۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
دور باطل بلینکن در خاورمیانه

نتانیاهو دست رد به سینه بلینکن برای وقفه بشردوستانه زده است و کشورهای عربی مایل به همراهی با اقدامات غیرسازنده آمریکا نیستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه نیویورک تایمز درباره سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، زیر سایه تشدید جنگ اسرائیل در غزه نوشته است که او هم‌زمان با ابراز همدردی و همبستگی با رژیم صهیونیستی، به آن‌ها برای حفاظت از جان غیرنظامیان و اجرای «وقفه بشردوستانه» توصیه جدی کرده است.

ادامه شکست دیپلماسی بلینکن در خاورمیانه

نیویورک‌تایمز گزارش داده است که پس از دیدار بلینکن و نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل این پیشنهاد کاخ سفید را رد کرده و تاکید کرده است که هرگونه توقف بشردوستانه با پیش‌شرط آزادی زندانیان صهیونیستی انجام خواهد شد، در حالی که غزه با کمبود جدی آب، غذا، دارو و سایر منابع ضروری مواجه است. در بعضی گزارش‌ها آمده است که حماس با آزادی زندانیان غیرنظامی موافقت کرده اما مخالف آزاد کردن زندانیان نظامی است که تعدادشان معلوم نیست.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرده است: «من به‌صراحت اعلام کرده‌ام که ما با قدرت ادامه می‌دهیم و اسرائیل از آتش‌بس موقتی که شامل آزادی گروگان‌های ما نمی‌شود، خودداری می‌کند. اسرائیل اجازه ورود سوخت به نوار غزه را نمی‌دهد و با انتقال منابع مالی به غزه مخالف است.»

نیویورک‌تایمز درباره تغییر لحن آهسته در واشنگتن طی هفته‌های گذشته نوشته است که دولت بایدن سعی دارد تعادل بین حمایت واضح از رژیم صهیونیستی و نگرانی‌های داخلی و بین‌المللی بر سر آمار بالای کشته‌شدگان غیرنظامی ایجاد کند و به همین منظور ایده آتش‌بس موقت یا توقف بشردوستانه را پیش کشیده است.

بلینکن طی نشست خبری در تل‌آویو دوپهلو صحبت می‌کرد و هم‌زمان به «حق اسرائیل برای اقدامات ضروری برای تضمین امنیت خود» و «الزام حفاظت از غیرنظامیان و کمک‌رسانی» اشاره کرد. این صحبت‌های از نظر مخاطبان پوچ است؛ زمانی که آمار شهدای غزه بیش از ۹۲۰۰ نفر شده و نوار غزه با کمبود آب، سوخت و غذا مواجه است و پزشکان غزه به علت کمبود دارو مجبور به انجام جراحی بدون بی‌حسی شده‌اند.

ادامه شکست دیپلماسی بلینکن در خاورمیانه

به گفته نیویورک‌تایمز، رژیم صهیونیستی همچنین کاروانی از آمبولانس‌ها در نزدیکی بیمارستان الشفا در راه خروج به سمت گذرگاه رفح را هدف قرار داد که موجب مرگ و مجروح شدن بسیاری و آسیب به وسایل نقلیه ضروری برای امدادرسانی شد. به گفته ابوسلمیه، رئیس بیمارستان الشفا، ۱۳ نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده‌اند.

وی افزود که امدادگران و بیماران در میان مجروحان این حمله هستند.

رژیم صهیونیستی در واکنش به این جنایت غیرقابل‌انکار خود دست به بهانه‌های همیشگی و توجیه‌های نظامی زده ، در حالی که صلیب سرخ اعلام کرده است، آن‌ها درخواست خروج این آمبولانس‌ها را داده بودند. به گزارش رویترز، جمعیت هلال‌احمر فلسطین (PCRS) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کاروان ۵ آمبولانسی به دنبال انتقال مجروحان بمباران رژیم صهیونیستی از بیمارستان الشفا در شهر غزه به گذرگاه مرزی رفح با مصر بودند که مورد اصابت رژیم صهیونیستی قرار گرفتند. حتی این مسیر هم ناامن است زیرا رژیم کودک‌کش اسرائیل از بمباران جنوب نوار غزه دست برنداشته است و جای امنی در غزه باقی نگذاشته است.

ادامه شکست دیپلماسی بلینکن در خاورمیانه

نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از آژانس کمک‌رسانی در امور فلسطین سازمان ملل (UNRWA) نوشته است که دست کم ۷۰۰ هزار نفر در حدود ۱۵۰ پناهگاه تحت مدیریت آن در غزه پناه گرفته‌اند. توماس وایت، که مدیریت بخش غزه آژانس را به عهده دارد، پنجشنبه شب در مصاحبه‌ای گفت که به‌طور متوسط حدود ۴ هزار نفر در مدارسی که برای میزبانی حداکثر ۱۵۰۰ نفر در نظر گرفته شده است، اقامت دارند.

