هوای اصفهان برای گروه‌های حساس ناسالم است

کیفیت هوای اصفهان امروز _یکشنبه چهاردهم آبان‌_ بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و دو ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان، هم‌اکنون شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۴۷ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) بوده و آلاینده غالب، ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه بیشترین بار آلایندگی در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۶۶ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، افزود: دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های ولدان با شاخص ۱۶۵، رهنان با شاخص ۱۶۵، پارک زمزم با شاخص ۱۶۴، کردآباد با شاخص ۱۵۵، کاوه و میرزاطاهر شاخص ۱۵۲ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان ادامه داد: سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خیابان دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۴۴، فیض و فرشادی با شاخص ۱۴۰، انقلاب با شاخص ۱۳۵ و خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۱۲۹ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است. ایستگاه سپاهان‌شهر با شاخص ۹۵ در وضعیت (زرد) قرار دارد.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط قابل قبول خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۴۷ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۵۱ و رودکی با شاخص ۱۵۷ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، شهر اصفهان، سجزی، قهجاورستان، مبارکه و شاهین‌شهر است که قهجاورستان با شاخص ۱۴۸ در وضعیت (قرمز)، سجزی با شاخص ۵۳، مبارکه با شاخص ۵۷ در وضعیت (زرد) و شاهین‌شهر با شاخص ۴۳ در وضعیت (سبز) قرار دارد و ایستگاه‌های استانداری اصفهان، پروین، خواجو، باغ‌غدیر و شهرهای کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر، نجف‌آباد و دولت‌آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر تداوم فعالیت سامانه بارشی بر روی استان تا اواسط امروز است، بر این اساس وضعیت جوی طی این مدت در بیشتر مناطق استان به صورت نیمه ابری، گاهی ابری و بارش گاهی رگبار، وزش باد شدید موقتی، گاهی همراه با رعدوبرق، احتمال تگرگ و مه‌آلودگی پیش‌بینی می‌شود. تشدید بارش‌ها در نیمه شرقی و با شدت کمتر در شمال و مرکز استان خواهد بود، آسمان اصفهان نیز ابری و مه‌آلود به تدریج کاهش ابر، گاهی وزش باد ملایم در صبح بارش پراکنده و شب‌هنگام صاف، گاهی مه آلود است. میانگین دما تغییر محسوسی ندارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 701624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.