پشه آئدس دغدغه جدید حوزه بهداشت می‌شود؟

وجود پشه آئدس «آلبو پیکتوس» در نقاط شمالی کشور تأیید شده است، برای پیشگیری از طغیان بیماری با پشه آئدس سیاست‌ها در نقاط شمالی و جنوبی کشور یکسان بوده و تنها اقدام مهم، بهسازی و پاکسازی محیط با همکاری بین‌بخشی مناسبی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پشه آئدس می‌تواند ناقل بیماری خطرناک ویروسی تب دانگی و زیکا باشد که هر دو در جای خود بسیار خطرناک و کشنده هستند و این بیماری‌ها واکسن و دارو نداشته و تنها راه آن پیشگیری، کنترل و کاهش این بیماری‌ها در گروه استفاده از روش‌های بهداشتی برای کاهش و نابودی جمعیت آن‌ها است.‌

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد موارد مثبت قطعی بیماری دانگ ۶۰ مورد و بیماری چیکونگونیا ۵۴ مورد در کشور گزارش شده است که همه موارد وارده از خارج کشور بوده است. بیشترین موارد بیماری تب دنگ در سال ۱۳۹۷ با ۱۷ مورد و بیشترین موارد بیماری چیکونگونیا در سال ۱۳۹۶ با ۴۷ مورد ثبت شده است، همچنین در سال گذشته ۱۱ مورد مبتلا به تب دانگ و یک مورد مبتلا به چیکونگونیا در کشور شناسایی شدند.

همچنین تا این تاریخ هیچ موردی از بیماری زیکا در کشور گزارش نشده است، تمام موارد بیماری تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا در ایران تاکنون موارد وارده از خارج کشور بوده‌اند. از طرفی طی سال‌های پاندمی کووید -۱۹ به دلیل کاهش مسافرت‌های بین‌المللی و البته کاهش حساسیت‌های تشخیصی، موارد بیماری کاهش داشتند.

ضرورت بهسازی و پاکسازی نقاط شمالی و جنوبی کشو از پشه آئدس

احمد رئیسی، رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی پشه آئدس "آلبو پیکتوس" در نقاط شمالی و با بیان اینکه این پشه بومی کشور ما نیست، اظهار کرد: برای پیشگیری از طغیان بیماری با پشه آئدس سیاست ما در نقاط شمالی و جنوبی کشور یکسان است و تنها اقدام مهم، بهسازی و پاکسازی محیط با همکاری بین بخشی مناسبی است که پیش‌تر با مدیریت استانداری گیلان آغاز شده تا پشه استقرار پیدا نکند.

وی درباره بروز بیماری‌های منتقله از پشه آئدس و همچنین اظهاراتی مبنی بر رسیدن این پشه به شمال کشور و نزدیکی تهران افزود: واقعیت این است که باید در این زمینه مراقب باشیم. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که این پشه مشکل امروز و فردای تهران باشد اما، ممکن است که در آینده مشکل همه جای مملکت باشد؛ همانطور که مشکل خیلی از کشورهای اطراف ما است.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت تصریح کرد: در پشه آئدس دو گونه ناقل تب دانگ داریم که یکی مخصوص مناطق معتدل دنیا است که به ویژه در جنوب اروپا و برخی نقاط خنک‌تر دیده می‌شود و همین پشه نیز (حدود یک ماه و نیم قبل) در شمال ایران در نقاط انزلی، رشت و آستارا دیده شده است.‌

وی افزود: وجود پشه آئدس آلبو پیکتوس در نقاط شمالی کشور در مناطق اعلام شده تأیید شده است، البته دو نوع پشه آئدس آلبو پیکتوس و اجیپتی بومی کشور ما نیست.

نوع متفاوت پشه‌های آئدس شمال و جنوب ایران

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت ادامه داد: این نوع از پشه آئدس آلبو پیکتوس است و با آنچه که پیش‌تر در نقاط جنوبی کشور روئیت شده بود، متفاوت است، بنابراین نمی‌توان قضاوت کرد که این پشه‌ها از جنوب کشور وارد مناطق شمالی شده باشند. تا پیش از مورد اخیر و مشاهده پشه در نقاط شمالی، مشاهده این پشه به استان هرمزگان و بخش‌های بندرعباس، بندر لنگه، جزیره هرمز، سیریک و یک بار هم در جزیره کیش محدود بود.

