برنامه‌های دولت برای مقاوم کردن اقتصاد

وزیر اقتصاد با اشاره به مجموع اقدامات دولت برای مقاوم کردن اقتصاد، گفت: ارتباط با همسایگان و شرکای راهبردی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی به میزان هشت میلیارد دلار و مقاوم کردن بودجه با تکیه بر درآمدهای پایدار در این راستا انجام شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت اقتصاد، «سید احسان خاندوزی» در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با آرزوی گشایش برای برای مردم مقاوم فلسطین و مردم مظلوم غزه درباره رویکرد دولت در مقاوم کردن اقتصاد در برابر تحریم‌های آمریکا، اظهار کرد: برای سیاست‌گذاران کشور در مبارزه با استکبار و آمریکا مهم این است که بتواند اقتصاد ایران را در مقابل هرگونه فشار خارجی مقاوم کنند و اینکه با وجود فشارهای خارجی مسیر خود را ادامه داده نه تنها بقای اقتصادی بلکه بتواند رشد و توسعه را هم همراه خود داشته باشد به این معناست که تمام تیرها به سنگ خورده است.

وی افزود: ما برای اینکه این اتفاق بیفتد ذیل رهنمودهای رئیس جمهور در حوزه اقتصادی دولت تلاش کردیم چند مسیر را در دو سال گذشته جدی تر از قبل در دستور کار قرار دهیم؛ اول مسئله ارتباطات بین الملل و منزوی نشدن و محصور نشدن تجارت خارجی ما اعم از نفتی و غیره نفتی است.

وزیر اقتصاد گفت: توانستیم با همین سیاست همسایگی و ارتباط با شرکای راهبردی که علاقمند به کار اقتصادی جدی با جمهوری اسلامی هستند هم صادرات نفتی و هم صادرات غیر نفتی را به اعدادی برسانیم که در تمام سال‌های پیش از آن محقق نشده بود.

خاندوزی اظهار کرد: محور دوم سرمایه‌گذاری است که پایدارتر از تجارت و صادرات و واردات است؛ بنابراین اگر بتوانیم پیوند برقرار کنیم مانند کسی که در کشور ما آمده و نهالی را کاشته تا سال‌های سال نسبت به سرمایه‌گذاری خود حساس است و از آن مراقبت می‌کند بنابراین تا سال‌ها به این تعامل اقتصادی نیاز دارد.

وی یادآور شد: در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی کشور، در طول دو سال گذشته بیش از هشت میلیارد دلار جذب قطعی سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم این رقم در حد تفاهم‌نامه و امضا نبوده بلکه منجر به سرمایه‌گذاری واقعی و شروع عملیات در کشورمان شده است که بیش از ۵ سال گذشته است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: محور سوم، بودجه مقاوم است که دولت در تأمین کسری‌های خود با یک عطسه اروپا و آمریکا دچار سرماخوردگی نشود و بتواند درآمدهای پایدار داخلی داشته باشد و با اقداماتی که در زمینه کاهش کسری بودجه رخ داده و همچنین تحقق درآمدهای مالیاتی، فرارهای شناسایی، فرارهای مالیاتی و مولدسازی دارایی‌های دولت تلاش شده تا بودجه مقاوم محقق شود.وی درباره مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: دولت دارایی‌های راکد دارد که ثروت دولت است اما همزمان پیمانکاران ما طلبکار دولت بودند و دولت نمی‌توانست بدهی‌های آنها را پرداخت کند.

خاندوزی تصریح کرد: این موارد موجب مقاوم شدن بودجه دولت در مقابل سیاست‌های شیطنت آمیز دشمنان شد و امیدواریم بتوانیم این اجزا را قدرتمندتر از گذشته تا پایان دولت به شرایطی برسیم که با کمک و نظارت مردم و اتکا به حضور و نقش آفرینی بخش خصوصی به نقطه‌ای برسیم که نقطه آسیب ناپذیری اقتصاد ایران باشد.

وی درباره چشم‌انداز این برنامه‌ها تاکید کرد: مشروط بر اینکه بتوانیم همه ظرفیت‌های مردم را پای کار مسائل اقتصادی کشور بیاوریم، این اقدامات نتیجه بخش خواهد شد. تحقق این روند همت مسئولین و همچنین خدمتگزاران ملت را می‌طلبد.

خاندوزی تاکید کرد: هر ملتی که با تمام ظرفیت پای کار بیاید می‌تواند به هر مشکل و مانع بیرونی غلبه خواهد کرد و این یک قاعده است اگر هم ما در سال‌هایی آسیب‌پذیر بودیم به جهت این بود که اجازه نمی‌دادیم بسیاری از ظرفیت‌های داخلی خودمان فعال شود و به تعبیر فعالان اقتصادی می‌گفتن تحریم‌های داخلی بیشتر آنها را اذیت می‌کرد.

وی از مصادیق این تغییر رویکرد را تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برشمرد و افزود: در صدور مجوزهای کسب و کار جامعه ما ظرفیت‌ها را دارد، انسان‌های صاحب سرمایه خوش فکر و جوانان فعال و مبتکر وجود دارند اما در داخل موانعی وجود داشت که با دستور رئیس جمهور می‌خواهیم این ظرفیت‌ها را آزاد کنیم و پای اقتصاد مقاوم بیاوریم و شکی نیست که توفیق در این مسیر موجب موفقیت در مواجهه بین المللی خواهد شد

کد خبر 701716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.