«نه» بزرگ مردم آمریکا به حمایت از رژیم صهیونیستی

مردم آمریکا مخالفت خود با سیاست‌های صهیونیستی بایدن را با موجی از همبستگی با فلسطین نمایش دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه نیویورک‌تایمز چشم‌اندازی از تظاهرات گسترده حامی فلسطین و علیه سیاست‌های ظالمانه کاخ سفید در نسل‌کشی مردم غزه روز شنبه در چهار شهر سینسیناتی، سان‌فرانسیسکو، یوتا و واشنگتن دی‌سی ارائه کرده است. خواسته این ده‌ها هزار نفر معترض از دیدگاه‌ها و پس‌زمینه‌های مختلف آتش‌بس فوری و پایان محاصره غزه است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این تظاهرات‌ها یک‌هفته پس از راهپیمایی‌های عظیم در اروپا و آسیا و یک روز پس از رد پیشنهاد «وقفه بشردوستانه» توسط رژیم صهیونیستی رخ داد. برخی تظاهرات‌کنندگان فراتر از درخواست‌های مربوط به آتش‌بس رفته‌اند و خواستار تغییر سیاست و توقف کمک‌های مالی و نظامی واشنگتن به رژیم صهیونیستی شده‌اند.

«نه» بزرگ مردم آمریکا به حمایت از رژیم صهیونیستی

به گفته این روزنامه، علی‌رغم اینکه نظرسنجی‌ها حاکی از حمایت مردم آمریکا از رژیم صهیونیستی است، اما نگرانی آنها به‌خصوص در افراد مسن با توجه به جنایات این رژیم در غزه افزایش یافته و این تظاهرات‌ها مجموعه‌ای از گروه‌های مختلف از نهادهای دانشجویی، فعالان مدنی حقوق سیاه‌پوستان، اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های ضدجنگ و دوستدار محیط‌زیست را شامل می‌شود.

در شهر سینسیناتی، تظاهرات‌ها حاکی از کاهش حمایت از جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، به علت حمایت او از رژیم اسرائیل و درخواست تظاهرکنندگان برای آتش‌بس فوری بود. در سان‌فرانسیسکو، بسیاری پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و گل‌هایی را در یادبودی که روی سنگ‌فرش پهن شده بود، برای ادای احترام به هزاران فلسطینی در غزه که در جنگ جاری کشته شده‌اند، گذاشتند.

در شهر مذهبی یوتا، علاوه بر مسلمانان و افراد از نژادهای مختلف اعضای کلیسای مسیحی لَتردِی نیز در تظاهرات حضور داشتند. اما چشمگیرترین تظاهرات در قلب سیاسی آمریکا، واشنگتن دی‌سی، برگزار شد. برخی معترضان گوشه‌ای بیرون از مرکز بازدیدکنندگان کاخ سفید نشستند و پیام آنها به رئیس‌جمهور بایدن واضح بود. روی تابلوهای آن‌ها نوشته شده بود: «کمک نظامی آمریکا به اسرائیل را متوقف کنید.» و «رأی من را از دست دادی.»

نیویورک تایمز در ادامه درباره تظاهرات واشنگتن دی سی نوشته است، برجسته‌ترین حضور را گروه‌های حقوق سیاه‌پوستان داشتند که گرچه تاریخچه آن‌ها به قبل از سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد، اما پس از تظاهرات‌های ضدنژادپرستی در سال‌های گذشته در آمریکا اتصالی میان این جنبش‌ها و جنبش‌های آزادی فلسطین برقرار شده است. آن‌ها کشته شدن شهروندان سیاه‌پوست بی‌گناه توسط پلیس آمریکا (مانند تظاهرات ۲۰۲۰ جورج فلوید) را با خشونت رژیم اشغالگر در کرانه باختری متصل کردند.

آشون کرالی ۴۳ ساله، عضوی از گروه سیاه‌پوستان حامی فلسطین، به خبرنگار نیویورک تایمز گفته است: «مهم است که در اینجا با فلسطینی‌ها همبستگی کنیم، همان‌طور که آن‌ها با سیاه‌پوستان در ایالات متحده و در سطح جهان همبستگی داشتند، آن‌ها گروه دیگری هستند که تحت زور خشونت‌آمیز از اشغال رنج می‌برند.»

«نه» بزرگ مردم آمریکا به حمایت از رژیم صهیونیستی

وبگاه شبکه خبری الجزیره نیز با تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان در واشنگتن دی سی مصاحبه کرده است. تظاهرات‌کنندگان در واشنگتن دی‌سی روز شنبه خشم خود را متوجه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، کردند و او را به دست داشتن در نسل‌کشی فلسطینیان متهم کردند. شعار آن‌ها «بایدن، بایدن، نمی‌توانی مخفی شوی، ما تو را محکوم به نسل‌کشی می‌کنیم» بود. کارشناسان سازمان ملل درباره خطر فزاینده نسل‌کشی در غزه در بحبوحه بمباران بی‌امان اسرائیل در نوار غزه هشدار داده‌اند.

به گفته الجزیره، دولت بایدن از اسرائیل خواسته است که تلفات غیرنظامیان را «به حداقل برساند»، اما همچنین تاکید کرده است که هیچ «خط قرمزی» برای نحوه انجام عملیات نظامی این رژیم غاصب تعیین نمی‌کند. بایدن همچنین بیش از ۱۴ میلیارد دلار کمک به رژیم صهیونیستی از کنگره درخواست کرده است تا به جنگ فعلی غزه کمک کند، جنگی که حداقل ۹۴۸۸ فلسطینی را کشته است.

دیوید هورویتز، یک فعال مدنی یهودی-آمریکایی، درباره اصرار تیم بایدن بر «توقف بشردوستانه» به الجزیره گفته است: «ما باید خواهان آتش‌بس باشیم اما آن‌ها درباره «وقفه» صحبت می‌کنند که در واقع توقف چیزی نیست. آن‌ها به کامیون‌های کمک‌رسانی اجازه عبور می‌دهند و سپس به بمباران ادامه می‌دهند. این یک تعبیر گمراه‌کننده است و عموم مردم آن را درک نمی‌کنند. این یک آتش‌بس واقعی نیست.»

اعیان یوسف یک معترض سومالی-آمریکایی در انتقاد از رویکرد سیاسی آمریکا به الجزیره گفته است: «ما اینجا هستیم تا به جای مردم بی‌گناه صحبت کنیم. ما اینجا هستیم تا به جهان بفهمانیم که آنچه اسرائیل و ایالات متحده انجام می‌دهند، دفاع از خود نیست. این یک نسل‌کشی است و ما فارغ از مذهب، صرف نظر از منشمان، بدون توجه به رویکرد سیاسی، از آن حمایت نمی‌کنیم.»

دو نفر از معترضانی که الجزیره با آنها مصاحبه کرده است به تعهد خود برای رأی ندادن به حزب دموکرات در انتخابات بعدی اشاره کردند: «آن‌ها دیگر رأی من را نخواهند داشت، از من یا خانواده‌ام یا هر کسی؛ من در گذشته به آنها رأی دادم زیرا اساساً ما گزینه بهتری نداریم. حالا اما هر دو گزینه یکی است. آنها نژادپرست هستند. من هرگز به بایدن رأی نمی‌دهم. او یک ترسوی جنایت‌کار است.»

«نه» بزرگ مردم آمریکا به حمایت از رژیم صهیونیستی

کد خبر 701702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.