۵ نوامبر؛ روز جهانی آگاهی از سونامی

روز جهانی آگاهی از سونامی (T) هر سال در پنجم نوامبر برگزار می‌شود. ژاپن به دلیل تجربه سونامی‌های تلخ و مکرر خود، این روز را به طور ویژه‌ای اعتبار بخشیده است. این کشور در زمینه‌های خاصی مانند هشدار زودهنگام سونامی، اقدامات عمومی و بهبود وضعیت پس از فاجعه برای کاهش اثرات، تخصص عمده‌ای را کسب کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان ملل متحد روز جهانی سونامی را به منظور افزایش آگاهی در مورد اهمیت آموزش این پدیده تعیین کرد تا اطمینان حاصل شود که جوامع هنگام هشدارهای سونامی قاطعانه و بدون وحشت عمل می‌کنند.


تاریخچه روز جهانی آگاهی از سونامی

در بیست‌ودوم دسامبر ۲۰۱۵، سازمان ملل متحد با قطعنامه ۷۰/۲۳، پنجم نوامبر را به عنوان روز جهانی آگاهی از سونامی نامگذاری کرد. اگرچه سونامی نادر است، اما یکی از مخرب‌ترین و خطرناک‌ترین بلایای طبیعی است. آنها هیچ مرزی برای تخریب‌های خود ندارند زیرا فقط جوامع ساحلی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند و با سرعت خود به شهرها و جوامع دور از ساحل می‌رسند و همه چیز را نابود می‌کنند.

جوامع ساحلی در مواقع خطر سونامی، بسیار آسیب پذیر هستند. هشدارهای طبیعی خاصی وجود دارد که نشان‌دهنده ورود سونامی است؛ این موارد می‌تواند شامل لرزش شدید زمین، فوران‌های آتشفشانی یا عقب‌نشینی آب به طور غیرمعمول و نمایان شدن کف دریا باشد. همکاری بین‌المللی در تلاش برای افزایش آگاهی جهانی در مورد اقدامات، سیاست‌ها و شیوه‌های مؤثر برای کاهش قرار گرفتن در معرض این نوع بلایای طبیعی، امری کلیدی است.

۵ نوامبر؛ روز جهانی آگاهی از سونامی

حدود ۵۸ سونامی در ۱۰۰ سال گذشته جان بیش از ۲۶۰ هزار نفر را گرفته است که بیش از هر بلای طبیعی دیگری است. بیشترین تعداد مرگ و میر در طول این ۱۰۰ سال در دسامبر ۲۰۰۴ رخ داد، زمانی که سونامی اقیانوس هند رخ داد و حدود ۲۲۷ هزار قربانی در ۱۴ کشور از جمله اندونزی، سریلانکا، هند و تایلند را به همراه داشت. تنها سه هفته پس از آن سونامی، جامعه بین‌المللی در کوبه ژاپن گرد هم آمد تا چارچوب ۱۰ ساله هیوگو را برای اقدام به تصویب برساند. این قرارداد اولین توافق جامع جهانی در زمینه کاهش خطر بلایا بود.

حقایقی از سونامی

  • سونامی یک اصطلاح خاص برای ژاپن است که به عنوان "موج بندر" ("تسو" = بندر + "نامی" = موج) ترجمه می‌شود که نشان‌دهنده تاریخی بودن آسیب‌پذیری ژاپن در برابر سونامی است. سونامی به عنوان امواج قاتل نیز شناخته می‌شود.
  • موج اول سونامی معمولاً ضعیف‌ترین است، امواج متوالی بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌شوند.
  • سونامی پتانسیل فرسایش زیادی دارد
  • آنها می‌توانند سواحل ماسه‌ای را که ممکن است سال‌ها زمان برای تشکیل شدن‌شان طول کشیده باشد، از بین ببرند و درختان و سایر پوشش‌های گیاهی ساحلی را به طور چشمگیری تضعیف کنند.
  • طول یک سونامی می‌تواند تا ۱۰۰ کیلومتر باشد.
کد خبر 701631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.