وی با تاکید بر اینکه هر دو پشه آئدس آلبو پیکتوس و آئدس اجیپتی عامل بروز بیماری تب دنگ، زیکا و چیکونگونیا هستند، اظهار کرد: هر سه بیماری مهم است، اما اگر بیماری تب دانگ به ویژه نوع خونریزی‌دهنده آن در نقطه‌ای طغیان کند، مرگ و میر دارد و به همین دلیل نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد؛ اما هر سه بیماری می‌تواند شرایط سختی برای مبتلایان ایجاد کند.

واکسن و دارو برای درمان بیماری‌های پشه دانگ وجود ندارد

رئیسی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای مبارزه با پشه آئدس، گفت: برای پیشگیری از طغیان بیماری با پشه آئدس سیاست ما در نقاط شمالی و جنوبی کشور یکسان است و تنها اقدام مهم، بهسازی و پاکسازی محیط با همکاری بین‌بخشی مناسبی است که پیش‌تر با مدیریت استانداری گیلان آغاز شده است و راز موفقیت ما همین خواهد بود تا پشه استقرار نیابد. سم‌پاشی و مِه‌پاشی تأثیر آنچنان نخواهد داشت.

وی گفت: درمان بیماری‌های ناقله از پشه دانگ نگهدارنده هستند و واکسن و داروی اساسی برای آنها وجود ندارد.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماری دانگ توسط پشه‌ها انتشار پیدا می‌کند، اضافه کرد: هنگامی که یک پشه، فردی آلوده به ویروس مولد بیماری دانگ را نیش می‌زند، ویروس وارد بدن پشه می‌شود، سپس هنگامی که پشه آلوده فرد دیگری را نیش می‌زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می‌شود.

علائم تب دانگ

وی درباره علائم ابتلاء به بیماری دانگ گفت: بسیاری از افراد، به ویژه کودکان و نوجوانان، ممکن است هیچ علائم یا نشانه‌هایی را در یک فرم خفیف بیماری دانگ تجربه نکنند. هنگامی که علائم رخ می‌دهد معمولاً چهار تا هفت روز پس از اینکه فرد توسط یک پشه آلوده می‌شود، علائم شروع می‌شود. بیماری دانگ باعث بروز تب بالای ۱۰۴ فارنهایت (۴۰ درجه سلسیوس) و حداقل دو مورد از علائمی مانند سردرد، درد عضله، استخوان و درد مفصلی، حالت تهوع، استفراغ، درد پشت چشم‌ها، تورم غدد لنفاوی و راش می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه اکثر افراد مبتلا به این بیماری طی یک هفته یا بیشتر بهبود پیدا می‌کند، تصریح کرد: البته در برخی موارد علائم بدتر می‌شوند و می‌توانند منجر به علائم تهدیدکننده زندگی شوند. تعداد سلول‌های تشکیل‌دهنده لخته (پلاکت‌ها) در جریان خون کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند در اثر نوع شدید بیماری دانگ، تب خونریزی دهنده دانگ، یا سندرم شوک دنگ باشد.

وی، گفت: علائم و نشانه‌های تب خونریزی دهنده دانگ یا فرم شدید بیماری دانگ که یک اورژانس پزشکی و تهدیدکننده زندگی است، شامل درد شدید شکمی، استفراغ مکرر، خونریزی از لثه یا بینی، وجود خون در ادرار، مدفوع یا استفراغ، خونریزی زیرپوستی که ممکن است مانند کبودشدن به نظر برسد، تنفس دشوار یا سریع، پوست سرد یا مرطوب، خستگی و تحریک‌پذیری یا بی‌حوصلگی می‌شود.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر فرد دچار فرم شدید بیماری دانگ شود، این امر می‌تواند به ریه‌ها، کبد یا قلب وی آسیب برساند. فشارخون می‌تواند افزایش یابد و باعث شوک و در بعضی موارد مرگ در فرد مبتلای به این بیماری شود.

مشاهده پشه مهاجم آئدس در قشم

ششم آبان سال جاری بود که یاسر مرادی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از مشاهده و صید زنده پشه مهاجم دِنگی یا آئدس در بررسی‌های محیطی در سطح یکی از شهرک‌های مسکونی این شهر خبر داد و اظهار کرد: کلید طلایی مبارزه با پشه آئدس از بین بردن زیستگاه این حشره است.

وی با اشاره به حساسیت موضوع همکاری و همیاری تمام ارگان‌های دولتی و خصوصی، ائمه جمعه، سازمان‌های مردم نهاد، شوراها، دهیاران و معتمدان سطح شهرستان مرزی قشم و عموم مردم را در کنترل پشه آئدس و پیشگیری از بیماری‌های منتقله از گزش این پشه را مهم و حیاتی دانست.

کد خبر 701683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.