن اکسیژن در محیط دارد و با بسته بودن تمام روزنه‌های یک محیط، اکسیژن به‌صورت کامل مصرف می‌شود و وسیله گازسوز برای تداوم شعله‌وری، از دودکش مکش اکسیژن انجام می‌دهد، در نهایت گاز منواکسید کربن در محیط پخش و موجب ایجاد مسمومیت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که احساس مسمومیت با گاز منواکسید کربن داشتید، باید بلافاصله خود را به فضای باز و هوای تازه برسانید، پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه در منزل گردش پیدا کند و در صورتی که دچار سرگیجه شده بودید، با اورژانس و آتش‌نشانی تماس بگیرید.

کد خبر 701864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.