آژانس‌های امدادی می‌گویند که ۳۷۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات کمکی که از بیست‌ویکم اکتبر از طریق گذرگاه رفح در مرز مصر وارد غزه شده‌اند، بسیار ناکافی بوده است. مقامات سازمان ملل می‌گویند که روزانه صدها کامیون برای رفع نیازهای مردم غزه مورد نیاز است. برخی مقامات و دیپلمات‌های سازمان ملل، بازرسی‌های امنیتی اسرائیل را عامل تأخیر در ارسال کمک‌ها می‌دانند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره سفر بلینکن به اَمان، پایتخت اردن، نوشته است که پس از گفت‌وگو با دیپلمات‌های مصر، اردن، عربستان، قطر و امارات و یک مقام ارشد فلسطینی آن‌ها به بلینکن برای آتش‌بس فوری فشار وارد کرده‌اند، اما بلینکن بر سر موضع ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ایستاده است که هرگونه آتش‌بس اقدامی غیرسازنده است که به خشونت بیشتر منجر می‌شود و تکرار کرد که «تعهد دولت بایدن به حق اسرائیل برای دفاع از خود تزلزل‌ناپذیر است.» البته مردم جهان این منطق را قبول ندارند و به همین دلیل آمریکا تحت فشار فزاینده به علت همدستی در جنایت رژیم صهیونیستی است.

ادامه شکست دیپلماسی بلینکن در خاورمیانه

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه نوشته است که وزرای عرب بارها خواستار توقف جنگ شدند و تاکتیک‌های جنگی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

 سامح شکری، وزیر خارجه مصر گفت: «ما نمی‌توانیم توجیهی را به عنوان حق دفاع از خود، با توجه مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان در غزه بپذیریم. این به هیچ وجه نمی‌تواند یک دفاع مشروع باشد.» همتایان مصری و اردنی بلینکن پافشاری او برای «وقفه بشردوستانه» که اسرائیل نپذیرفته را ناکافی خوانده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، در تضادی دیگر، مقامات عرب گفتند که برای بحث در مورد یکی از موضوعات اصلی دستور کار بلینکن، یعنی آینده غزه پس از جنگ، خیلی زود است. آنها گفتند که توقف کشتار رژیم صهیونیستی و بازگرداندن کمک‌های بشردوستانه ثابت در اولویت است.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن گفت: «بعد چه اتفاقی می‌افتد؟ چطور می‌توانیم حتی لحظه‌ای به اتفاقات آینده بپردازیم؟ ما همه متغیرها را نداریم که حتی به آن فکر کنیم. ما باید اولویت‌های خود را مشخص کنیم.»

مقامات ایالات متحده اذعان کرده‌اند که پیشنهادهای آنها برای تشکیل یک گروه صلح‌بان متشکل از کشورهای منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی به عنوان نهاد حاکم در غزه با فقدان اشتیاق مواجه شده است.

این خبرگزاری همچنین مدعی است که این سه وزیر خارجه حداقل جلوی دوربین‌ها تلاش کردند نوعی درک و تفاهم را به نمایش بگذارند تا جایی که بلینکن نگرانی اعراب در مورد تلفات غیرنظامیان در غزه را پذیرفت و بر خطری که جنگ برای جایگاه رژیم اسرائیل در کشورهای همسایه که چندین دهه با آن‌ها روابط دیپلماتیک داشته است، تأکید کرد.

ادامه شکست دیپلماسی بلینکن در خاورمیانه

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، وزرای خارجه مصر و اردن موافقت کردند که به همکاری با بلینکن و دیگران در جهت هدف نهایی پایان دادن به جنگ، بازگرداندن حس نسبی زندگی عادی به غزه و دادن دلیلی به مردم فلسطین برای امید به یک کشور مستقل ادامه دهند.

اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس از بیروت به خبرنگاران گفت که بلینکن «باید تهاجم [ارژیم اسرائیل] را متوقف کند و نباید ایده‌هایی ارائه دهد که قابل اجرا نیستند. آینده غزه را فلسطینی‌ها تعیین می‌کنند و وزیران خارجه عرب باید به دیپلمات آمریکایی بگویند که نمی‌تواند یک ائتلاف عربی علیه مردم فلسطین بسازد.»

به گفته این خبرگزاری، بلینکن در ادامه دیدارهای خود با مقامات منطقه‌ای با نخست‌وزیر موقت لبنان، نجیب میقاتی، دیدار کرد و از او «برای جلوگیری از وارد شدن لبنان» تشکر کرد.

او همچنین با وزیر خارجه قطر دیدار کرد که تاکنون نقش کلیدی در آزادسازی برخی زندانیان نزد حماس داشته است. بلینکن با مدیر آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی نیز دیدار و از تلاش‌های او و همکارانش که بیش از ۷۰ نفر آن‌ها توسط رژیم اسرائیل کشته شده‌اند، تشکر کرد.

آسوشیتدپرس در پایان نوشته است که اردن و ترکیه در واکنش به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی سفیر خود در سرزمین‌های اشغالی را فراخوانده‌اند و کشورهای عربی در برابر پیشنهادهای آمریکا مبنی بر ایفای نقش بزرگ‌تر در بحران خاورمیانه مقاومت می‌کنند و خشم خود را نسبت به تلفات غیرنظامی جنگ اسرائیل علیه غزه ابراز می‌کنند و معتقدند مسئله غزه مشکلی است که به‌طور عمده اسرائیل مقصر آن است.

کد خبر 701763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.